Skip to main content
Beantwoord

Sinds deze ochtend krijgen mensen die ik bel de melding “Vermoedelijke spam-oproep”

• December 17, 2025
  • 4 reacties
  • 70 keer bekeken

Sinds deze ochtend krijgen mensen die ik bel een melding “vermoedelijke spam-oproep”.

Wat kan de oorzaak zijn, en wat kan ik daar aan doen?

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hoi ​@AlexEMdeMeijer . Welkom bij de KPN Community!

Goede vraag, en logisch dat je hier van schrikt. Dank ook aan de anderen voor het meedenken.

Wat je zelf al kunt checken: bel eens naar je eigen vaste telefoon, of naar een andere mobiele telefoon binnen je huishouden. Krijg je daar ook de melding “vermoedelijke spam-oproep”? Dat helpt om te bepalen of de waarschuwing breed wordt getoond of alleen bij bepaalde ontvangers of netwerken.

Wat betreft spoofing: helaas is het zo dat criminelen telefoonnummers kunnen “meesturen” die niet van hen zijn. Dat kan er inderdaad toe leiden dat jouw nummer tijdelijk als verdacht wordt aangemerkt, terwijl jij zelf niets fout doet. KPN kan dit niet oplossen met een reset of aanpassing van je account. Onze Community manager heeft daar het volgende over geschreven

Kort samengevat: We werken samen met andere partijen om dit in de toekomst beter te voorkomen maar er is momenteel geen pasklare oplossing voor dit probleem. . Hopelijk zakt de melding na verloop van tijd weer weg.  Als het écht de spuigaten uitloopt zit er helaas niks anders op dan een ander nummer te nemen. 

4 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 17, 2025

Hallo ​@AlexEMdeMeijer ,

Kan het zijn dat je anoniem belt? Zet die instelling dan uit? 

Niet meer anoniem bellen met je iPhone

Wil jij niet meer anoniem bellen met je iPhone? Dit regel je als volgt:

1. Ga naar ‘Instellingen’ en vervolgens naar ‘Telefoon’.
  2. Klik op ‘Nummerherkenning’.
  3. Klik op de slider. Deze gaat nu naar rechts en is dan groen.

Niet meer anoniem bellen met je Android 

Gebruik jij een Samsung of andere Android-smartphone? Doorloop dan de volgende stappen:

1. Open de Telefoon-app.
  2. Klik rechtsboven op de drie verticale puntjes en vervolgens op ‘Instellingen’.
  3. Klik op ‘Aanvullende services’.
  4. Klik op ‘Uw beller-id weergeven’ en vervolgens op ‘Altijd’.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 17, 2025

Nee, ik bel niet anoniem, dus daar ligt het niet aan. Ik ben eerder bang dat mijn telefoonnummer op een of andere manier door iemand of iets anders is misbruikt (spoofing), en dat dat tot spam-meldingen heeft geleid. Maar ik weer niet hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen en wat ik kan doen om weer van ‘de zwarte lijst’ te komen.

JanD
Superuser
  • December 17, 2025

Beste ​@AlexEMdeMeijer bel eens naar je vaste telefoon als je die hebt of naar een andere mobiele telefoon binnen je huishouden, wat zie je dan?

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 22, 2025

Hoi ​@AlexEMdeMeijer . Welkom bij de KPN Community!

Goede vraag, en logisch dat je hier van schrikt. Dank ook aan de anderen voor het meedenken.

Wat je zelf al kunt checken: bel eens naar je eigen vaste telefoon, of naar een andere mobiele telefoon binnen je huishouden. Krijg je daar ook de melding “vermoedelijke spam-oproep”? Dat helpt om te bepalen of de waarschuwing breed wordt getoond of alleen bij bepaalde ontvangers of netwerken.

Wat betreft spoofing: helaas is het zo dat criminelen telefoonnummers kunnen “meesturen” die niet van hen zijn. Dat kan er inderdaad toe leiden dat jouw nummer tijdelijk als verdacht wordt aangemerkt, terwijl jij zelf niets fout doet. KPN kan dit niet oplossen met een reset of aanpassing van je account. Onze Community manager heeft daar het volgende over geschreven

Kort samengevat: We werken samen met andere partijen om dit in de toekomst beter te voorkomen maar er is momenteel geen pasklare oplossing voor dit probleem. . Hopelijk zakt de melding na verloop van tijd weer weg.  Als het écht de spuigaten uitloopt zit er helaas niks anders op dan een ander nummer te nemen.