Skip to main content
Vraag

Snelheid van Unlimited50 abonnement is gedaald

• May 21, 2025
  • 60 reacties
  • 894 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

60 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • July 30, 2025

Hi, ik ben hier met meerdere afdelingen in contact geweest en ik kan in ieder geval bevestigen dat wij dit niet verder afknijpen, behalve de grens van 50 Mbps die bij het abonnement hoort. Ik weet niet hoe Ookla VPN dit meet. Wat krijg je te zien als je een speedtest op je telefoon doet via https://fast.com/nl/? Dit om te vergelijken. 

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 30, 2025

Ookla geeft 53.5 met VPN en 31.2 zonder VPN

Fast.com/nl geeft zelfde beeld, 51 en 31 Mbps.

Typisch is ook dat zonder VPN de ookla speedtest altijd  heel even in de 1e seconde de 50 Mbps aantikt. Alsof hij nu weer afgeknepen is op Max 50 wat dus weer zakt. Hij was wekenlang soms even 100 in de 1e seconde waarna het afknijp script hem toen naar de 50 afstelde. 

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 31, 2025

Nieuwe test, deze keer buiten. Wederom met VPN sneller dan zonder. Wederom tikt de snelheid zonder VPN in de 1e seconde even de 50 Mbps aan. Hoe is dit als een KPN medewerker met Unlimited50 gaat testen?

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 1, 2025

Nieuwe test. Deze keer kwam de (automatisch gekozen) VPN server uit de VS. Zonder VPN tikte download heel even de 50 Mbps aan en zakte naar 35.2 Mbps. Met de Amerikaanse VPN begon hij wat traag en kroop binnen 5 seconden naar de 50 Mbps. Upload was wel sneller zonder VPN.

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 4, 2025

Speedtest zonder VPN (X) en met VPN (V)

Nog altijd tikt de snelheid zonder VPN heel even de 50 MbpS aan en zakt dan. Met VPN start de snelheid hoger en zakt dan naar de 50 MbpS.

Wanneer gaat de KPN het script weer herstellen naar hoe het hoort te zijn? 

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 10, 2025

Nog altijd throttling door KPN bij Unlimited50. Met VPN snelheid 52.6 Mbps, zonder 40.7 Mbps. Geen enkele KPN medewerker kan of wil deze test ook doen en resultaat hier droppen?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • August 11, 2025

Hi PPT, technisch gezien zie ik nog steeds geen throttling. Ik heb daarom uiteindelijk op een eigen iPhone Unlimited50 aangezet en dit op de volgende manieren getest met resultaten die acceptabel zijn en zonder beperking. Wat krijg je te zien als je ook de andere manieren van meten probeert?

Allereerst de Ookla app:

Dan de Ookla website

De speedtest via de KPN website:

En via Fast.com:

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 11, 2025

Bedankt voor de hulp. Ik heb nu net ook 6 tests gerund. 

Zonder VPN: Fast.nl 39. Ookla Speedtest app 44,  KPN speedtest site 33

Met VPN deze 3 tests tussen 49.7 en 51

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • August 11, 2025

@PPT 

Vorige keer heeft het bij mij geholpen om toestel uit en aan te zetten of flight mode aan/uit.

Misschien dat dit ook helpt voor jouw?

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 12, 2025

Bij mij helpt het niet, vliegtuigstand of aan en uitzetten. Met VPN, deze keer in Roemenië, altijd boven de 50. Nu zonder VPN 43, om 1u in de nacht