Skip to main content
Antwoord

Slechte geluids kwaliteit bellen van en naar Odido klanten

• August 22, 2025
  • 9 reacties
  • 209 keer bekeken

Goedemiddag,

Ik heb sinds een paar maanden last van dat als ik bel of gebeld wordt door odido (o.a ben en odido) klanten. dat mijn geluidskwaliteit dan heel slecht is. Ook staat er geen hd meer in het beeldscherm. Ik heb al van alles geprobeerd netwerk instellingen resetten ect.

Ook ben ik niet de enige die hier last van heeft mijn moeder ook kpn klant heeft exact het zelfde probleem

Het lijkt er bijna op alsof er intern iets niet goed gaat  (hd voice internetconect niet meer werkt?)

Groeten,

Iris

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@Iris du Pau, welkom op onze community! Wat een interessant (maar vervelend) fenomeen. Dit is bij zowel inkomende als uitgaande oproepen? 
Kun je hierover eens met ons bellen? Dan kunnen mijn collega's een ticket voor je aanmaken. Dit geldt ook voor jou ​@Thmsr. Jullie kunnen hiervoor ook een belafspraak maken

9 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 23, 2025

Beste ​@Iris du Pau het kan dus ook aan Odido liggen.

Heb je die klachten ook bij een verbinding met een andere KPN-klant of Vodafone-klant???

• Helper
  • August 23, 2025

Kijk hier eens naar de meest recente update, probleem speelt al langere tijd ( jaren )

https://community.odido.nl/netwerk-en-verbinding-559/hd-voice-inter-connect-met-andere-netwerken-281069?sort=dateline.desc#comments

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 23, 2025

Kijk hier eens naar de meest recente update, probleem speelt al langere tijd ( jaren )

De providers geven elkaars de schuld. HD Voice Odido → KPN werkt probleemlos, maar omgekeerd niet. Zie de laatste test van Connect/Umlaut The 2025 Mobile Network Test in the Netherlands

ODIDO LEADS IN HD VOICE AVAILABILITY, CLOSELY FOLLOWED BY KPN In the analysis of the availability of HD voice connections (i.e Voice over LTE with the current state of mobile network implementations in the Netherlands), Odido takes the first place, followed at a narrow gap by KPN. Vodafone ranks third with all three operators showing an overall high score level.

• Helper
  • August 23, 2025

Dan zou de strekking in het topic wellicht kunnen kloppen.

quote uit dit topic:

“Ik heb inmiddels meer technische uitleg gekregen over hoe dit precies zit.

Wanneer iemand vanuit Odido naar KPN of Vodafone belt, stuurt Odido twee opties mee: Non-HD Voice en HD Voice. KPN of Vodafone kiest dan automatisch voor HD Voice als dat beschikbaar is, waardoor het gesprek in HD Voice plaatsvindt.

Wanneer het gesprek andersom is dus vanaf KPN of Vodafone naar Odido gebeurt in principe hetzelfde. Maar in dit geval kiest Odido bewust voor Non-HD Voice, terwijl HD Voice gewoon beschikbaar is. Dit is uitgezocht door iemand die bij een van de betrokken providers werkt.”

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 23, 2025

Dit is uitgezocht door iemand die bij een van de betrokken providers werkt.”

En wie is de iemand, de bij een van de betrokken providers werkt? Ik geloof niet aan een sprookje omdat iemand zei van de oom van iemand de bij een provider werkt gehoord heeft. Onafhankelijke test zegt meer. Btw, ik heb geen probleem van KPN naar Odido te bellen met HD Voice.

• Nieuwkomer
  • August 23, 2025

Ik heb precies hetzelfde. Ik ben jaren klant geweest bij T-Mobile/Odido en ben sinds paar maanden overgestapt naar KPN, vanwege het uitblijven van HD-voice vanuit Odido naar andere providers. Veel van mijn vrienden en familie hebben KPN en Vodafone als provider en die versta ik nu perfect met KPN. Als ik met mijn KPN nummer een Odido nummer bel of ik word gebeld door een Odido nummer, is de kwaliteit vreselijk slecht en blikkerig. Ik heb dit meerdere malen aangegeven bij Odido, maar zoals hier al werd gezegd geven de providers elkaar de schuld en wordt hier al jaren niks aan gedaan. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 23, 2025

Misschien moet iemand met HD Voice probleem checken of VoLTE bij hem geactiveerd is. Bij VoLTE is automatisch HD Voice aan, zonder VoLTE is bellen via 2G en dan is HD Voice niet mogelijk.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 26, 2025

Hoi ​@Iris du Pau, welkom op onze community! Wat een interessant (maar vervelend) fenomeen. Dit is bij zowel inkomende als uitgaande oproepen? 
Kun je hierover eens met ons bellen? Dan kunnen mijn collega's een ticket voor je aanmaken. Dit geldt ook voor jou ​@Thmsr. Jullie kunnen hiervoor ook een belafspraak maken

• Helper
  • September 27, 2025

Hier hetzelfde probleem, een vriend van mij zit bij Odido en het maakt niet uit of hij mij belt of ik hem, geluid is beroerd.