Skip to main content

Sinds gisteren is er denk ik een nieuwe zendmast in de buurt geplaatst die 5G ondersteunt. Ik zie op mijn Iphone 12 althans nu het 5G-symbool verschijnen. Erg fijn dat het hier nu ook in de wijk geactiveerd is, maar het mobiel bereik is ineens dramatisch zowel binnenhuis als buitenhuis 1 streepje.

Ook na herstarten telefoon en 5G uitzetten verandert het bereik niet.

Op de website van KPN worden geen storingen of onderhoudswerkzaamheden gemeld als ik mijn postcode en huisnummer invul.

In deze tijd van thuiswerken is mobiel niet bereikbaar zijn onacceptabel.

Zijn er meer mensen uit Rosmalen / De Groote Wielen die hier last van hebben?

Ikzelf heb Simyo (maakt ook gebruik van het KPN-netwerk) en mijn vrouw heeft een KPN-mobiel abonnement. Wij hebben sinds gisteren ook minder ontvangst op 4G (maar 1 streepje). Daarnaast verbraken gisteren 2 gesprekken na ongeveer 20 seconden.

Ik heb bij Simyo een melding gemaakt over het mindere bereik.

Wellicht dat de zendmast nog op een basisconfiguratie draait of dat deze te weinig capaciteit heeft?


Hoi @mrbirds, welkom. 

Sinds het plaatsen dus slechtere verbinding? Is deze inmiddels al verbeterd? Nieuwe mast heeft vaak een weekje, soms wel twee nog nodig om weer optimaal te werken. Mocht je dus nog steeds een slechter bereik ervaren, dan hoor ik dat graag. Zou je dan jouw profiel zo volledig mogelijk kunnen invullen. Ook zou ik dan graag weten welk merk en type toestel je hebt met welk besturingssysteem. 


Inmiddels ervaar ik geen wegvallende gesprekken meer, maar blijf overdag een slecht bereik houden.

Mijn vrouw heeft wel een KPN mobiel abonnement en zij had ook last van wegvallende gesprekken of dat gesprekken niet opgezet konden worden. Maar als zij even later dit wel probeerde in een andere buurt dan lukte het wel.


Hoi @mrbirds, welkom. 

Sinds het plaatsen dus slechtere verbinding? Is deze inmiddels al verbeterd? Nieuwe mast heeft vaak een weekje, soms wel twee nog nodig om weer optimaal te werken. Mocht je dus nog steeds een slechter bereik ervaren, dan hoor ik dat graag. Zou je dan jouw profiel zo volledig mogelijk kunnen invullen. Ook zou ik dan graag weten welk merk en type toestel je hebt met welk besturingssysteem. 

Hoi @Bart_Z,

Dank voor je reactie.
Ik heb mijn profiel aangevuld. Ik maak gebruik van een Iphone 12 pro met de laatste versie van IOS.

Het probleem met bereik / verbinding is er nog steeds.
Ook bij mijn vriendin die een KPN mobiel abonnement heeft is het bereik zeer matig / slecht.

Regelmatig is het netwerk helemaal weg, soms 1 streepje bereik en maximaal 2 streepjes van de 4.

Het bereik was voorheen altijd prima, maar is sinds mijn melding dus niet meer goed.

Kunnen jullie hiernaar gaan kijken?


In deze tijd van thuiswerken is mobiel niet bereikbaar zijn onacceptabel.

Dat is het gevolg van de merkwaardige scheiding der technieken waar de moderne mensch in terecht gekomen is.

Ik neem aan dat er voor het thuiswerken een internetverbinding beschikbaar is dus waarom gaan “we” dan een zendertje gebruiken om verbinding te maken met een mast over enkele kilometers afstand, met vaak (zeer) matige geluidskwaliteit op de koop toe. Alles wordt beter (wat techniek betreft) behalve de kwaliteit van telefoonverbindingen. Door het gesloten mobiele telefoonsysteem is het helaas niet eenvoudig mogelijk om het zelfde nummer thuis op een andere manier te gebruiken.

Middels voip-telefonie over internet bedoel ik.

Je kunt wel kijken of je wifi bellen kan gebruiken op je mobiel, maar dat is (nog?) niet mogelijk op elk toestel.


Inmiddels is het mij duidelijk waardoor de problemen zijn gekomen.
Er is een oude zendmast aan het Hooghemaal uit de hoogspanningsmast verwijderd. Hierdoor hebben wij nu slechter bereik.
Het ging om:

  • Provider KPN
  • Plaats Rosmalen
  • Gemeente 'S-hertogenbosch
  • Postcode 5247NP
  • Site ID 1722
  • Hoogspanningsmast Ja

Jammer dat KPN zijn mobiele abonnees niet informeert over de veranderingen met zendmasten.

Waar de nieuwe zendmast staat is ons vooralsnog onbekend, maar de problemen blijven.


@mrbirds, ik heb melding gemaakt voor je bij de technische dienst. Zij gaan hier nu naar kijken. Binnen 10 werkdagen zullen ze hierover contact met je zoeken. Ik hoor daarna graag weer van je.