Skip to main content
Beantwoord

Slechte geluidskwaliteit via wifi-bellen op mijn iPhone 17 Pro

• January 4, 2026
  • 1 reactie
  • 21 keer bekeken

Sinds kort heb ik een nieuw abonnement i.c.m. de iPhone 17 Pro.

Komende van Odido met een iPhone 12 mini valt mij op dat de kwaliteit van wifi-bellen echt belabberd is. Stemmen klinken robotisch, en soms vallen er stukjes helemaal weg. Het lijkt alsof er een hele conservatieve codec wordt gebruikt met te zware compressie.

Zet ik wifi-bellen uit, dan is het geluid uitstekend zolang er maar voldoende bereik is. Dat kan binnen (in een loods o.i.d.) wel eens lastig worden, en het is vervelend dan de instellingen aan te moeten passen. Standaard wordt meestal de voorkeur gegeven aan VoWiFi, ook wanneer dat eigenlijk niet nodig is – nog een verschil met Odido.

Met deze sim kortstondig in de iPhone 12 mini leek het beter te gaan. Dat is echter een momentopname, en de mindere speaker maakte het lastig vergelijken. Ik heb ook geen Odido meer om te proberen met de iPhone 17 Pro.

Het wifi-signaal is in alle gevallen gelijk, effectief 200Mbit/s symmetrisch (over glas).

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Z-Dragon. Welkom op de KPN Community! Lijkt me behoorlijk irritant bij het bellen als iemand niet helder klinkt en er ook nog eens delen wegvallen. 

Ik ben het eerlijk gezegd nog niet eerder tegengekomen dat iemand met bellen via Wifi een slechte geluidskwaliteit ervaart. Als je, zoals je aangeeft, de Wifi dekking goed op orde is, dan is het vreemd dat je deze issues ervaart. Misschien dat het te maken heeft met dat er veel ruis (van andere straling) is op de plek waar je vaak via Wifi belt. Heb je het thuis ook al eens getest of het dan anders is? 

Als je daar ook deze problemen ervaart, dan kun je het beste telefonisch contact zoeken met onze klantenservice. Zij kunnen dan dit met je bespreken en eventueel een ticket aanmaken bij de Technische Dienst. Zij kunnen er dan wat dieper op induiken. 

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld door de klantenservice op een moment dat jou uitkomt.

1 reactie

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 6, 2026

Hoi ​@Z-Dragon. Welkom op de KPN Community! Lijkt me behoorlijk irritant bij het bellen als iemand niet helder klinkt en er ook nog eens delen wegvallen. 

Ik ben het eerlijk gezegd nog niet eerder tegengekomen dat iemand met bellen via Wifi een slechte geluidskwaliteit ervaart. Als je, zoals je aangeeft, de Wifi dekking goed op orde is, dan is het vreemd dat je deze issues ervaart. Misschien dat het te maken heeft met dat er veel ruis (van andere straling) is op de plek waar je vaak via Wifi belt. Heb je het thuis ook al eens getest of het dan anders is? 

Als je daar ook deze problemen ervaart, dan kun je het beste telefonisch contact zoeken met onze klantenservice. Zij kunnen dan dit met je bespreken en eventueel een ticket aanmaken bij de Technische Dienst. Zij kunnen er dan wat dieper op induiken. 

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld door de klantenservice op een moment dat jou uitkomt.