Skip to main content

Sinds enkele weken is het bereik in Amersfoort Vathorst dramatisch, in ieder geval rondom het winkelcentrum, station en in de Laak. Geen bereik of een E. Zowel binnen als buiten. Is dit bekend bij KPN en wordt hier al actie op ondernomen? 

Hoi @Mel123 

Welkom op het forum van KPN.

Mijn eerste vraag richting jouw is, heb je toevallig een iPhone 11, 12 of uit een andere iPhone serie?

Daarnaast zou er in Vathorst prima bereik moeten zijn, op zowel het 4G als het 5G netwerk van KPN.

Op steenworp afstand van Station Amersfoort Vathorst staat een KPN zendmast.
Staat op een dak aan de Lichtpenweg, Amersfoorten heeft zowel 4G als 5G.
Het Wijkcentrum van Vathorst ligt wat verder van de dichtstbijzijnde zendmast van KPN, en staat aan de Pastorielaan, Amersfoort, op een blauw flatgebouw.

Maar als eerst ben ik benieuwd of je gebruik maakt van een iPhone, dus laat dat even weten.

 

 


Hoi @Mel123 

Even een aanvulling vanuit mijn kant, aangezien er vandaag (14 juni 2024) werkzaamheden waren aan het mobiele netwerk van KPN in Amersfoort Vathorst.

De storing en/of werkzaamheden zijn zojuist opgelost

Postcode 3823 WS
Dit is gebeurd op 14 juni 2024 om 12:51

Maar volgens de storingspagina van KPN, zijn deze werkzaamheden inmiddels beëindigd.

Zou je eens je smartphone helemaal uit willen zetten, en na enkele minuten weer aan.
Dan kan de simkaart zich weer even goed aanmelden op het mobiele netwerk van KPN.


Hallo @Michel.uit.Arnhem ,

Dank voor je snelle reactie. Ik heb een iPhone 12 Pro. Ik begrijp uit je bericht dat het hiermee te maken kan hebben?

Zowel de Lichtpenweg als de  Pastorielaan liggen niet in de wijk Vathorst. De Lichtpenweg is op ruim 3 km afstand. Dit ligt bij station Schothorst, niet station Vathorst. De Pastorielaan op ruim 5 km afstand. 

Het probleem heb ik al een aantal weken en mijn man ondervindt dit ook. Na herstart van de telefoon heb ik weer 5G, maar zodra ik weer meer in de buurt van het winkelcentrum/station ga dan krijg ik uiteindelijk altijd weer een E. Omdat de 5G dan vaak niet echt rap terug kwam heb ik m'n telefoon de laatste weken vaker herstart. Maar het probleem blijft dat ik vaker E als beter bereik heb (en dus onbereikbaar ben)

 


Hoi @Mel123 

Ik heb in een andere Topic waaraan je mee doet, ook al een reactie geplaatst.
Maar ik zal hem ook nog even plaatsen binnen je eigen topic, aangezien ik al voor je bezig ben geweest, en het wel zo netjes is als mede forumlid.

------------ Mijn reactie uit de andere topic --------------

Ik ben er eens verder ingedoken voor jullie, en heb al locatie NS station Amersfoort Vathorst en wijkcentrum “Hart van Vathorst” als centraal punt genomen.

De KPN zendmasten staan inderdaad inderdaad een eind van beide locatie vandaan, ze staan vooral aan de randen van Amersfoort Vathorst.

KPN zendmasten:

  • WAS-Alarm Voetbalvereniging Hooglanderveen, Vathorst, Amersfoort
  • Waterdorp Vathorst, Amersfoort
  • A28, Afslag Amersvoort-Vathorst

De dichtstbijzijnde KPN Zendmast ten opzichte van NS Station Amersfoort en het centrum, is de zendmast bij Voetbalvereniging Hooglanderveen, maar die hangt vrij laag aan een WAS-alarmmast, waardoor het bereik ook wat minder ver zal reiken.
Daarnaast zitten er volgens mij nog aardig wat kilometers tussen deze mast en het centrum van Vathorst

Het zou inderdaad een goede oplossing zijn, als KPN er een zendmast bij zou plaatsten, ergens centraal in het midden van deze wijk, zodat de zendmasten elkaar een beetje overlappen.
Alleen daarvoor heeft KPN wel toestemming en de benodigde vergunningen nodig, van onder andere de Gemeente Amersfoort.
Want zomaar ergens een zendmast plaatsen mag niet binnen Nederland.

Het heeft al een hele lange tijd geduurd, voordat de KPN zendmast in de de (oude-) binnenstad van Amersfoort werd geplaatst (in een kerktoren) en vervolgens werd geactiveerd. 

Volgens de dekkingskaart van KPN, zou er wel gewoon dekking moeten zijn van zowel het 4G als 5G netwerk in Vathorst, maar dit zijn wel computerberekeningen op basis van de locaties van de zendmasten, en kunnen dus in de praktijk anders zijn gezien jullie ervaringen.

Of KPN inmiddels al bezig is met het mogelijk plaatsten van een extra zendmast, en zorg dragen voor de benodigde vergunningen kan ik helaas niet zeggen.
Maar hopelijk kan een KPN moderator daar wat meer informatie over geven.

Maar voorlopig zal er niet direct iets veranderen aan de huidige situatie.

Ook klanten van Odido en Vodafone zullen er waarschijnlijk last van hebben, aangezien hun zendmasten op vrijwel dezelfde locaties staan als die van KPN.
Alleen Odido heeft een zendmast wat dichterbij NS Station Amersfoort Vathorst staan.


Reageer