Skip to main content
Sticky

SMS phishing: herken de valse berichten en deel jouw ervaringen!

• May 19, 2026
  • 2 reacties
  • 44 keer bekeken
SMS phishing: herken de valse berichten en deel jouw ervaringen!
Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

‘Hé, een sms van [bedrijfsnaam]! Ik moet mijn persoonlijke gegevens invullen. Klopt dat wel?’. Een valse sms, het komt helaas steeds vaker voor. Dit noemen we smishing. Ben je nog niet bekend met smishing? Hieronder lees je er alles over. 

Verschillende vormen van valse berichten en online oplichterij

Phishing, spoofing, spam, allemaal woorden die je vast al eens voorbij hebt zien komen. Of er misschien zelfs mee te maken hebt gehad. We hebben al eens een artikel in onze Kennisbank gemaakt over deze verschillende vormen van online oplichterij en hoe je er mee om kunt gaan. Je leest 'm hier:

SMS phishing: smishing

Phishing is het online ‘vissen’ naar informatie door middel van valse berichten. In dit artikel hebben we het specifiek over phishing via sms. Dat noemen we dan smishing.

Wat is smishing?

Smishing is een samenvoeging van de woorden sms en phishing. Het is een vorm van online oplichting via sms. Criminelen sturen sms-berichten en proberen op deze manier jouw persoonlijke gegevens te krijgen of malware op je apparaat te installeren. 

De sms’jes lijken afkomstig te zijn van een bekende of een officiële instantie. Denk hierbij aan de Belastingdienst, je bank of dus je internetaanbieder. 

Hoe herken ik smishing?

Het ministerie van Economische Zaken heeft samen met verschillende bedrijven, waaronder KPN, de website veiliginternetten.nl in het leven geroepen. Hier vind je tips hoe je smishing kunt herkennen en ook enkele voorbeelden.

Een aantal van die herkenningstips uitgelicht:

• Er is haast bij. Het bericht wil dat je dingen nú doet, of in ieder geval snel.
  • Controleer of jij wordt aangesproken. Begint het bericht met je echte naam? Criminelen gebruiken vaak een algemene term, zoals ‘Beste klant’.
  • Staan er rare zinnen in het bericht? Of woorden die verkeerd zijn gespeld? Dan is de kans groot dat je met criminelen te maken hebt. 
  • De overheid of de bank stuurt nooit een linkje om in te loggen. Trap hier niet in!
  • Let op de afzender: staat deze in je contactenlijst of herken je deze?

Spoofing: je voordoen als een ander

Het controleren van alleen de afzender is helaas niet genoeg. Soms lijkt het alsof het bericht wél van een bekende organisatie of bekende komt. We noemen dit spoofing: iemand doet zich voor als een ander. Hierdoor kan het lijken op een bericht van een organisatie, terwijl het eigenlijk criminelen zijn. 

Wil je meer weten over spoofing, lees dan verder in ons Kennisbank artikel!

Smishing berichten herkennen en voorbeelden delen

Op onze website delen we veel informatie over hoe je valse e-mails herkent. Hier zie je ook voorbeelden van e-mails die oplichters sturen.

Er worden helaas ook vaak valse sms’jes gestuurd en het lijkt of dit steeds meer gebeurt. Deze voorbeelden vind je (nog) niet op onze website, maar wel in dit topic!

Heb je een smishing bericht ontvangen die zogenaamd van KPN komt? Deel ze hier! Met jouw hulp zorgen we er samen in onze community voor dat iedereen deze nep sms’jes herkent. Hoe meer mensen zich hiervan bewust zijn, des te minder mensen slachtoffer worden van valse sms’jes.

Heb jij een sms gekregen die je niet vertrouwt? Plaats een screenshot in de reacties. Zo helpen we elkaar!

2 reacties

Jasper van KPN
Moderator

Mijn moeder stuurde me zonet toevallig een foto van haar telefoon met een sms'je erop die ze niet vertrouwde. Het ging over ‘een ongelezen bericht in het medisch dossier’. Ik was heel blij dat ze daar scherp op was, want het voldeed aan meerdere rode vlaggen 🚩 voor smishing. 

Voor de zekerheid had ze ook al contact opgenomen met de apotheek en huisarts, die bevestigden dat het niet van hun kwam.

Aadmans
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • May 21, 2026

Wordt al maanden lastiggevallen met smishing alszijnde een

SMS van het navolgende:

Moet je horen - Speel met een 200% bonus van maximaal 200 EUR, 100 spins met een storting bij Casoola!

https://tr.casoola.com/pub/go/LGuHs/tnhqV

wat ik ook doet blijft binnenkomen ( denk met verschillende nrs.)..

enig idee wat ik hiermee kan doen om dit tegen te houden..

Aad