Skip to main content
Vraag

SMS komt niet aan bij Finse provider Telia

• January 9, 2026
  • 1 reactie
  • 28 keer bekeken

Mijn vriendin en ik hebben beide een mobiel KPN abonnement, echter als wij een SMS sturen naar een gebruiker van Telia in Finland komt dit niet aan, naar andere providers werkt het wel.

Nu hebben we dit redelijk uitvoerig getest met onze eigen telefoons+nummers naar twee verschillende Telia nummers en 2 niet-Telia nummers. De laatste komen normaal aan.

Bij Telia in Finland hebben we navraag gedaan en die hebben een technisch onderzoek gestart, maar zijn geen blokkades oid tegen gekomen.
Is er een manier om te achterhalen waar dit fout gaat? zoals een trace oid?
Door *0# aan het bericht toe te voegen krijgen we enkel bericht dat het “niet kan worden afgeleverd".

1 reactie

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Raymond_D . Welkom hier.

Goed dat jullie dit zo uitgebreid hebben getest, dat scheelt al een hoop giswerk. Zo te lezen lijkt het echt specifiek te zitten in het verkeer richting Telia in Finland, zeker omdat andere Finse providers wel gewoon werken.

Mijn advies is om hiervoor een terugbelafspraak te maken met de klantenservice. De medewerker aan de lijn zal waarschijnlijk niet direct een pasklare oplossing hebben, omdat dit vrij technisch en provider overstijgend is. Wat ze wel kunnen doen is het probleem goed vastleggen en doorzetten naar de technische tweede lijn van mobiel. Die afdeling kan verder kijken, bijvoorbeeld naar routering of eventuele blokkades in het internationale SMS-verkeer en eventueel een trace laten uitvoeren.

Dat je bij *0# al een melding krijgt dat het bericht niet kan worden afgeleverd, is in elk geval waardevolle informatie om mee te geven tijdens het gesprek.

Hopelijk kan het zo snel bij de juiste technische afdeling terechtkomen en wordt duidelijk waar het misgaat.