Skip to main content
Ik kreeg afgelopen weekend opeens een sms bericht van kpn dat mijn dataverbinding uit voorzorg werdt afgesloten. Volgens dit bericht heb ik ongeveer 490€ aan verbruikskosten gemaakt sinds mijn laatste factuur. Ik snap alleen niet waar dit vandaan komt.



Er zijn deze maand wel kosten gemaakt via de Google playstore maar deze komen lang niet in de buurt van het bedrag van €490. Overigens werkt mijn dataverbinding nog steeds en zie ik in de mijnkpn app ook niets terug over deze 490€. Wat ik wel zie is de kosten van de Google playstore die ik ook verwachtte te zien.



Dus kortom kan ik nergens iets terug vinden over dit bedrag van €490. Niet in de google playstore, niet in mijnkpn en ook niet in mijn gmail vanwege de playstore. Is dit misschien een fout van het systeem van kpn? Ook omdat er stond dat er ONGEVEER 490€ aan verbruikskosten waren gemaakt.



Ik vraag dus niet dat mijn dataverbinding als nog kan worden afgesloten maar waar dit hoge bedrag vandaan komt in het sms bericht terwijl ik dit nergens terug kan vinden. En ik zelf ook geen €490 aan iets heb uitgegeven.



Ik heb net overigens nog op payinfo gekeken maar hier stond verder ook niets.
Wat voor een abonnement heb je?

Hoe groot is jouw databundel?

Hoeveel heb je verbruikt van die databundel?

Ben je buiten de EU (geweest)?



Ik ben overigens een absoluut tegenstander van betalen via de factuur van KPN en ik raad ook iedereen aan om dat onmogelijk te maken. Mijns inziens is het belangrijk om je uitgavenpatroon inzichtelijk te houden en dus niet "weg te moffelen" in de totaalkosten van het mobiele abonnement. In de Play Store zou je mijns inziens dan ook veel beter met iDeal, creditcard of PayPal kunnen betalen.
Ik heb wel vaker betaald via mijn kpn factuur in de playstore en nooit problemen gehad. Zoals ik al zei staat er in de playstore ook niets apart qua kosten. Alleen de kosten die ik ook echt gemaakt heb staan hier. Vandaar schrok ik nogal van het sms bericht van KPN. Maar het vreemde vind ik dus ook dat mijn dataverbinding nog gewoon werkt ondanks wat er in de sms stond.



Ik heb een sim-only abbonement met een data limiet van 1,5 gb en hier ongeveer 330 mb van gebruikt nu. Ik ben ook niet buiten de eu geweest, zelfs niet buiten nederland. Verder ook niet gebeld naar het buitenland naast 1 sms naar een vriend van mij die buiten de EU woont. Waarvan de kosten (0,30€) wel gewoon in mijnkpn staan ook.



Volgens mij was er ook een limiet van €300 per maand bij Google Playstore als je betaald via je factuur? Dus het lijkt mij niet hier van te komen.
Stond er ook een link in de SMS om bv de dataverbinding weer te herstellen?



Ik vraag mij namelijk af of het geen phishing-bericht is.

Een nep-bericht dus.
Deze stond er niet in. Het kwam ook van dezelfde afzender als waar ik normaal bijvoorveeld een bericht van KPN krijg dat ik 50% van mijn data limiet heb gebruikt van deze maand.



Vergeten te melden in mijn 1e post. Maar ik had al iemand van de live chat gesproken eerder dit weekend en die had ook verder geen melding. Het lijkt dus misschien echt op een fout bij KPN? Maar ja dit is lastig te zeggen tot dat ik de factuur krijg begin volgende maand.
Ha @Tim09, welkom! Ik kan me zeker voorstellen dat het schrikken is als je deze sms krijgt! Ik zie ook niet meteen iets wat hierop duidt. Wat ik wel zie is een melding van mijn collega Credit Risk dat we inhoudelijke info alleen mogen verstrekken aan de contractant. Klopt het dat dat jouw moeder is? Als zij telefonisch contact met ons op kan nemen, dan kunnen we hier dus iets over zeggen. Excuses voor het ongemak!
Dat kan kloppen inderdaad dat het abonnement nog steeds op de naam van mijn moeder staat. Dat is jaren geleden toen zo geregeld dacht ik. Ik zal dit binnenkort maar eens een keer over laten zetten naar mijn eigen naam. Zou u mij misschien kunnen vertellen hoe lang het ongeveer zou duren om een naamsverandering te verwerken bij KPN?



Zal even aan haar vragen of die even tijd heeft deze week. Maar verder is er niets te zien over het bedrag van 490€? Dan weet ik eigenlijk verder genoeg als deze informatie wel hier gedeeld mag worden.



Maar ik zal voor de zekerheid als nog even laten bellen deze week.
Een contractovername kan je gemakkelijk via een KPN winkel of via een online formulier op onze website doen.



Voor wat betreft de gemaakte kosten: ik kan inderdaad bevestigen dat dit lang niet om 490 euro gaat, maar ik zie alsnog wel een fors bedrag staan.
Bedankt voor de reactie! Gaat dit om ongeveer 160 euro? Dan weet ik denk ik waar dit van komt. Als dit hier gemeld mag worden i.v.m. de naam op het contract, ik hoef verder niet te weten waar deze kosten van komen dan heb ik zelf al een idee. Dan hoef ik me er ook verder geen zorgen over te maken.
Klopt inderdaad! Toch zou ik even kijken naar de contractovername. Jij mag bijvoorbeeld ook je aansluiting officieel zelf niet verlengen als dat op naam van je moeder staat. Handiger is anders dus 😉.
Klopt inderdaad! Toch zou ik even kijken naar de contractovername. Jij mag bijvoorbeeld ook je aansluiting officieel zelf niet verlengen als dat op naam van je moeder staat. Handiger is anders dus 😉.



Ik zal zeker de contractovername nog even regelen binnenkort. Bedankt voor de hulp!