Skip to main content

Het ontvangst van het KPN GSM signaal is zo slecht dat de slimme meter geen informatie door kan geven naar de netwerk beheerder. Gevolg is dat ik geen gebruik kan maken van energie abonnement wat deze info nodige heeft. De hele straat buurt heeft hier last van. Heeft KPN een oplossing voor dit probleem?

Welke plaats betreft dit? 


Hoi @Gert heckman 

Welkom op het forum van KPN

De meeste slimme meters in de meterkast werken nog via het GPRS systeem op het 2G netwerk, die volgend jaar op 1 december 2025 offline gaat.

Alle netwerkbeheerders (Liander, Enexis, etc.) gaan hun slimme meters tussen nu en eind 2026 vervangen voor een slimme meter die werkt op het 4G netwerk, omdat 2G er bij alle drie de mobiele netwerken (KPN, Odido en Vodafone) eruit gaat.

Je krijgt hier vanzelf bericht over vanuit de netwerkbeheerder.
Maar omdat je momenteel slecht 2G signaal binnen krijgt in de meterkast, zou je de netwerkbeheerder (Liander of Enexis) kunnen bellen of zei misschien al een nieuwe meter bij je kunnen installeren, die werkt op het 4G netwerk.
Het kan natuurlijk ook liggen aan de slimme meter die nu in je meterkast hangt, en een intern defect heeft waardoor hij het mobiele signaal niet goed ontvangt.
In dat geval dien je ook Liander of Enexis te bellen, voor een vervanging.

Ik zelf heb onlangs nog een slimme meter gekregen voor Stadswarmte, en die werkt nog uitsluitend op het 4G netwerk van KPN.

KPN zal nog weinig veranderingen gaan aanbrengen op hun 2G netwerk, aangezien het 2G netwerk op 1 december 2025 uit wordt gezet.


Het ontvangst van het KPN GSM signaal is zo slecht dat de slimme meter geen informatie door kan geven naar de netwerk beheerder. Gevolg is dat ik geen gebruik kan maken van energie abonnement wat deze info nodige heeft. De hele straat buurt heeft hier last van. Heeft KPN een oplossing voor dit probleem?

Daarvoor kun je het beste met je beheerder van gas en licht contact opnemen @Gert heckman , Liander of zo 

KPN heeft hier niets mee van doen.

 


Tja wie is verantwoordelijk voor de signaal sterkte (dekking) zou ik denken. Ik kan enexis niet verwijten dat ze het KPN netwerk als leverancier gebruiken voor hun meters. Wel dat KPN kwaliteit aanbied. Het blijft vreemd dat de dekking van KPN onder de maat is gezien de reputatie die ze hoog hebben te houden. 

 


Tja wie is verantwoordelijk voor de signaal sterkte (dekking) zou ik denken.

Niemand. Een provider is niet verplicht 100 % dekking te geven.

In zo'n situatie heb je gewoon pech en mag je vanaf de zijlijn toekijken hoe de rest van Nederland een slimme-meter-feestje viert. Voor zover dat überhaupt een feestje is. De meningen verschillende daar nogal over 😉🙈


Mijn buurman heeft bewust geen slimme meter, maar nog een ouderwetse draaistroom meter en sinds vorig jaar zonnepanelen.

Hij heeft niets met terugleververkosten en saldering te maken, zijn meter draait gewoon terug en na een jaar heeft hij gewoon weinig stroom verbruikt bij de jaarlijkse afrekening @Nick83 , maar dat even terzijde.

@Gert heckman , nogmaals, jouw abo bij KPN heeft niets met jouw slimme meter te maken.

Het uitlezen door jou via een app o i.d. doe je d.m.v. een fysieke aansluiting op de P1 , zo heet dat meeen ik.

 

 


Tja wie is verantwoordelijk voor de signaal sterkte (dekking) zou ik denken. Ik kan enexis niet verwijten dat ze het KPN netwerk als leverancier gebruiken voor hun meters. Wel dat KPN kwaliteit aanbied. Het blijft vreemd dat de dekking van KPN onder de maat is gezien de reputatie die ze hoog hebben te houden. 

 

Hoi @Gert heckman 

Zoals ik in mijn vorige reactie beschreef, zal KPN nog weinig tot geen veranderingen meer gaan aanbrengen op hun 2G netwerk, die op 1 december 2025 uit de lucht wordt gehaald.
KPN richt zich momenteel voornamelijk op de verdere uitbreiding van het 5G netwerk, ook omdat de snellere frequentie (3,5 Mhz) voor 5G na 1 augustus 2024 beschikbaar komt.

Daarnaast is Enexis de partij die een overeenkomst sluit met een mobiele provider voor hun slimme meters, en dat is zoals je zegt KPN.
Maar Enexis had ook voor het netwerk van Vodafone kunnen kiezen, die misschien wel een beter 2G netwerk op jouw adres heeft.

Maar wat ik al eerder aangaf, alle slimme meters worden omgewisseld voor een slimme meter dat op het 4G netwerk zal gaan werken (misschien zelfs wel op het 5G netwerk), waardoor het probleem uiteindelijk zal worden opgelost voor jouw.
Mocht je huidige slimme meter niet goed functioneren, dan die je echt contact op de nemen met Enexis, die is de eigenaar van de slimme meter in jouw meterkast.

KPN heeft hier voor de rest niets mee te maken, zoals mede forumleden @Nick83 en @N.N. ook al aangaven.


Heeft jouw energieleverancier nu een probleem met het uitlezen van de gas- en lichtmeters, die zijn (draadloos) aan elkaar gekoppeld of heb jij een probleem met een energiebeheer-app die niet goed werkt? @Gert heckman 

Zoals ik eerder schreef dient er eerst fysiek een uitleesapparaat aan de stroommeter verbonden te worden die de gegevens weer (draadloos) door kan sturen naar een app of en ander apparaat, zoals bij mij de Geo


Hebben alle meters in je buurt hier last van ? Of is er een die wel werkt ? Bv omdat die toevallig op een gunstige plek hangt.
Is er buitenshuis  wel een 2G signaal te ontvangen ? Te testen met een "oude" telefoon ( zo een als ik gebruik als mobiele telefooncel ).
Zo ja, dan is er een mogelijkheid om een "tunnel" te maken om de signalen van buiten naar binnen en vv te krijgen.
Een antenne bij de meter en een antenne buiten, verbinden met een coax
Een antenne kan van alles zij, bv de buitenmantel van de coax een stukje weghalen, idealiter een 1/4 golflengte.
Wie weet de frequentie van het 2G signaal ? ( als dat er niet al meerdere kunnen zijn )
Maar goed, het idee is duidelijk, de buitenantenne zou afhankelijk van de signaalsterkte iets mooiers kunnen zijn, een yagi (hark) bv.
Experimenteren dus. Met als meetinstrument een 2G telefoon want aan die elektriciteitsmeter valt niet veel te zien op dit gebied ( of ? )

Zoek op het www naar :
cellphone passive repeater

( weet er iemand een nederlandse zoekterm ?  )

Als er in je buurt een repaircafe is dan is er (via) daar vast iemand te vinden die je kan helpen.
Of een zendamateur, (meestal) te herkennen aan de antennes op het dak ( kan ook een draadantenne zijn ).
Er is ook een register (kaart) van de machtigingen hier voor.

Of gewoon wat rond vragen bij technische mensen is je buurt, alhoewel HF een vrij specifiek gebied is.

Is er iemand in de straat die al zoiets geprobeerd heeft ?


Reageer