Skip to main content
Vraag

Snelheid van Unlimited50 abonnement is gedaald

• May 21, 2025
  • 60 reacties
  • 894 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

60 reacties

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 30, 2025

Het gratis Proton VPN werkt uitstekend en heeft geen datalimiet. Snelheid 4g en 5g blijft met die VPN ± 50 Mbps. Ik blijf dat maar gebruiken. Het zorgt ook voor iets stabieler online schaken op Lichess. 

Grappig is, als die VPN toevallig een server uit de VS kiest begint Speedtest onder de 50 Mbps en kruipt hij meteen omhoog naar de 50. Een server in Nederland begint boven de 50 en die zakt dan meteen. Wellicht kan dit inzicht geven in de manier hoe de snelheid wordt afgesteld.

Zal ook handig zijn op vakantie, het zal geoblocks omzeilen.

• Deelnemer
  • June 2, 2025

Ook hier heb ik een Unlimited50 sim only sinds een week. En ook hier tik ik maar 20 tot 25Mb/s download aan en 20Mb upload. Ik had er toch wel iets meer van verwacht. Er lijkt iets te hard worden geknepen. 

Het netwerk kan het aan, want ik had hiervoor tijdelijk een SuperUnlimited+ met 1Gbit gehad (overkill), en dan tikte ik hier ruim 400Mb/s down aan.

https://www.speedtest.net/result/i/6616130178.png

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 2, 2025

@Sloech In de speedtest app van Ookla heb je 2gb gratis VPN. Daarmee kan je de 5g snelheid testen.Ik vermoed dat hij dan wel de 50 Mbps haalt.

Zou weer een aanwijzing zijn dat de KPN te hard afknijpt en dat een VPN daar een stokje voor steekt.

• Deelnemer
  • June 2, 2025

@PPT Bij gebruik van een VPN krijg je afwijkende speedtest resulaten doordat er vaak compressie plaatsvindt op VPN verbindingen. Ik kan mij niet goed voorstellen hoe het gebruik van een VPN ineens de verbinding kan versnellen, de begrenzer op het netwerk is er nog steeds. Voor het gevoel gaat die speedtest sneller, maar persoonlijk denk ik dat het downloaden van bestanden dan net zo lang gaat duren als zonder VPN. Ik kan het wel eens testen, maar ik heb zo'n gevoel dat het niks uitmaakt buiten het uitvoeren van die speedtest om. 

Voorheen had je voor oude Windows versies ook van die TCP/IP Optimizers, als je dat installeerde kreeg je het idee dat je veel sneller kon downloaden dan de 1,5Mbit die ADSL leverde. De verbinding kon op dat moment nooit sneller dan 1,5Mbit worden, maar tijdens het downloaden had je het idee dat je op 4Mbit DSL zat, doordat je een hogere downloadsnelheid zag. Uiteindelijk duurde de download net zo lang. 

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 2, 2025

Ik merk het verschil wel. Bij een Proton VPN uit de VS gaat speedtest omhoog naar de 50, bij een VPN uit Nederland gaat  hij omlaag naar de 50. Ook altijd een benadering van die 50, typisch. 

Dit is het verhaal erachter:  **Omzeilen van throttling**: Sommige providers beperken bepaalde soorten verkeer, zoals streaming of gaming. Een VPN kan je activiteit verbergen, waardoor je mogelijk een betere snelheid behoudt.

Buiten de speedtest resultaten om merk ik ook verschil bij het inladen van een website bijvoorbeeld. Of streamen. Met VPN kan ik 2 streams aan, zonder VPN gaat dat een beetje haperen. 

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 5, 2025

Ik ben nog altijd benieuwd welke 5g snelheid een KPN medewerker haalt met Unlimited50.

Met de VPN van Ookla Speedtest blijft het bij mij overal 50Mbps, zonder VPN is het nergens meer in de buurt van 50Mbps.  Op mijn oude abonnement zonder snelheidslimitering was het bijna overal >500Mbps.

• Deelnemer
  • June 7, 2025

Hoi,

Ik heb precies hetzelfde probleem. Maakt niet uit waar ik in de noordelijke provincies ben. Het lijkt erop dat kpn de snelheid afknijpt.

Beetje zuur want ik zit er nog voor een jaar aanvast.

Misschien kan iemand van Kpn hier toelichting op geven?

• June 7, 2025

Iemand met een Unlimited400 of 600 abonnement krijgt ook niet altijd 400 of 600 mbit. Bij een Unlimited50 abonnement kan je er vanuit gaan dat je procentueel gezien een zelfde lagere snelheid krijgt.

Je kunt je abonnement elke maand aanpassen. Dus kunt een maandje Unlimited400 proberen. 

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 7, 2025

Op het oude abonnement haalde ik meer dan 500 Mbps. Vanaf nieuwe abonnement 3 weken overal 50 Mbps. Zo hoort het te zijn. Vanaf toen overal veel minder dan 50 Mbps. KPN kan het technisch leveren maar lijkt inderdaad overgeschakeld te zijn naar max 50 Mbps met als resultaat een percentage daarvan. 

• June 7, 2025

Er waren misschien klanten met een SuperUnlimitid abonnement die klaagden dat ze de 1000 mbit niet haalden. Dus wellicht heeft KPN toen bij de andere abonnementen wat snelheid gedrukt om voor de SuperUnlimitid abonnementen ruimte vrij te maken.

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 7, 2025

Dat zou een verklaring kunnen zijn. En een VPN steekt daar dan weer een stokje voor. Dan is 4G en 5G weer 50 Mbps.

• June 7, 2025

Dat zou een verklaring kunnen zijn. En een VPN steekt daar dan weer een stokje voor. Dan is 4G en 5G weer 50 Mbps.

Dat zou niet zo moeten zijn. Van een VPN krijg je geen hogere snelheid. 

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 7, 2025

Een VPN kan ISP throttling omzeilen. 

Bij mij wordt mét VPN alles afgesteld op 50 Mbps, 4g en 5g, overal, heel typisch. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • June 8, 2025

@PPT 

Ik heb zelf ook Unlimited50 abonnement en merkte ook dat met vpn ik wel een download van 52 Mbit/s en upload van 22 Mbit/s haalde. Zonder vpn was dat een stuk lager. Vanochtend Zonder vpn een testje gedaan en nu lijkt het weer goed te gaan. Zonder vpn haal ik nu weer rond de 54 Mbit/s down en 23 Mbit/s up. Toestel wel even in flight mode aan/uit gehad.

Zonder vpn speedtest Unlimited50. Download schiet boven de 100 Mbit/s om vervolgens te zakken naar 52 a 54 Mbit/s. Zie schermafdruk. 

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 8, 2025

Bij mij is alles ook weer zoals het was tot 19 mei.

Snelheid 4G en 5G beginnen weer heel kort rond de 100 Mbps en worden dan richting de 50 Mbps afgesteld.

Top.

• June 8, 2025

Een VPN kan ISP throttling omzeilen. 

Dat is onzin. Dan zou betekenen dat je met VPN wel 200 of 300 moet kunnen halen met Unlimited50. Als een ISP de kraan een stukje dicht draait, dan geld dat voor alle verkeer. Ook voor VPN verkeer.

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 8, 2025

Als ik google vpn bypass throttling dan vind ik overal het antwoord dat dat kan. Mijn eigen ervaring met speedtest resultaten, vlotter streamen en met snelheid binnenladen websites bevestigt dat. Wel inderdaad opmerkelijk dat ik met VPN de 50 weer haalde, maar niet honderden Mbps. Daar zal wel ergens een technische verklaring voor zijn.

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 8, 2025

Microsoft Copilot gevraagd:

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • June 8, 2025

Ook hier een Unlimited50 sim only.  En ook hier tik ik maar 21 tot 25Mb/s download aan en 20Mb upload. Ik woon bijna onder de zendmast.

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 8, 2025

Dat zou sinds vanmiddag niet meer zo moeten zijn.

Met de android speedtest app van ookla kan je eventueel met een gratis VPN testen. Haal je dan wél de 50 dan heb ik een vermoeden van throttling door KPN.

Ook kan je op de dekkingskaart van KPN op je adres zoeken naar je verwachte maximale snelheid. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • June 8, 2025

@JanAssen 

Heb je al eens je toestel uit en aangezet of flight mode aan/uit gedaan?

Bij mij werkt het weer goed. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • June 8, 2025

@JanAssen 

Heb je al eens je toestel uit en aangezet of flight mode aan/uit gedaan?

Bij mij werkt het weer goed. 

Dat heeft het opgelost! 65/20 is het nu! Thnx!

• Deelnemer
  • June 10, 2025

Hoi, net even wat dingetjes getest. Toestel aan uit zetten, geen verandering. Snelheid blijft ver onder de maat.

Proton vpn geprobeerd en ik tik gelijk de snelheden aan waar ik voor betaal.

Vreemd!

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 10, 2025

Bizar, dat was bij mij precies zo van 19 mei tot 8 juni.

Daarna was het weer in orde.

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 26, 2025

Het ging de hele tijd goed, nu is KPN weer aan het afknijpen, wat men dus bij een VPN verbinding niet kan doen. (Groene stip is met, rode stip is zonder VPN).

Herstel jullie script maar weer. Ik wil ook zonder VPN de 50Mbps hebben.