Skip to main content
Vraag

Snelheid Unlimited50 is niet zoals verwacht in centrum Amsterdam

• August 19, 2025
  • 5 reacties
  • 88 keer bekeken

Hallo, ik heb nu 2 maanden unlimited 50 abonnement. De downloadsnelheid zit gemiddeld rond de 5 mbps en komt nooit boven de 10 uit. Regelmatig is de snelheid zo laag dat m’n iPhone zegt: geen internet verbinding. Dit is niet wat ik heb verwacht. Mijn locatie is Amsterdam centrum. Sim kaart zit in een router. Met een andere sim kaart is de snelheid vele malen hoger, rond de 40 mbps. Graag hoor ik wat hier aan te doen is. 
Groet, Otto 

5 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Otje58 

Welkom op de community van KPN.

Zou je opnieuw een meting willen verrichten met je iPhone, waarbij je WiFi volledig hebt uitgeschakeld.
Nu geeft het namelijk een vertekend beeld, en is de kans groot dat je iPhone je WiFi verbinding meet in plaats van de snelheid van het mobiele netwerk (4G of 5G) van KPN.

Als je Wifi volledig hebt uitgeschakeld, zie je naast de signaalsterkte 4G of 5G staan.
Doe dan nogmaals enkele metingen op verschillende plekken.

Daarnaast speelt de afstand tot de dichtstbijzijnde KPN zendmast hierbij ook een belangrijke rol, want hoe verder je van de zendmast vandaan woont, hoe trager de snelheid op je iPhone.

De volgende factoren zijn ook van invloed op je internetsnelheid.

• Het type mobiele apparaat dat je gebruikt.
  • De drukte op het internet of de internetpagina.
  • Het aantal gebruikers dat tegelijk gebruik maakt van het mobiele netwerk.
  • De afstand tussen je mobiele apparaat en de zendmast.
  • Obstakels tussen je mobiele apparaat en de zendmast. Zoals muren en gebouwen.
  • Weersomstandigheden, zoals onweer.
  • Als je in een snel bewegend voertuig zit, bijvoorbeeld de trein.
  • Het abonnement dat je bij KPN hebt afgesloten.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 22, 2025

Hallo Michiel, dat was een goede tip, bedankt! Ik heb de SIM kaart uit de router gehaald en in m’n iPhone geplaatst: keurige snelheid van 40-50 mbps. Denk dat ik een andere router moet zoeken.  Heb al even zitten googelen maar zie door de bomen het bos niet meer. 4G of 5G, dual of tri band, wifi 5 of 6? Heeft iemand goede ervaringen met een router?

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Otje58 

Superfijn om te horen!
Je haalt inderdaad keurig de snelheid die bij jouw Unlimited abonnement hoort, dus daar ligt het in elke geval niet meer aan.

Omtrent een goede router met 4G en/of 5G heb ik wel goede suggesties voor je.
AVM (de maker van de Fritz!Box) heeft hierin heel goede en kwalitatief goede routers, die overweg kunnen met zowel 4G als 5G.

Dat zijn de volgende routers:

Dus als je met de tijd mee wilt gaan, zou je dus kunnen kiezen voor de Fritz!Box 6850 5G.
Deze ondersteund het snellere 5G netwerk.

Bij enkele boxen wordt ook het 3G netwerk vermeld, maar die is bij KPN volledig uitgeschakeld, waardoor je van dat netwerk geen gebruik meer kunt maken.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • August 25, 2025

Hoi ​@Otje58, ook namens mij van harte welkom gewenst op onze community. 

Fijn om te zien dat met de hulp van ​@Michel.uit.Arnhem de oorzaak is gevonden, dank ook voor het advies. 

Je weet ons hier te vinden mocht je verder nog vragen hebben. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • August 25, 2025

Hoi ​@Otje58

Betreft het een 06- of een 097-nummer met het abonnement?
Het klopt dat de 4G routers langzaam zijn, dit komt door het slechte bereik binnenhuis hiervan de de limiet van 4G.
5G is een stuk sneller, maar duurder in aanschaf als je over een 5G router praat.