Skip to main content
Beantwoord

Slechte mobiele ontvangst in Grijpskerke (Zeeland). Kan KPN ook op de nieuwe mast?

• November 26, 2025
  • 6 reacties
  • 130 keer bekeken

Jan Willem de Witte
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Beste,

We hebben al jaren slechte ontvangst hier in de buurt (Grijpskerke, Zeeland), nu is er wel pas een mast geplaatst dicht bij onze locatie, maar daar hangt alleen een zender van Vodafone in.  Kan KPN daar ook zenders in hangen? Dat zou de ontvangst hier in de regio wel heel erg verbeteren.  Veel mensen klagen over slechte mobiele ontvangst en mobiel internet. 

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@Jan Willem de Witte 

Welkom op de community van KPN.

Ik ben voor je op onderzoek uitgegaan, en kan je daar het volgende over vermelden.

Het klopt dat bij jouw dorp Grijpskerke, net buiten het dorp, een compleet nieuwe zendmast van Vodafone is geplaatst, deze is sinds juli van dit jaar (2025) in gebruik.

De dichtstbijzijnde KPN zendmasten (voor Grijpkerke) staan op de volgende locatie’s:

• Oostkapelseweg, Grijpskerke
  • Bedrijventerrein De Zompe, Serooskerke

Één van de sectoren (antenne’s) van de KPN zendmast aan de Oostkapelseweg staat volledig op het dorp Grijpskerke gericht, dus vanuit die zendmast krijg jij het signaal van 4G en 5G op je mobiel.
Kan niet goed beoordelen hoe ver deze zendmast van het dorp afstaat, maar ik schat tussen de 600 en 1000 meter van het dorp.

Ga ik kijken naar de dekking in het dorp, dan ziet het er op zicht niet slecht uit:

• 4G Netwerk: Binnenshuis redelijk tot goed, en buitenshuis heel goed.
  • 5G Netwerk: Binnenshuis redelijk, en buitenshuis heel goed

Of KPN zijn antennes ook in de nieuwe zendmast van Vodafone gaat hangen, is helaas niets over te zeggen, daar gaat een andere afdeling over binnen KPN B.V.
Daarnaast zou KPN ook een vergunning moeten krijgen vanuit de Gemeente Veere (waar Grijpskerke onder valt) om ze daar te mogen ophangen, ook al staat er al een mast.
Ook moeten er aparte stroom- en glasvezelkabels naar deze locatie gelegd worden, om de KPN antennes te kunnen laten werken.

Dus het is niet zomaar even ophangen geblazen, daar gaat een ruime voorbereiding aan vooraf, die soms maanden kan duren.
Maar de kans is zeker aanwezig, dat ook KPN daar zijn antennes in gaat hangen, alleen is het onbekend wanneer dat gaat gebeuren.
De klantenservice van KPN kan jouw daar ook geen antwoord op geven, omdat het plaatsen van nieuwe masten buiten de klantenservice om gaat.

6 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Welkom op de community van KPN.

Ik ben voor je op onderzoek uitgegaan, en kan je daar het volgende over vermelden.

Het klopt dat bij jouw dorp Grijpskerke, net buiten het dorp, een compleet nieuwe zendmast van Vodafone is geplaatst, deze is sinds juli van dit jaar (2025) in gebruik.

De dichtstbijzijnde KPN zendmasten (voor Grijpkerke) staan op de volgende locatie’s:

• Oostkapelseweg, Grijpskerke
  • Bedrijventerrein De Zompe, Serooskerke

Één van de sectoren (antenne’s) van de KPN zendmast aan de Oostkapelseweg staat volledig op het dorp Grijpskerke gericht, dus vanuit die zendmast krijg jij het signaal van 4G en 5G op je mobiel.
Kan niet goed beoordelen hoe ver deze zendmast van het dorp afstaat, maar ik schat tussen de 600 en 1000 meter van het dorp.

Ga ik kijken naar de dekking in het dorp, dan ziet het er op zicht niet slecht uit:

• 4G Netwerk: Binnenshuis redelijk tot goed, en buitenshuis heel goed.
  • 5G Netwerk: Binnenshuis redelijk, en buitenshuis heel goed

Of KPN zijn antennes ook in de nieuwe zendmast van Vodafone gaat hangen, is helaas niets over te zeggen, daar gaat een andere afdeling over binnen KPN B.V.
Daarnaast zou KPN ook een vergunning moeten krijgen vanuit de Gemeente Veere (waar Grijpskerke onder valt) om ze daar te mogen ophangen, ook al staat er al een mast.
Ook moeten er aparte stroom- en glasvezelkabels naar deze locatie gelegd worden, om de KPN antennes te kunnen laten werken.

Dus het is niet zomaar even ophangen geblazen, daar gaat een ruime voorbereiding aan vooraf, die soms maanden kan duren.
Maar de kans is zeker aanwezig, dat ook KPN daar zijn antennes in gaat hangen, alleen is het onbekend wanneer dat gaat gebeuren.
De klantenservice van KPN kan jouw daar ook geen antwoord op geven, omdat het plaatsen van nieuwe masten buiten de klantenservice om gaat.

Jan Willem de Witte
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Beste Michel,

Bedankt voor je uitleg.

De afstand tot de KPN zenders is wel heel groot, nl. vanaf onze locatie tot de masten: 

• Oostkapelseweg, Grijpskerke  (ca. 2.5 km) 
  • Bedrijventerrein De Zompe, Serooskerke (ca. 3.1 km)

afstand is dus wel echt heel groot, ik heb wel eens begrepen dat hoe verder je van een mast afzit hoe slechter het bereik en zeker voor 5G dat je wel binnen 500m van een mast moet zitten voor beste bereik.  de andere kant op staat de dichtstbijzijnde KPN mast zelfs op ruim 6km (Biggekerke).  voor mijn gevoel zitten we dus echt wel in een zwart gat qua KPN ontvangst.  

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Ik heb je uiteraard graag voorzien van een uitleg.

Maar als ik kijk naar de juiste afstanden van beide KPN zendmasten (2.5 KM en 3.1 KM), gezien vanuit jouw woonadres/lokatie, is de afstand eigenlijk al te ver om een goed bereik te ervaren, en is het ook logisch dat het signaal ook slechter wordt, zeker binnenshuis.

De dekkingskaart op de website van KPN, is ook gemaakt op basis van computerberekeningen op basis van de geplaatste zendmasten, hierdoor kan het in de praktijk nog steeds anders uitpakken.
Jouw voorbeeld is daar dus een goed voorbeeld van.

Ik verwacht daarom ook, dat KPN zijn antennes uiteindelijk ook in dezelfde mast van Vodafone gaat hangen, zodat het bereik en snelheid in Grijpskerke flink toe gaat toenemen.
Alleen is het niet te zeggen wanneer dat gaat gebeuren, en of dat daadwerkelijk gaat gebeuren.

Wat je wel kunt doen, is om de klantenservice van KPN te bellen, en daar een ticket te laten aanmaken voor de technische dienst in verband met een (zeer) slecht bereik.
Dan kan er een onderzoek gestart worden, en gekeken worden naar een passende oplossing, zoals het ophangen van KPN antennes in de nieuwe mast van Vodafone.

De klantenservice is bereikbaar op 0800-0402 of via jouw KPN mobiele aansluiting op 1200

Ook kun je jouw gemeente bellen, om te vragen of er al wat bekend is over het bijplaatsen van een extra KPN zendmast bij Grijpkerke.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • November 27, 2025

Hallo ​@Jan Willem de Witte, welkom op de KPN Community!

Een hele terechte vraag wel. Ik kan me namelijk voorstellen dat ook jij graag goed mobiel bereikbaar wilt zijn bij jou in het dorp. Hopelijk heb je iets aan het antwoord van ​@Michel.uit.Arnhem. 😊

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • November 30, 2025

Toevoeging voor alle nieuwe masten:

Providers willen vaak wel, maar er is een enorm stroom tekort in Nederland.

Tenminste, kwa aansluitingen en uiteraard politieke wil (u krijgt waar u voor stemt).

Sommige masten/sites staan al jaren, maar kunnen nog steeds niet on air.
Dus ook in deze mast zullen KPN en Odido vast wel willen, indien nodig, klinkt van wel.

Maar ja nogmaals, kan nog jaren en jaren duren. Als je niet snapt waarom, dan houdt het hier op.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@5Guru 

Dit is klinklare onzin wat je nu beweerd te zeggen.
Er worden wekelijks zendmasten/antennes bij geplaatst of vervangen, die na een (grondige) test gewoon online gaan, en niet maanden offline blijven staan.

Het plaatsen van een zendmast of antenne’s in een bestaande mast kost enorm veel geld, los van het leggen van glasvezel- en stroom- kabels ernaar toe.
De stroomvoorziening wordt ook allemaal in nauw overleg gedaan met de netwerkbeheerder (zoals Liander of Enexis) voor stroom van de betreffende regio.

Dus dat er nu zendmasten of antennes al maanden of zelfs langer niet in werking staan, is dus niet waar, want die worden gewoon na een test in werking gezet.

De nieuwe zendmast van Vodafone bij Grijpskerke, waar TS ​@Jan Willem de Witte woonachtig is, staat er al en is daarnaast al voorzien van stroom.
Het is dus een kwestie om de antennes van KPN in dezelfde zendmast te hangen (nadat de gemeente Veere daarvoor een vergunning heeft gegeven), en te voorzien van een eigen glasvezelverbinding van KPN.