Skip to main content
Antwoord

Slecht bereik op thuisadres na een storing, schakelt ook vaak over op Duits netwerk

• September 21, 2025
  • 21 reacties
  • 171 keer bekeken

Goedemiddag,

We hebben sinds een hele tijd heel slecht bereik in en om het huis.

We hebben 5 KPN abonnementen en allemaal slecht te bereiken.

Het is eigenlijk begonnen sinds er een storing was in de buurt.

Als die het doet dan horen de mensen aan de andere kant van de lijn meestal een soort robotstem 🙈 en hij springt vaak om naar duits netwerk aangezien we dicht bij de grens wonen in Kerkrade.

Met pijn en moeite 1 streepje ontvangst op alle telefoons.

Op het werk geen problemen.

Wifi bellen had ik al aangezet maar dat helpt ook niet echt,zou het eraan liggen dat we nog 4G telefoons hebben?

Mvgr Patrick 

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@Patrick78 

Van de Vink in Kerkrade, is de dichtstbijzijnde zendmast die op de volgende locatie staat:

• Wijngaardsberg, Kerkrade

Ik schat dat deze zendmast plusminus 1 kilometer van de Vink staat, maar dat kan jij beter inschatten verwacht ik zo, aangezien het op een kaart moeilijk te bepalen is.
Het kan zijn dat deze zendmast last had van een storing, en misschien heeft deze mast er nog steeds last van.

Voor de rest staan de overige KPN zendmasten te ver weg van de Vink om een goed bereik te ervaren, sowieso binnenshuis. 

Dit klopt ook wat de dekkingskaart actueel aangeeft, nu ik ook wat nauwkeuriger voor je kon kijken.

4G - Binnen matig, buiten goed

5G - Binnen geen bereik, buiten redelijk

Dit geldt trouwens ook als je op het mobiele netwerk van Odido en Vodafone zit als klant, en bij jouw in de buurt woonachtig bent.

Mocht het resetten van de netwerkinstellingen niet helpen, dan adviseer ik je sowieso om “bellen via WiFi” aan te zetten op je smartphone, zodat je in elk geval thuis goed bereikbaar bent voor andere, maar dat jezelf ook zonder problemen kan bellen.

Bellen via wifi, ook wel VoWiFi (Voice over WiFi) genoemd, stelt je in staat om telefoongesprekken te voeren via een wifi netwerk in plaats van het mobiele netwerk.
Dit is handig bij slecht mobiel bereik, bijvoorbeeld binnenshuis, en verbetert de gesprekskwaliteit.
Om het te gebruiken, moet je het inschakelen in de instellingen van je telefoon.

21 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Patrick78 

Welkom op de community van KPN.

Het is natuurlijk uitermate vervelend, dat je met al de 5 KPN abonnementen een slecht bereik hebt op je woonadres in Kerkrade, ik ga hierbij vanuit dat je in Kerkrade-Oost woonachtig bent tegen de Duitse grens aan.

Om te beginnen, heb je al zelf gecheckt of er nog spraken is van een storing of werkzaamheden aan het mobiele netwerk bij jouw in de buurt?
Klik hiervoor op de volgende link: Storingen en werkzaamheden bij KPN

Vul hier je postcode en huisnummer in, en zet een vinkje bij “mobiel”.

Als ik kijk naar de dekking van het 4G en 5G netwerk, dan is deze in Kerkrade-Oost goed tot zeer goed, al zijn er wel enkele plekken waar het signaal wat minder sterk naar binnen komt.

Daarnaast heb ik ook even gekeken waar de KPN zendmasten staan, en die staan mooi verdeeld over Kerkrade-Oost heen, namelijk op de volgende locatie’s:

• Wijkzorgcentrum Vroenhof, Kerkrade
  • Kloosterraderplein, Kerkrade
  • Berenbos Kerkrade

Je kunt nu zelf bepalen, of je in de buurt van één van deze zendmasten vandaan woont.

Daarnaast is het sowieso raadzaam om bij alle smartphone’s met een KPN abonnement, de netwerkinstellingen een keer te resetten, zodat eventuele fouten eruit gehaald worden.

Android:

• Open de Instellingen-app op je Android-telefoon. 
  • Scrol naar beneden en tik op Algemeen beheer
  • Tik op Resetten
  • Selecteer Netwerkinstellingen resetten. 
  • Je krijgt nu een melding te zien over wat er precies gereset wordt. Tik op Instellingen resetten om verder te gaan. 
  • Bevestig je keuze door op de Reset-knop te tikken om de netwerkinstellingen naar de standaardwaarden terug te zetten. 

iPhone (iOS):

1. Open de Instellingen-app op je iPhone.
  2. Tik op 'Algemeen'.
  3. Scroll naar beneden en tik op 'Zet over of stel iPhone opnieuw in'.
  4. Tik op 'Stel opnieuw in'.
  5. Kies 'Herstel netwerkinstellingen' uit de lijst.
  6. Voer je toegangscode in wanneer hierom wordt gevraagd en bevestig de actie. 

• Auteur
  • Topper
  • September 21, 2025

Dankjewel Michel voor je antwoord.

We wonen in Kerkrade Noord op de Vink.

De Berenbos is het dichtbijzijnste,is een kilometer of 2 hiervandaan.

Ik heb die instelling reset,wist niet dat die optie bestond 👍🏻👍🏻 maar bereik is nog hetzelfde.

Straks de andere telefoons resetten,kijken of het bij die wel helpt.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Patrick78 

Van de Vink in Kerkrade, is de dichtstbijzijnde zendmast die op de volgende locatie staat:

Ik schat dat deze zendmast plusminus 1 kilometer van de Vink staat, maar dat kan jij beter inschatten verwacht ik zo, aangezien het op een kaart moeilijk te bepalen is.
Het kan zijn dat deze zendmast last had van een storing, en misschien heeft deze mast er nog steeds last van.

Voor de rest staan de overige KPN zendmasten te ver weg van de Vink om een goed bereik te ervaren, sowieso binnenshuis. 

Dit klopt ook wat de dekkingskaart actueel aangeeft, nu ik ook wat nauwkeuriger voor je kon kijken.

4G - Binnen matig, buiten goed

5G - Binnen geen bereik, buiten redelijk

Dit geldt trouwens ook als je op het mobiele netwerk van Odido en Vodafone zit als klant, en bij jouw in de buurt woonachtig bent.

Mocht het resetten van de netwerkinstellingen niet helpen, dan adviseer ik je sowieso om “bellen via WiFi” aan te zetten op je smartphone, zodat je in elk geval thuis goed bereikbaar bent voor andere, maar dat jezelf ook zonder problemen kan bellen.

Bellen via wifi, ook wel VoWiFi (Voice over WiFi) genoemd, stelt je in staat om telefoongesprekken te voeren via een wifi netwerk in plaats van het mobiele netwerk.
Dit is handig bij slecht mobiel bereik, bijvoorbeeld binnenshuis, en verbetert de gesprekskwaliteit.
Om het te gebruiken, moet je het inschakelen in de instellingen van je telefoon.

• Auteur
  • Topper
  • September 21, 2025

Dan heeft 5G nog slechter bereik dan de 4G hier 🙈

Sinds de laatste reset heb ik nu continu duits netwerk binnen maar wel 2 streepjes,beter dan niks en het wifi bellen staat aan.

Dan houden we het onder controle anders moeten we maar gaan verhuizen 😅

Dankjewel voor de tips 👍🏻👍🏻

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Patrick78 

Ik heb je graag mogen helpen!
En als je op een Duits mobiel netwerk zit, is er niets aan de hand, alles gaat toch vanuit je bundels van je KPN abonnement, net zoals je op het KPN mobiele netwerk zou zitten.
Dat is het voordeel dat je zo dichtbij de Duitse 🇩🇪grens woonachtig bent.

En van mij hoef je echt niet te verhuizen 📦📦, want je woont prachtig daar in Zuid-Limburg.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 25, 2025

Goedemorgen ​@Patrick78 en bedankt voor jouw bericht :)

Fijn om te lezen dat je sinds de laatste reset in ieder geval weer verbinding hebt. Dat het met een Duits netwerk is, is op zich geen probleem omdat dit gewoon allemaal uit je bundel gaat tegenwoordig. Je zou hem nog eens handmatig met het KPN Netwerk kunnen verbinden om te kijken wat dat nu doet. Maar ik denk dat dit al een hele goede oplossing is! En wanneer je dicht bij de grens woont, ontkom je hier eigenlijk ook niet aan!

• Auteur
  • Topper
  • September 26, 2025

Hallo Jan,

Handmatig heb ik geprobeerd maar dan krijg ik steeds melding dat er geen netwerk beschikbaar is.

Mvgr Patrick

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 30, 2025

Goedemorgen ​@Patrick78 en dank voor je terugkoppeling!

In dat geval zou ik je toch ook adviseren om dit eens aan te kaarten bij onze Helpdesk zodat de Technische Dienst hier eens naar kan kijken. Het beste kun je hiervoor een belafspraak inplannen; wij bellen jou dan op een door jou aangegeven moment en je kunt vooraf al aangeven waarvoor het is zodat er direct kan worden geschakeld! 

• Auteur
  • Topper
  • September 30, 2025

Ga ik doen Jan,dankjewel 👍🏻

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 1, 2025

Graag gedaan ​@Patrick78 en indien mogelijk zou het tof zijn als je de uiteindelijke uitkomst ook hier nog met ons zou willen delen! Zeker geen verplichting hoor maar ik ben gewoon nieuwsgierig wat er in deze situatie precies gaande is en wat we daar eventueel aan kunnen doen! 

• Auteur
  • Topper
  • October 2, 2025

Beste klant, tussen 3 oktober 2025 en 31 december 2025 werken we aan het mobiele netwerk in postcodegebied 6464GM. Hierdoor heb je in deze periode misschien last van vertraagde mobiele internetverbinding. Sorry hiervoor. Groet, KPN.

Even afkloppen,ik heb nu steeds 2 streepjes nederlands netwerk sinds gister.

Kreeg net bovenstaand sms'je,ik zal het even afwachten dan.

Gr Patrick.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Beste klant, tussen 3 oktober 2025 en 31 december 2025 werken we aan het mobiele netwerk in postcodegebied 6464GM. Hierdoor heb je in deze periode misschien last van vertraagde mobiele internetverbinding. Sorry hiervoor. Groet, KPN.

Even afkloppen,ik heb nu steeds 2 streepjes nederlands netwerk sinds gister.

Kreeg net bovenstaand sms'je,ik zal het even afwachten dan.

Gr Patrick.

Hoi ​@Patrick78 

Omdat de werkzaamheden 3 maanden in beslag nemen, zou het ook zomaar kunnen zijn, dat er een extra KPN zendmast bij geplaatst gaat worden in de omgeving van je woonwijk de Vink.
Uiteraard kan ik daar vanuit mijn kant géén enkele garantie opgeven, alleen dat het wel past binnen die de 3 maanden dat er werkzaamheden zijn.

Ook kan het zijn, dat het uitzendvermogen van de huidige (bestaande) KPN zendmasten iets omhoog gaan, waardoor je een beter signaal gaat krijgen op 4G en 5G.

Het is inderdaad afwachten, wat de daadwerkelijke werkzaamheden aan het mobiele netwerk zal zijn.
Ik hoop dat het voor jullie gaat verbeteren!!

• Auteur
  • Topper
  • October 2, 2025

Ja ik hoop het 🤞🏻

Vandaag mijn nieuwe telefoon met 5G ontvangen,even kijken hoe het bereik daarmee wordt als ik die geïnstalleerd heb.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 6, 2025

Goedemorgen ​@Patrick78!

Ja ik hoop het 🤞🏻

Vandaag mijn nieuwe telefoon met 5G ontvangen,even kijken hoe het bereik daarmee wordt als ik die geïnstalleerd heb.

Ben nu toch wel heel erg nieuwsgierig!!

• Auteur
  • Topper
  • October 7, 2025

Ontvangst is hetzelfde gebleven 4G of 5G,geen verschil.

Heb wel nog NL netwerk 1 tot 2 streepjes ontvangst.

Gr Patrick

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 10, 2025

Dat houdt niet over, inderdaad. Hopen dat het bereik tegen het einde van het jaar dan beter gaat zijn als het onderhoud is afgelopen. Houd je ons op de hoogte?

• Auteur
  • Topper
  • October 14, 2025

Zal ik zeker doen!

Momenteel is het verder in de straat ook knudde qua bereik waar ik eerst wel bereik had,nu geen of met pijn en moeite 1 streepje.

Dat zal wel met de werkzaamheden te maken hebben,hopen dat het 1 januari dan opgelost is.

Gr Pat

• Nieuwkomer
  • October 30, 2025

Ik woon zelf ook op de Vink en heb net als Patrick geen bereik in huis. 10 sms'jes per dag dat hij omdat op duits netwerk. 

Ik verbaas me dat ik in deze thread helemaal niks terug lees over deze mail van mei:

Verminderd mobiel bereik Kerkrade.
Vanaf 26 mei 2025 kan er in de wijken Vink, Kaffeberg en Chèvremont te Kerkrade, met name binnenshuis, verminderd mobiel bereik via 4G en 5G worden ervaren.

Waarom minder bereik?
Het pand waar onze antennes op staan, wordt gesloopt.

Wat betekent dit voor jouw mobiele bereik?
Het is mogelijk dat je met name binnenshuis problemen ondervindt met bellen, sms’en en mobiel internetten (gemiste gesprekken, verbroken verbindingen, geen verbinding tot stand kunnen brengen, lage datasnelheid). Uiteraard kun je ook gebruikmaken van het vaste netwerk en van je Wifi-aansluiting (tenzij je een mobiele router hebt). Het alarmnummer 1-1-2 blijft in ieder geval via vaste verbindingen bereikbaar.

Hoelang gaat dit duren?
We zijn bezig om een tijdelijke mast te plaatsen, maar er is helaas nog geen vergunning voor. We hopen dat eind oktober 2025 we de dekking weer optimaal hebben.

Bellen via wifi
Mobiel bellen via wifi is de aanvulling op ons mobiele netwerk. Het toestel schakelt automatisch over naar wifi wanneer de mobiele dekking onvoldoende/afwezig is. Het enige wat u nodig hebt is een wifi verbinding en een geschikt toestel. Kijk op www.kpn.com/wifibellen voor meer informatie.

De instellingen zijn te vinden op www.kpn.com/toestelhulp

Is het wifi signaal niet optimaal? Kijk dan ook eens op https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm

KPN blijft het netwerk vernieuwen!

Wij bieden onze excuses aan voor mogelijk ongemak dat je ervaart door deze tijdelijke situatie. De ontwikkeling van het mobiele netwerk is voortdurend in beweging en wij proberen zoveel mogelijk te zorgen dat je altijd goed mobiel kunt bellen en internetten. Door verschillende omstandigheden kan het bereik echter soms tijdelijk verminderen.

Kpn, is er zicht op een oplossing? Ik kan gewoon niet bellen in mijn huis. 

• Auteur
  • Topper
  • October 30, 2025

Kijk aan,die mail heb ik nooit ontvangen alleen een sms dat er toen storing was,dat is in die periode geweest.

Ik ben benieuwd eind dit jaar of het verbeterd is want dit is eigenlijk te triest voor woorden voor een grote provider als KPN.

Leen59
Wijsgeer
  • October 30, 2025

Als er geen vergunning is voor een noodmast kan KPN ook niet veel.

• Nieuwkomer
  • October 31, 2025

Kijk aan,die mail heb ik nooit ontvangen alleen een sms dat er toen storing was,dat is in die periode geweest.

Ik ben benieuwd eind dit jaar of het verbeterd is want dit is eigenlijk te triest voor woorden voor een grote provider als KPN.

Die SMS heb ik ook gehad maar die spreekt alleen over een vertraagde mobiele internetverbinding maar zegt eigenlijk niks over het bereik. Aan de telefoon zeiden ze dat ze nog geen pand hebben gevonden voor een nieuwe zendmast. Ik heb nu een tijdelijke korting op mijn abo gekregen maar daar moet je dus eerst voor bellen... Heel vervelend om zo slecht bereikbaar te zijn