Skip to main content

In het buitengebied in Drenthe (tja wie wil daar nou wonen 🙂 ) is een grote blinde spot in zowel het KPN als het Vodafone netwerk. Alleen T-Mobile heeft enigszins wat bereik.

Ik heb een woning in Gasselte gekocht, ben eerst aan het verbouwen, dus sluit later pas vast internet aan (ik woon er immers nog niet). Wat blijkt, haast niet kunnen bellen 3G en 4G al helemaal niet.

Van buren hoor ik dat deze klacht er al heel lang is, dat er wel wat aan gedaan wordt maar resultaat zien we niet.

Iemand een idee hoe we een mastje erbij kunnen krijgen? (Ook in Nederland vakantieland hebben alle toeristen die hier komen last van, het is dus niet alleen voor mij hoor)

Gr Erwin

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

Ik zou wel zo snel mogelijk vast internet regelen , desnoods eerst als maandelijks opzegbaar contract. Uit ander topic begrijp ik dat je alleen nog even 2 draadjes moet doorvoeren naar DSL kabel, kan met RJ11 connectors of varkenssnuit of desnoods solderen.

Wat wijsheid is m.b.t. KPN bewegen tot extra mast weet ik niet. De drie providers zijn allen commerciële partijen en concurenten, dus van vraag en aanbod. Ik zou gewoon nu de beste kiezen, kan dus zijn overstappen. Niet wachten en hopen op verbetering, dat helpt niks. Waar masten staan en wat ze kunnen zie je op:

https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=52.95515356&lng=6.83881760&zoom=12&providers=kpn,t-mobile,vodafone

 


Dag @Eoosie  Van harte welkom hier op het KPN Forum. Bereik kan soms een lastige kwestie zijn. We beroepen ons er op dat we in praktisch heel Nederland goed bereik bieden, maar je zult maar net tot die paar procent horen waar het even iets minder is. Op enkele plekken is dat helaas zo en dus ook in bijzonder mooie omgeving van Gasselte (ik ben er niet volledig onbekend :) ). 

Ik denk dat het goed is om iets over bereik in algemene zin te vertellen. Het signaal van een mobiele telefoon verplaatst zich rechtstreeks van de zendmast naar jouw telefoon. Hoe groter de afstand, des te slechter het signaal en hoe dichter je bij een zendmast zit, hoe beter het gaat. Als ik op de dekkingskaart kijk, kan ik me voorstellen dat het in jouw omgeving moeizaam gaat. 

De afstand tot de zendmast is echter niet het enige dat invloed heeft op het signaal. Het signaal moet ook dwars door alle obstakels tussen de zendmast in jouw telefoon heen. Hoe meer obstakels er zijn, des te meer kwaliteitsverlies je zult ervaren. Alles wat in de weg staat heeft invloed op het signaal: bomen, muren, heuvels, bebouwing. Een nieuw en goed geïsoleerd huis is dus goed voor je energierekening, maar je loopt het ook risico dat het bereik soms minder is. 

Je zult begrijpen dat we als telecomprovider geen invloed hebben op externe omstandigheden zoals bebouwing. Ook kunnen we niet zo maar zendmasten plaatsen. Dat laatste kan een langdurig proces zijn, omdat dit in overleg gaat met de gemeente en grondeigenaren. Optimaal bereik binnenshuis is daarom niet altijd 100% te garanderen. Maar er is wel een oplossing en dat is bellen via wifi. Daar lees je hier alles over. Als je daar gebruik van wilt maken is het dus wel zaak dat je vaste internet aansluiting hebt. 

 


 


 

Je zult begrijpen dat we als telecomprovider geen invloed hebben op externe omstandigheden zoals bebouwing. Ook kunnen we niet zo maar zendmasten plaatsen. Dat laatste kan een langdurig proces zijn, omdat dit in overleg gaat met de gemeente en grondeigenaren. Optimaal bereik binnenshuis is daarom niet altijd 100% te garanderen. Maar er is wel een oplossing en dat is bellen via wifi. Daar lees je hier alles over. Als je daar gebruik van wilt maken is het dus wel zaak dat je vaste internet aansluiting hebt. 

Dat begrijp ik volledig Bart en zal ook zeker niet alleen KPN verantwoordelijk houden (voor zover je het daar natuurlijk over kan hebben). Echter KPN geeft wel in alle media aan het beste netwerk te hebben, vandaar wederom mijn contract met KPN. Mijn werkgever denkt er gelukkig hetzelfde over, vwb mijn mobiele contract. Ik baseer mijn bevindingen niet alleen uit eigen ervaring maar ook op die van de buren en duizenden vakantiegangers  die tegen hetzelfde probleem aan lopen. En zoals gezegd niet alleen het beste netwerk, de anderen idem dito. De buren wonen er al een tijdje (de meeste voordat er mobile netwerken waren) en de vakantiegangers zijn er ook al geruime tijd. Toch hebben de netwerken hier (nog) niets aan gedaan. Ik heb het dus niet over ‘even een paaltje erbij zetten’.
Maar goed, bellen via internet/wifi is inderdaad een oplossing, maar lost nog niet alles op. Je wil tegenwoordig ook een goede verbinding hebben als je even naar de bakker bent. Of even naar een andere winkel in het dorp.

Vandaar mijn post. Misschien dat het helpt en ik er wat likes mee kan scoren.
Vriendelijke groet, Erwin


@Eoosie  Ik lees tussen de regels door dat je eigenlijk alle 3 mobile operators aanspoort tot meer mobile capaciteit en/of dekking. Daarvoor moet je bij de politiek zijn, die zijn ook wel op de hoogte, maar tot nog toe laat men het over aan de operators/concurrentie, dus o.a. ook van vraag en aanbod.

Er zijn, ook in het dichtbevolkte NL, streken waar investeringen in meer ‘masten’ niet lonen of worden geblokkeerd door mensen/groepen die vinden dat er wel genoeg capaciteit/dekking is of zelfs die vinden dat in streken wat grotendeels natuur is geen masten horen te staan.

Het argument “Je wil tegenwoordig ook een goede verbinding hebben als je even naar de bakker bent.” gaat niet voor iedereen op. Als je op elke plek van de wereld ‘bereikbaar’ wilt zijn (of mobiel communiceren) koop dan een satelliettelefoon. Werkt ook in de bergen enzo. KPN zal primair zorgen dat op plekken waar veel dynamiek en mobiliteit is, langs snelheden b.v., er geen problemen zijn. Mobile is ontwikkeld voor meer dan 300km/h beweging. Tussen gebouwen en in gebouwen heb je doorgaans genoeg netwerkcapaciteit via vaste aansluitingen en is alles relatief statisch. De bakker kan z’n wifi openstellen om maar wat te noemen.


@tmoesel niks tegen in te brengen. Goed punt.

Ik begrijp het goed dat in dit soort buitengebieden je dit kan hebben, maar het is wat te kort door de bocht door bij elke winkel te vragen of je daar gebruik mag maken van hun Wifi.
Zie je je zelf al lopen door een dorp. En dan tussen de bakker en je hus een buurman in een ander wijk bewegen zijn wifi ook beschikbaar te stellen. 

Maar we wijken af van de vraag. Ik heb niet gesteld dat er een 3G of 4G probleem is. Het gaat mij om de 2G functie, het niet normaal kunnenbellen naar 112 geeft al een probleem. Sta ik dan midden op de hei of in het bos dan snap ik dat ook, met alle diertjes. Maar in een dorp of in en grote stad zoals je aangaf. Dat geloof ik niet dat dat niet op te lossen is.


Maar we wijken af van de vraag. Ik heb niet gesteld dat er een 3G of 4G probleem is. Het gaat mij om de 2G functie, het niet normaal kunnenbellen naar 112 geeft al een probleem. Sta ik dan midden op de hei of in het bos dan snap ik dat ook, met alle diertjes. Maar in een dorp of in en grote stad zoals je aangaf. Dat geloof ik niet dat dat niet op te lossen is.

Nu ik het nalees zie ik dat ik de vraag anders moet benaderen. Voor mij is ‘mobiel bereik’ niet direct gebonden aan 2G 3G 4G 5G. Mijn focus is voornamelijk op 4G internet/data, maar je hebt een goed punt dat voor ‘ouderwets’ bellen 2G (3G bij T-Mobile) nog cruciaal is voor velen, hoewel er over 4G ook ‘gepraat’ kan worden. De industrie laat het over aan de providers (vele wereldwijd), die moeten met elkaar tot iets komen kwa 4G-bellen/VoLTE. Ik zit ook in buitengebied, bellen doe ik doorgaans via 2G Vodafone.  Die hebben geen 3G meer, heb het idee dat dat alleen maar beter is. Bij KPN heb je kans dat je tussen 2G en 3G flipt misschien (denk ik). T-Mobile is weer iets anders, die focussen voor bellen op 3G. 2G hadden ze lage prio gegeven, maar daarna toch weer anders.

Maar heb je een smartphone die VoLTE kan op KPN netwerk?