Skip to main content
Beantwoord

Slechte tot geen dataverbinding in Kroatië

• July 15, 2025
  • 7 reacties
  • 278 keer bekeken

Momenteel ben ik in Kroatië, Pula.

alhier heb ik een zeer marginale verbinding met minimale data. Alle tips heb ik al geprobeerd; roaming staat uiteraard aan en heb meer dan voldoende in mijn bundel.

op deze manier is het lastig contact te leggen, dit ben ik niet gewend van KPN.

graag een oplossing.

vriendelijke groeten,

Frits Aarts

Beste antwoord door Vikash van KPN

Hoi ​@Frits Aarts. Welkom op de community! Wat vervelend dat je in Kroatië zo’n slechte verbinding hebt. Ik kan mij voorstellen dat dit erg lastig is, vooral als je wilt internetten of bereikbaar moet zijn.

Als je in het buitenland bent, gebruikt je telefoon een netwerk van een lokale provider, zoals hierboven al is aangegeven. Meestal kiest je toestel automatisch het netwerk dat beschikbaar is. Maar soms is dat netwerk op jouw locatie niet zo sterk. Gelukkig kun je dit zelf aanpassen.

Probeer het volgende eens:

1. Handmatig een ander netwerk kiezen
    Ga in je telefoon naar de instellingen van je mobiele netwerk en kies handmatig een ander netwerk. In Kroatië zijn bijvoorbeeld A1 Croatia, Telemach en Hrvatski Telekom. Eén daarvan geeft misschien een betere verbinding.

2. Zet je telefoon even helemaal uit en weer aan
    Zo zoekt je toestel opnieuw naar een goed netwerk.

3. Netwerkinstellingen opnieuw instellen
    Hiermee herstel je alle netwerkinstellingen. Let op: opgeslagen wifi-netwerken en Bluetooth-apparaten worden dan ook verwijderd.

Hopelijk heb je toch een fijne tijd in Pula!

7 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • July 15, 2025

Dat ligt niet aan KPN maar aan de lokale provider.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 15, 2025

Hallo ​@Frits Aarts 

In Nederland zijn we gewend aan (verwend met) een goed bereik van het KPN netwerk. In het buitenland ben je afhankelijk van lokale providers met een netwerk dat dit niet in alle gevallen kan evenaren. KPN kan dit niet voor je oplossen.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • July 16, 2025

op deze manier is het lastig contact te leggen, dit ben ik niet gewend van KPN.

Dat klopt, het is ook niet het netwerk van KPN.

• Auteur
  • Topper
  • July 16, 2025

Wat ik dan verwacht is dat de instellingen dan zo zijn dat er automatisch gezocht wordt naar een lokale provider met de beste specs.

Ik kan me niet voorstellen dat de lokale bevolking hier niet beschikt over een netwerk waarmee je de helft van de tijd niet eens mobiel kunt bellen 🤷‍♂️

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • July 16, 2025

Wat ik dan verwacht is dat de instellingen dan zo zijn dat er automatisch gezocht wordt naar een lokale provider met de beste specs.

Ik kan me niet voorstellen dat de lokale bevolking hier niet beschikt over een netwerk waarmee je de helft van de tijd niet eens mobiel kunt bellen 🤷‍♂️

Als het op automatisch staat, en dat staat het meestal dan kan je hier niks aan doen.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 16, 2025

Heb je al geprobeerd om handmatig een andere provider te kiezen?
Mogelijk heeft een ander netwerk beter bereik op jouw locatie.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 18, 2025

Hoi ​@Frits Aarts. Welkom op de community! Wat vervelend dat je in Kroatië zo’n slechte verbinding hebt. Ik kan mij voorstellen dat dit erg lastig is, vooral als je wilt internetten of bereikbaar moet zijn.

Als je in het buitenland bent, gebruikt je telefoon een netwerk van een lokale provider, zoals hierboven al is aangegeven. Meestal kiest je toestel automatisch het netwerk dat beschikbaar is. Maar soms is dat netwerk op jouw locatie niet zo sterk. Gelukkig kun je dit zelf aanpassen.

Probeer het volgende eens:

1. Handmatig een ander netwerk kiezen
    Ga in je telefoon naar de instellingen van je mobiele netwerk en kies handmatig een ander netwerk. In Kroatië zijn bijvoorbeeld A1 Croatia, Telemach en Hrvatski Telekom. Eén daarvan geeft misschien een betere verbinding.

2. Zet je telefoon even helemaal uit en weer aan
    Zo zoekt je toestel opnieuw naar een goed netwerk.

3. Netwerkinstellingen opnieuw instellen
    Hiermee herstel je alle netwerkinstellingen. Let op: opgeslagen wifi-netwerken en Bluetooth-apparaten worden dan ook verwijderd.

Hopelijk heb je toch een fijne tijd in Pula!