Skip to main content
Vraag

Slecht internet in Italië: kan ik overstappen naar een andere provider?

• September 9, 2026
  • 7 reacties
  • 83 keer bekeken

Ik zit momenteel in Italië en mijn telefoon heeft verbinding gemaakt met Windtre.

Het internet is zeer slecht. Mijn echtgenote heeft wel goede internet via Vodafone. 

Is het voor mij ook mogelijk om de telefoon naar een andere provider over te zetten en blijven dan de kosten gewoon uit mijn bundel gaan of loop ik tegen extra kosten aan?

7 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 9, 2026

Misschien kan je eerst proberen om handmatig een andere Italiaanse provider te kiezen. Ben benieuwd of dat een oplossing is.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 9, 2026

Hallo ​@IkEb ,

Je kunt in Italië kiezen uit meerdere netwerken: 

Netwerken

Deze netwerken worden in Italië gebruikt.

Dit is een tabel met netwerken die in Italië beschikbaar zijn.

Naam provider      Internet                                               Uitzonderingen

ILIAD Italia S.p.A.2G, 3G, 4G, 5G, VoLTE                     Geen 

Vodafone Italy-Fastweb S.p.A2G, 3G, 4G, 5G, VoLTEGeen 

TIM S.p.A2G, 3G, 4G, 5G, VoLTE                                   Geen 

WINDTRE 2G, 3G, 4G, 5G, VoLTE                                  Geen 

bron: 

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland

Zolang je één van die netwerken gebruikt, blijven de kosten via jouw bundel lopen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 9, 2026

@Noordzee dank je voor je antwoord.

Bij TIM en Illiad krijg ik de melding niet toegankelijk.

Als ik Vodafone selecteer krijg ik een melding dat hij geen verbinding kan maken met het netwerk.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 9, 2026

@IkEb 

• September 9, 2026

Als het niet gaat lukken, je kan met de ene telefoon het internet van de andere gebruiken, via Wi-Fi.
De telefoon met werkende internet instellen als hotspot.

Overigens, altijd handig om verschillende merken of leveranciers te hebben.
Zo doen wij dat ook bewust, ook verschillende banken, is al een aantal malen goed van pas gekomen.
In de tijd dat ik nog voor werk op pad ging had ik ook altijd 2 verschillende bankpassen mee.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@IkEb 

Het beste mobiele netwerk van Italië is die van TIM, ook qua dekking is deze zeer goed.
Met een KPN abonnement moet je gewoon op het mobiele netwerk van TIM kunnen aanmelden, aangezien KPN met deze provider een roamingovereenkomst heeft.

Als het bij de eerste keer aanmelden niet wilt lukken, probeer het dan een tweede en derde keer.
In de meeste gevallen wordt je dan alsnog netjes aangemeld op het mobiele netwerk van TIM.
Dit geldt voor zowel het 4G als het 5G netwerk van TIM, dus je hoeft niet perse je smartphone op alleen 4G te zetten, maar de netwerkselectie (3G/4G/5G) op automatisch te laten.

JanD
Wijsgeer
  • September 10, 2026

Beste ​@IkEb als je een zogenaamde kruistest doet, dus sims wisellen met elkaar, verhuist het probleem dan mee of houd jij je probleem?

Dan weet je de oorzaak, de sim of het toestel.