Skip to main content
Wij zitten regelmatig in het buitenland (EU)

En ik ben overgestapt naar 15 jaar Vodafone naar Kpn en heb er eigenlijk alweer spijt van! De 2 grootste providers slagen er niet in om fatsoenlijk bereik te leveren in het buitenland. Verschuilen zich achter de providers in betreffende landen. Mijn vriend heeft een Simpelcontract van €12,50 p.m en die heeft dus altijd internet! Legt u het mij maar eens uit!
Hallo @Berry1966 Ik ga een poging doen!



Als eerste zijn wij een Nederlandse provider en beheren we in Nederland een mobiel netwerk, net Vodafone, Tele2 en T-Mobile dat overigens doen. We hebben alle vier ons eigen netwerk en vanzelfsprekend kunnen we overal zien waar het bereik goed is en waar het minder is. Als er iets mis is met een zendmast kunnen we daar wat aan doen en we proberen, net als elke andere provider, om op zoveel mogelijk plekken zo goed mogelijk bereik te bieden. Dat lukt vrij aardig, denk ik. Bijna overal in Nederland bieden we uitstekende dekking.



Een provider in het buitenland doet exact hetzelfde. Die zijn, net als wij in Nederland, verantwoordelijk voor hun eigen netwerk. Dat zijn ook de netwerken waar jij gebruik van maakt als je in het buitenland bent. Dit heet roaming: je bent tijdelijk te gast op het netwerk van een andere provider, die jou het bereik biedt dat zij kunnen bieden. Als KPN hebben wij geen inzicht in en invloed op de kwaliteit van het netwerk van een provider in het buitenland. Om een heel flauwe vergelijking te trekken: de supermarkt om de hoek heeft geen invloed op het assortiment van een supermarkt in Duitsland. Ik zie dat zelf niet als 'verschuilen achter andere providers'.



We zijn in Nederland gewend aan uitstekende netwerken. Wij, maar ook de concullega's, kunnen je overal in Nederland van prima bereik voorzien. Dat heeft een aantal redenen. We doen in technologisch opzicht goed mee: 4G is breed beschikbaar. Verder zijn we een klein en verstedelijkt land. Als provider probeer je uiteraard je zendmasten in dichtbevolkte gebieden te plaatsen: daar zijn er veel van in Nederland en het is dus logisch dat we hier veel mensen goed bereik kunnen bieden.



In -bij wijze van voorbeeld- Frankrijk zul je over het algemeen ook prima bereik hebben, vooral in de steden en dichtbevolkte gebieden. Als je ergens in de Alpen gaat zitten zal het snel een stuk minder zijn. Er zijn minder mensen en dus ook minder zendmasten in dunbevolkte gebieden. In grotere landen heb je meer dunbevolkte gebieden en niet alle landen lopen vooraan mee qua technologie. Daarbij zijn bergen, bossen en andere bebouwing natuurlijke obstakels die de kwaliteit van een mobiel signaal beïnvloeden.



Of je nu een goedkoop of een duur abonnement afneemt maakt niets uit. Het gaat om de provider waar je op inlogt en de dekking die die provider kan bieden. Als klant Simpel maak je gebruik van het netwerk van T-mobile en hier in Nederland zal dat prima zijn. Zodra je de grens overgaat roam je in op het netwerk van een lokale provider. Net als elke provider hebben wij enkele voorkeursnetwerken, waar je automatisch verbinding mee maakt. Dat betekent niet dat je daar per se aan vast zit. Je kunt in je toestel altijd handmatig een andere provider selecteren, die wellicht beter bereik biedt op een bepaalde plek.



Geen oplossing, wel wat uitleg. Ik hoop dat je er mee uit de voeten kunt.

Zou het nemen van een buitenlands abonnement of simkaart de oplossing kunnen zijn, want je hebt inderdaad niks aan KPN buitenland. Het werkt niet.

Nemen we allen een abonnement dat goed werkt in Nederland en goedkoper is plus abonnementen bij een buitenlands provider. ( bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk)

Altijd pakt concurrentie tussen bedrijven gunste uit voor de consumenten. Als monopolie-bezit afbrokkelt gaan bedrijven harder werken.

Een E-sim voor Nederland en twee verschillende (prepaid)sim-kaartjes van buitenlandse providers in je duel smartphone waardoor je kunt switchen tussen nationale en internationale providers die een beter signaal geven dan KPN.

Of voor iedereen een Europees mobiel nummer waarbij je handmatig binnen Europa die provider kunt kiezen met het sterkste signaal. Vanuit Nederland kun je een Spaans of Frans of Duits abonnement nemen.

Bij wie in Straatsburg (EP) kun je aankloppen met dit plan. We hadden eerst Smit-Kroes maar die is met pensioen.

Een Europees mobiel nummer voor iedereen met maandelijkse keuze vrijheid bij wie je een abonnement neemt ……

Als laatste optie: dat een Europees bedrijf de optie lanceert dat je bellen en internetten kunt via de satelliet. Dan is het signaal overal even sterk. 


Reageer