Skip to main content

hallo,

 

Sinds dat we gratis gebruik mogen maken van data in de EU, kan ik geen gebruik meer maken van data in Duitsland. Voordat de regel er was kocht ik vaak een bundel en dat verliep altijd vlekkeloos. Nooit geen problemen met de Data in Duitsland.

 

Sinds de regel kan ik eigenlijk nagenoeg geen gebruik meer maken van data. Ik moet dan handmatig een 4G netwerk selecteren om er binnen een paar min weer vanaf gegooid te worden. Als ik een paar keer achter elkaar bij hetzelfde netwerk aanmeld staat er ook doodleuk achter “VERBODEN”. Dit geld voor alle netwerken… Als ik me in Duitsland bevind kan ik ook zien wat voor netwerk het is, 2G, 3G, en 4G. Van alle drie zal ik binnen enkele minuten eraf gegooid worden, en teruggezet naar het oude R signaal… Geen data dus.

 

Ik ben een oude Telfort klant, en nu dus KPN. Mijn man heeft T-mobile en exact hetzelfde probleem. Dit lijkt mij dus een algemeen probleem.. En vraag me af of dit nog eens word opgelost? Hoe lang is deze regel al van kracht? 5 jaar?

 

Ik bevind mezelf ook vaak in andere landen. België, Luxemburg, Tsjechië, en Finland daar is alles op en top in orde. 👍 Hier hoef ik ook niet handmatig een fatsoenlijk netwerk te selecteren, gaat allemaal vanzelf. Tenzij ik in Luxemburg probeer aan te melden op een Duits netwerk natuurlijk…. #Zucht

Welkom op ons forum @roodkapje666 en goed dat je deze vraag stelt. Ik zal proberen er wat duidelijkheid in te geven.
 

Bereik in het buitenland werkt niet anders dan bereik in Nederland. Het signaal gaat via een zendmast naar jouw telefoon. De dekkingsgraad wordt dus bepaald door de hoeveelheid van de zendmasten en de richting waarin ze zijn geplaatst. In Nederland zijn we gewend om praktisch overal bereik te hebben. In de meeste andere landen is dit ook zo, maar vergeet niet dat Nederland een klein en dichtbevolkt land is. In –bijvoorbeeld- Duitsland zijn de afstanden al een heel stuk groter en heb je al veel gebieden die een stuk minder dichtbevolkt zijn. Een gevolg daarvan is dat het voor een provider dus ook minder rendabel zal zijn om er veel zendmasten neer te zetten.  Dat betekent dat er –met name buiten de grotere steden- vaker minder goed bereik zal zijn. Verder is 4G bij ons al bijzonder uitgebreid beschikbaar. Hou er rekening mee dat dit in niet alle landen zo breed beschikbaar is. Op de nodige plaatsen zul je het met 3G of zelfs minder moeten doen. 

Als KPN-klant (en je man als T-Mobile klant) in het buitenland ben je te gast op het netwerk van een buitenlandse provider. We hebben weliswaar afspraken over roaming gemaakt, maar dat betekent niet dat wij inzicht hebben ín of invloed hebben óp de kwaliteit van het netwerk van deze provider. Hoe graag ik het ook wil: ik kan je niet beloven dat je overal in het buitenland even goed bereikbaar zult zijn. Als het ene netwerk niet voldoende bereik levert, kun je handmatig een ander netwerk selecteren in de instellingen van je toestel. Dat kan verschil maken. Net als in Nederland heeft provider A op bepaalde locaties beter bereik dan provider B of vice versa


@Nico_ 

 

Bedankt voor je antwoord, maar dit heeft niks met netwerk dekking te maken. Je word gewoon puur eraf gegooid, en na enkele malen opnieuw proberen krijg je gewoon te zien VERBODEN.

Ook al is de netwerk dekking goed. Ze houden zich dus simpelweg niet aan de EU regels…

Zoals ik al zei, toen ik er nog voor betaalde was het altijd goed. Nu nooit meer….

 


Het is zo dat wij als Nederlanders gasten zijn op de Duitse netwerken. Eigen inwoners krijgen voorrang op de verbindingen. Is het een keer druk op de betreffende zendmast dan worden als eerste de gasten eraf gegooid.  Ik snap je frustratie hierin wel, echter kunnen wij vanuit KPN verder helemaal niets met de zendmasten buiten Nederland. :slight_frown:


Wat dan als ik internet wil in Duitsland? De mac donalds maar opzoeken?

 

Ik snap gewoon niet waarom hier maar niks aan gedaan word… is dat niet gewoon een kwestie van krachten bundelen en klagen?


Wat ik hierboven heb geschreven zijn internationale regels (dat eigen bewoners voorrang krijgen op de zendmasten ten opzichte van gasten)
Krachten bundelen en gaan klagen bij de Duitse providers gaat er ook niet voor zorgen dat dat ineens andersom gaat zijn. Ik kan het helaas niet mooier maken dan het is.