Skip to main content
Beantwoord

Slecht mobiel bereik in de thuisomgeving

• May 7, 2026
  • 11 reacties
  • 89 keer bekeken

Goedemorgen,

Ik ben sinds kort overgestapt van provider, aangezien ik ook KPN thuis heb (voordeliger)

Sinds dag 1 ervaar ik al klachten over het bereik/5G snelheid van KPN, nu kan dat zijn omdat alles overgezet moest worden, en dat heeft tijd nodig, dus voordeel van de twijfel hopend dat dit beter werd. Alleen nu ervaar ik het nog steeds, nog erger dan voorheen. Contact opgenomen met KPN maar die konden mij er niet bij helpen, aangezien hun via de computer konden zien dat er niet iets geks aan de hand was. Zo'n slechte verbinding etc heb ik nog nooit ervaren bij mijn vorige provider.

Iemand die misschien Tips of een oplossing heeft? Anders zit ik dit contract uit en ga ik weer rap terug naar mijn vorige provider.

Met vriendelijke groet,

Joey

Beste antwoord door Neville

@Joeyy 

Ik heb bellen via wifi standaard aan staan en merk geen kwaliteit verschil. Mijn advies zet het aan.

11 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 7, 2026

Hoi ​@Joeyy , balen dat het bereik niet goed is. Ervaar je dat in huis of ook buiten? Hoeveel groene pijlen zie je staan als je postcode en huisnummer invult op deze site?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 7, 2026

Beste ​@Joep1965 ,

1 streepje met een uitschieter naar 2.. beide gevallen, zowel binnen als buiten is het bereik dramatisch, waardoor 5G ook niet normaal functioneert. 

Over de groene pijlen zie ik 1 verder weg, de dichtstbijzijnde is oranje.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 7, 2026

Blijkbaar is jouw positie ten opzichte van de zendmast niet ideaal.  Het aantal streepjes hpeft nog niet te betekenen dat je slecht internet xou hebben. Welke problemen ervaar je afgezien van het aantal streepjes?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 7, 2026

@Joep1965 

Dat kan inderdaad. Wat het meest voor komt is het lange wachten tot dat iets geladen is, of verzonden is. Het lijkt er op of ik met 3G verbonden ben ipv 5G.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 7, 2026

En is dat locatieafhankelijk of is dat overal zo?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 7, 2026

@Joep1965 

in de meeste gevallen is het bijna overal zo. Vaak op andere locaties (zoals ander dorp/stad) zijn er wel meer streepjes voor bereik, maar duurt het nog steeds lang om dingen te ontvangen of te verzenden.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 7, 2026

Heb je iemand in jouw omgeving met een mobiele telefoon? Zoja zou je dan de simkaarten eens kunnen wisselen om te kijken of het een toestelprobleem is of netwerkprobleem?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 7, 2026

@Joep1965 

ik heb een E-sim genomen, geen idee of dat dan nog mogelijk is om te doen?

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • May 9, 2026

Goedemorgen ​@Joeyy , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Leuk dat je ons via deze weg hebt gevonden en hier je probleem ook aankaart! Maar ik kan me voorstellen dat je dit als teleurstellend ervaart en dit is ook niet waar ons netwerk om bekend staat. Voor het probleem dat je in huis ervaart, is een hele makkelijke oplossing in de vorm van bellen via de wifi. Tegenwoordig zijn vooral nieuwere woningen dusdanig goed geïsoleerd, dat het mobiele signaal steeds vaker moeite krijgt om in huis goed door te komen en daarom is er dus speciaal voor in huis bellen via de wifi ontwikkeld.

Maar je geeft aan dat je ook buitenshuis problemen ervaart en dat is natuurlijk uitermate irritant en eigenlijk ook niet de bedoeling. Ervaar je ook problemen met bellen en gebeld worden? En kun je eens een speedtest doen om te kijken hoeveel snelheid je gemiddeld gezien haalt? En zijn er misschien meer mensen in je omgeving met KPN Mobiel die soortgelijke problemen ervaren? Mijn eerste ingeving is dat dit een probleem is dat op toestelniveau speelt. Daarom ook een goed advies van ​@Joep1965 om de simkaart eens om te wisselen maar aangezien je gebruik maakt van een e-sim wordt dat een beetje lastig. Hopelijk kun je mijn vragen beantwoorden zodat we vanuit daar verder kunnen gaan kijken in welke hoek we het moeten zoeken en ik zie je bevindingen dus ook met bovengemiddelde belangstelling tegemoet!  

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 9, 2026

@Jan van KPN

Goedemorgen Jan,

Bedankt! Super fijn dat men hier snel op reageerd. Heb onlangs al contact gehad met KPN zelf. Alleen geven die aan niet het probleem te kunnen achterhalen. Waarschijnlijk kwam het door waar ik nu verblijf, aangezien het per stad/dorp varieert met verbindingen. Dit is zeer teleurstellend om te horen, aangezien ik er wel voor betaald voor super snel internet.

Vandaar de poging via hier inderdaad. Misschien dat iemand mij kon helpen. Helaas heb ik een E-sim dus dat gaat moeilijk. De snelheid kan ik misschien nog even na kijken inderdaad. 

Reactie op uw verzoek om te bellen via WiFi dat kan een optie zijn. Alleen meld KPN wel het volgende 'Let op: KPN adviseert je om je WiFi belvoorkeursinstellingen op mobiel netwerk te houden voor een optimale geluidskwaliteit.'

Dus weet ik niet zo goed meer wat ik kan of moet doen. Hopelijk kunt u mij verder helpen.

Mvg

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • Antwoord
  • May 9, 2026

@Joeyy 

Ik heb bellen via wifi standaard aan staan en merk geen kwaliteit verschil. Mijn advies zet het aan.