Skip to main content

Ik heb op 26 mei 2x achter elkaar een sms ontvangen van een lokaal bedrijf inzake een montagebevestiging. Deze heb ik direct bevestigd door die smsjes te beantwoorden. Nu zie ik op mijn factuur op datzelfde tijdstip 2 verzonden smsjes naar het buitenland voor 0,30€ per stuk. De smsjes zouden zijn gegaan naar TZA 002554527. Dit betreft Tanzania. Het (betrouwbare) bedrijf heb ik gebeld en hebben dit nog nooit eerder gehoord. Ze bevestigen dat zij voor deze geautomatiseerde smsjes moeten betalen en dat het zeker niet de bedoeling is dat wanneer de klant antwoord dit via Tanzania gaat…. 
ChatGPT zegt het volgende; “De kans is groot dat dit door een sms-gateway is gebeurd waarbij je onbewust naar een internationaal nummer hebt geantwoord”.

Wie kan me hier meer over vertellen?

Interessant, merkwaardig

De smsjes zouden zijn gegaan naar TZA 002554527. Dit betreft Tanzania.

Tanzania heeft landnummer 255
Dan blijft er 4527 over, 4 cijfers voor een heel land lijkt mij wat weinig.

Ik lees graag mee verder.

Vooralsnog lijkt het op een SMS'je naar een land ‘overige landen buiten de EU’ en dan zou je dus moeten betalen mits je daar geen aparte bundel voor hebt. 

Hoe dat bedrijf dat verder geregeld heeft is voor mij ook een raadsel.  En waarom twee keer? Kun je dat in je eigen telefoon ook terugvinden? 

Ja na de eerste bevestiging kreeg ik een tweede. Op beide heb ik geantwoord. Heb de vraag ook bij het bedrijf neergelegd, nog geen reactie van gehad.

Meestal als je iets moet bevestigen via SMS, dan houd dat in dat je een code via SMS toegestuurd krijgt. Deze code moet je dan op de website invullen. Je hoeft dan dus niet te antwoorden op de SMS. Antwoorden op een SMS klinkt heel raar. Wat moest je terug sturen dan?

Ik reageerde gewoon op het smsje. Ik hoefde niks te bevestigen. Het was alleen een mededeling van het bedrijf via sms. Ik reageerde gewoon met “ok” en “prima”. As simple as that. Niks biezonders. 

Ik reageerde gewoon op het smsje. Ik hoefde niks te bevestigen. Het was alleen een mededeling van het bedrijf via sms. Ik reageerde gewoon met “ok” en “prima”. As simple as that. Niks biezonders. 

Dat vind ik wel bijzonder. Waarom zou je dat doen? Waarom reageer je op automatisch verstuurde SMS berichten? 

Het (betrouwbare) bedrijf heb ik gebeld en hebben dit nog nooit eerder gehoord.

Dit snap ik nu wel. Normaal gesproken reageert geen mens op die berichten. En daardoor ziet ook niemand die nummers.

Uit het openingsbericht :

>..] een sms ontvangen van een lokaal bedrijf inzake een montagebevestiging. ...] Het (betrouwbare) bedrijf heb ik gebeld en hebben dit nog nooit eerder gehoord. Ze bevestigen dat zij voor deze geautomatiseerde smsjes moeten betalene..]

@Marlon92 Victim blaming heeft geen zin hoor…. Hoe moet ik nou weten dat dat een geautomatiseerd bericht is…? Vertel me dat eens? 

Hallo ​@RJW59 ,

Met een SMS-gateway of MMS-gateway kan een computer tekstberichten verzenden of ontvangen in de vorm van Short Message Service of Multimedia Messaging Service-transmissies tussen lokale en/of internationale telecommunicatienetwerken.

Mogelijk heeft het bedrijf wat is ingehuurd voor het verzenden van deze sms-berichten dit zo geregeld omdat ze dan iets kunnen verdienen. Want standaard sms is natuurlijk vaak gratis.,

Het zal alleen niet vaak voorkomen dat klanten op die berichten gaan reageren. Want dat zal dan ook via die gateway lopen en zo wordt jij op kosten gejaagd. 

Advies: niet meer per sms reageren op sms-berichten van bedrijven. 

Reageer