Skip to main content
Vraag

Snelheid van Unlimited50 abonnement is gedaald

• May 21, 2025
  • 60 reacties
  • 894 keer bekeken

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2

Sinds enkele dagen is de 4g en 5g downsnelheid van mijn Unlimited50 abonnement gezakt van overal ±50 Mbps naar ± 20 Mbps. Ligt het aan mijn Samsung A23 5g telefoon of hebben meer mensen hier last van?

Ik heb op verschillende locaties in Amsterdam getest.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

60 reacties

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 22, 2025

Update snelheid. 5g had de eerste 18 dagen in mei download eerst 1 seconde 100 Mbps wat snel zakte naar ±50 Mbps. Alsof KPN AI het even moet afstellen, werkt dat zo?

Nu is het eerst ± 1 seconde 50 Mbps wat weer snel zakt naar net boven de 20 Mbps.

Streamen van de Europa League finale lukte wel zonder haperingen en in goede 1024p resolutie. Mijn snelheid is nog wel toereikend. Bij inladen van websites merk ik wel de vertraging. Het is zoals het 5 jaar geleden was. Niet heel erg, wel een minpuntje.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Hi ​@PPT, ik denk graag mee. 

Ik kan je geruststellen, dit wordt niet door ons beperkt op 20 Mbps. Er moet dus een oorzaak zijn, maar zo te lezen ligt dit niet aan een bepaalde mast aangezien je dit op verschillende locaties in Amsterdam hebt getest. 

Heb je de mogelijkheid om de simkaart of esim tijdelijk over te zetten op een ander toestel? Dit om uit te sluiten dat het aan de toestel of instellingen ligt. 

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 22, 2025

Sim op ander toestel heb ik nog niet geprobeerd. Misschien doe ik dat nog wel een keer.

Ik ga nog eens wroeten in de instellingen,

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Sim op ander toestel heb ik nog niet geprobeerd. Misschien doe ik dat nog wel een keer.

Ik ga nog eens wroeten in de instellingen,

Graag, want als je dit ook op een ander toestel en op meerdere locaties blijft houden moeten we toch kijken wat er aan de hand is. 

• Topper
  • May 23, 2025

Ik sluit me even aan want ik ervaar het zelfde en daar loopt ook een topic over. Kunnen eventueel samengevoegd worden als dat het beheer prettiger maakt.

Op sommigen plekken haal ik de 50 mbit niet maar dat weet ik. In de trein, minder signaal op een locatie, of drukte op het netwerk dat geloof ik best. Maar ik woon op een postcode waar hele hoge snelheden mogelijk zijn. 1000 mbit en gemiddeld 600 mbit.

Hier het zelfde spreedtest begon thuis altijd met +100 mbit dan afgeregeld op 50 mbit. Binnen in huis wel te verstaan.

Deze week thuis door een kleine medische ingreep en toen viel het me op dat ik ook rond de 20 mbit terecht kom. En voor de goede orde op mijn balkon was het misschien 23 mbit maar meer ook niet.

Bijzonder is dat ik met een vpn verbinding wel op 50 mbit uit kom. Niet dat dit ideaal is, want de opbouw naar het resultaat is heel grillig bij een vpn.

Het advies om een duurder en sneller abonnement te nemen is aardig, maar het leven wordt al met sprongen duurder. Spotify gaat zijn prijzen verhogen het blijft maar doorgaan. En die hele hoge snelheden heb ik zelf niet nodig. Ik hoop dat dit een technisch dingetje is.

Tot nu toe was ik erg tevreden over het abonnement.

Het advies was om te bellen dat zal ik volgende week eens doen als het zo blijft.

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 24, 2025

Bizarre ontwikkeling, ineens is mijn 5g snelheid op recordhoogte (twee keer) en mijn abonnement is nog altijd Unlimited50. Heb ik misschien het spelletje gewonnen op de kpn app? Anyway, mijn telefoon kan hoge snelheden wel gewoon aan. 

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 24, 2025

Het is weer een nieuwe dag en de 5g snelheid is weer ver onder de 50Mbps. Nu mijn telefoon op zaterdagavond heel hoge snelheden blijkbaar kon verwerken, kan het zijn dat KPN per ongeluk het "afknijp" script heeft gewijzigd? Is het nu MAX 50 Mbps geworden, met dus als resultaat een percentage daarvan? Mijn speedtests op 4g en 5g tikken nu allebei heel even de 50 Mbps aan. Is dat een aanwijzing daarvoor? Voorheen begon het met 100 Mbps dat binnen 1 seconde afgeknepen werd naar 50 Mbps.

Misschien kunnen gebruikers met Unlimited50 of KPN medewerkers de snelheid van dat abonnement testen.

• Topper
  • May 25, 2025

Gisteren avond is er even een storing geweest. Stond ook op de website. Ik denk dat dit die extreem hoge snelheden tijdelijk veroorzaakt kan hebben. Hier heeft de verbinding er kort uit gelegen.

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 25, 2025

@Railrunner Hoe gaan nu je 4g en 5g speedtest?

Tikken die heel even de 50 Mbps aan en zakken ze dan meteen sterk?

• Topper
  • May 25, 2025

@PPT Ja bij mij wel. En thuis was sowieso vrijwel de enige plek waar ik 50 mbit haalde. 

Zelf kijk ik het nog even aan. Misschien is er tijdelijk wat aan de hand. En anders ga ik wel bellen. 

Wil niet alleen maar op die snelheid gefixeerd blijven. Maar als je unlimited50 aanbiedt is structureel 50% van de snelheid wel zuur. Ook op momenten dat het waarschijnlijk rustig is zoals heel vroeg of laat en zelfs 's nachts een keer geprobeerd.

Vanmorgen was er ook een storing. Moet vanmiddag bereikbaar zijn dus een dagkaartje elders prepaid genomen op mijn tweede simkaart. Ben ik in ieder geval bereikbaar via whatsapp.

Ik moet zeggen grote storingen zijn best zeldzaam. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 25, 2025

Ik had de laatste dagen ook een "lage” (ahum) snelheid van 20-27 Mb/s down. 

Nu net getest en tijdens de test piekt het boven de 50 Mb/s; eindresultaat 42 Mb/s.

Maar wat heeft een mens nodig? Als je tv kijkt op je mobiel is dat 6 Mb/s via de KPN TV+ app. Of ietsje meer met Netflix e.d.

Als je meerdere apparaten via je Hotspot gebruikt loopt het natuurlijk wel op.

• Topper
  • May 25, 2025

@PeterG Je hebt in principe gelijk. Internetten op mijn pc en tv kijken thuis gaat gewoon via vast internet. Gamen doe ik niet, en downloaden doe ik ook nauwelijks op mijn mobiel. Hotspot gebruik ik wel eens maar alleen om gewoon te werken op een chromebook dus zeker niet met meerdere apparaten.

Maar het verschil is wel groot met de eerste drie maanden. Verder moet je ook naar het totaal plaatje kijken. Ben geen intensieve beller maar laatst kennissen gebeld op een Duits mobiel nummer en dat zit gewoon in het pakket. Dat is ook wel weer lekker.

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 25, 2025

@PeterG   Klopt dat de lagere snelheid nog wel redelijk tot goed werkt en de telefoon is mijn hotspot voor internet thuis. 1080p streamen lukt en zware games speel ik niet. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Hi all, we zijn nu 2 dagen verder en ik wilde nog even een controle doen of alles nog steeds goed werkt. 

Ik hoor graag van jullie. 

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 27, 2025

Geen veranderingen.

- tot 19 mei tikte Unlimited50 speedtest 5g heel even de 100Mbps aan waarna het meteen zakte tot rond de 50 Mbps.

- Sindsdien is het vaste prik héél even de 50 aantikken en daarna meteen zakken naar ruim 20 Mbps.

- Het lijkt op een wijziging van het afknijpscript dat nu MAX 50 Mbps geeft, en je krijgt een percentage afhankelijk van je plek.

- 3 gebruikers hebben deze ervaring.

- ik heb geen mogelijkheid gehad mijn simkaart op ander toestel te testen. Wel weet ik dat mijn toestel op 1 avond ineens boven de 800 Mbps had en dus verwerken kon.

- Als een KPN medewerker de snelheid van Unlimited50 kan meten weten we meer.

- Mocht ik helemaal gelijk hebben met mijn vermoeden over het script dan heb ik wel graag het oude script terug. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Die script zou nieuwe informatie zijn, los daarvan hoor je een goede snelheid te krijgen die bij het abonnement past. 

- Als een KPN medewerker de snelheid van Unlimited50 kan meten weten we meer

Dit lijkt me de logische volgende stap. Zou je contact met ons willen opnemen zodat er een melding wordt gemaakt voor onze technische dienst? Geef dan aan dat er op meerdere locaties de snelheid niet wordt gehaald. Dan kan een collega specifiek op jouw verbinding meekijken. Ideaal zou zijn om het toch nog met een ander toestel te testen, dan is dat ook uitgesloten. 

Het makkelijkste is om een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons te maken. Dan nemen wij contact met je op wanneer het jou uitkomt, zo voorkom je ook een eventuele wachtrij. 

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 27, 2025

Misschien het handigste als een KPN medewerker buiten mij om Unlimited50 snelheid gaat testen. Als speedtest dán heel even de 50Mbps aantikt en dan zakt weet je meteen waar de vertraging zit.

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 27, 2025

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 27, 2025

Overzicht van mijn snelheden.

26 april was laatste op oude abonnement

Vanaf toen haalde het 50 Mbps tot 19 mei 

30 april was gepland onderhoud aan zendmast.

Vanaf 19 mei snelheid lager (staat niet allemaal op screenshot) 

24 mei  snelheid ineens heel hoog in de avond, kennelijk was alle limitering uitgezet. 

Vanaf 25 mei snelheid weer laag.

• Topper
  • May 27, 2025

@Alex van KPN  Bedankt voor de terugvraag dat waardeer ik erg. Mijn eigen topic is uitgedoofd, neem maar een sneller abonnement (extern advies van formum bewoner) is als beste antwoord aangemerkt.

Hier eigenlijk hetzelfde afgeregeld van 50 mbit naar beneden tot 18 - 23 mbit download. Upload begint rond 60 mbit dan netjes snel afgeregeld op 20 mbit.

(Op een locatie waar gemiddeld 600 mbit mogelijk moet zijn. Op andere locaties is beide soms nog veel lager dat was al zo.)

Dit beeld is stabiel op alle tijdstippen net nog even geprobeerd rond middernacht. Het is wel bijzonder dat bij gebruik van vpn de download snelheid als vanouds is dus hoog en afgeregeld op 50 mbit.

Ik werk met duo sim kan ik doordeweeks mijn "oude” telefoon nog even gebruiken. Eerst ene toestel uit dan andere aan. Metingen op beide telefoons identiek. Netwerk op beide toestellen een reset gegeven en apn gecontroleerd. 

Zelf denk ik dat kpn de afgelopen dagen veel te doen gehad zal hebben met de storing. Maar binnenkort zal ik eens bellen en een melding maken.

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 27, 2025

Ik heb even gratis Proton VPN geprobeerd. De snelheid is ook bij mij nu wél boven de 50 Mbps. Misschien helpt dit bij het vinden van de oorzaak van het tragere 5g.

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 28, 2025

Screenshot is van Microsoft Copilot. Met gratis Proton VPN is bij mij 5g én 4g weer standaard op de gewenste snelheid. Er is dus in principe niks mis met mijn toestel of met de verbinding, het lijkt een extra afknijping door KPN die mijn VPN voorkomt . Het verschil is wél merkbaar, een internetsite komt in 2 seconden binnen in plaats van in meer dan 3 seconden. Alle apps met data transfer draaien soepeler.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Ik stel toch voor om dit specifiek aan ons te melden, ik kan zo niet inschatten waar dit aan ligt. Maar, een afknijping lijkt me niet van toepassing. Een VPN kan dit ook niet voorkomen, die zorgt alleen dat je je locatie verborgen kunt houden of op een ander land kunt instellen. 

Nogmaals dus, meldt dit even zodat de technische dienst de verbinding kan bekijken. 

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 28, 2025

Via Messenger contact met KPN is het inderdaad aan de technische dienst doorgegeven. Vooralsnog weerlegt de praktijk het AI antwoord door Copilot niet. Er zal toch ergens een reden zijn waarom mijn VPN alles soepeler en vlotter laat draaien.

Gebruikers en (sommige?) KPN medewerkers zullen niet direct de oorzaak kunnen aanwijzen, ze kunnen wel helpen door zelf te gaan testen met dat abonnement. 

• Topper
  • May 30, 2025

@Alex van KPN Ik heb telefonisch contact gehad met KPN en er is een ticket aangemaakt.