Skip to main content
Antwoord

Slechte internetverbinding via Hotspot tijdens treinreizen

• September 30, 2025
  • 14 reacties
  • 180 keer bekeken

Scubadiverboy1997
Slimmerik
Forum|alt.badge.img

Hey hey,

Als ik in de trein zit en ook de iPad bij heb, zet ik m'n hotspot aan van m'n telefoon voor internet, maar de snelheid van m'n hotspot is nog te sloom voor YouTube vlogs van De Bellinga's te kijken. Is dat normaal.

Beste antwoord door RBxx

Hallo ​@Scubadiverboy1997 

In een trein bevind je je in een metalen buis, die snel beweegt van station naar station. Jouw telefoon moet constant verbinding zoeken met de volgende antennemast. Ook staan deze antennes meestal gericht op bewoonde gebieden, niet de ‘weilanden’ waar de rails liggen. Allemaal factoren waardoor jouw telefoon (en dus ook de hotspot van je telefoon) regelmatig beperkte snelheid kan leveren.

14 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 30, 2025

NS bepaalt de wifi snelheid ​@Scubadiverboy1997 , daar kan KPN ook niets aan doen en verder afhankelijk van de vraag naar wifi in de trein 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • Antwoord
  • September 30, 2025

Hallo ​@Scubadiverboy1997 

In een trein bevind je je in een metalen buis, die snel beweegt van station naar station. Jouw telefoon moet constant verbinding zoeken met de volgende antennemast. Ook staan deze antennes meestal gericht op bewoonde gebieden, niet de ‘weilanden’ waar de rails liggen. Allemaal factoren waardoor jouw telefoon (en dus ook de hotspot van je telefoon) regelmatig beperkte snelheid kan leveren.

Scubadiverboy1997
Slimmerik
Forum|alt.badge.img

@RBxx dus je zegt eig van je hebt in dit geval dikke pech gehad, je moet maar ouderwets een boek gaan lezen🤪🤪🤪🤪

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 30, 2025

Zoals wel vaker is het geen simpel ja/nee antwoord.

Het hangt van de omstandigheden af waar je bent en hoe de netwerk dekking is.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 30, 2025

Buiten de bewoonde wereld, heb je veel zwakke plekken in de dekking. En het feit dat een trein vrij snel rijdt waardoor je steeds van zendmast aan het wisselen bent, en een Kooi van Faraday is, helpt het ook niet mee.

De enige optie is als je Youtube Premium hebt, dat je de video's thuis via de app downloadt, zodat je ze in de trein ongestoord kan bekijken.

Scubadiverboy1997
Slimmerik
Forum|alt.badge.img

@RBxx vanuit Rotterdam Centraal naar de mooiste woonplaats ter wereld, Roosendaal

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 30, 2025

Hallo. Op mijn laptop kan ik in een rijdende trein ook nauwelijks streamen via de hotspot van m'n telefoon en op de telefoon zelf. Die trein rijdt 130 km/h en dus moet de telefoon heel vaak wisselen van mast. Dat komt de data snelheid natuurlijk niet ten goede. Ik ervaar dat inderdaad als zijnde normaal.

Je zoú de wifi van de NS zelf kunnen gebruiken. Dat is stabieler. Maar hoe meer mensen in de trein dat tegelijkertijd doen….

Geniet van de omgeving; voer een gesprek met medereizigers. Of doe iets waar geen streaming bij komt kijken. Als dit forum lezen / reageren. Of een van de vele online nieuws-sites. Ik vermaak me wel op de langere treinreizen naar en van m'n moeder.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 30, 2025

De wifi van NS komt op hetzelfde neer als een mobiele verbinding. Het enige grote verschil is dat de antenne boven op de trein zit. Verder wordt de snelheid afgeknepen, en worden streamings volgens mij geblokkeerd. 

De beste oplossing is om vooraf de video's te downloaden. 

Scubadiverboy1997
Slimmerik
Forum|alt.badge.img

Ja, maar, ik weet nooit wat ik moet kijken vooraf.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 30, 2025

Ja, maar, ik weet nooit wat ik moet kijken vooraf.

Gemiddeld volgens het CBS legt een treinreiziger 32 kilometer in een trein af. Van te voren kan je vast prima bepalen wat je wilt bekijken om dat van te voren te downloaden.

Scubadiverboy1997
Slimmerik
Forum|alt.badge.img

@AriënC Rotterdam is al 50 km, dus dat liegen ze!

En nee, kan ik niet, dat heet keuzestres.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 30, 2025

@AriënC Rotterdam is al 50 km, dus dat liegen ze!

En nee, kan ik niet, dat heet keuzestres.

Er is niks aan gelogen omdat niet heel Nederland van Rotterdam naar Roosendaal rijdt. 😁

Verder zijn er geen 100% stabiele oplossingen omdat de trein nou eenmaal met maximaal 140 km/u kilometer per uur rijdt, en dat de antenne van de trein/telefoon constant van zendmast naar zendmast staat te switchen. Het gebruik van 5G kan enigzins nog helpen. Maar meer dan dat ook niet. 

Verder buffert YouTube veel, dus bij kleine stukken verminderde dekking wordt de video vlekkeloos gestreamd. Misschien kan je de kwaliteit wat terug schroeven zodat de video sneller binnen is.  

Een enig verschil is dat je niet meer de wimpers van Fara Bellinga kan tellen,  maar who care's.... 😄

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 5, 2025

@Scubadiverboy1997 

Een andere oplossing is dat je in Rotterdam gaat wonen. Scheelt ook weer heleboel reiskosten. ;-)

Scubadiverboy1997
Slimmerik
Forum|alt.badge.img

@WMG-N ja, maar.... ja, maar....