Skip to main content
Vraag

Speciale APN-instelling voor VPN-toegang via poort 3276

• July 14, 2025
  • 6 reacties
  • 80 keer bekeken

Beste Community,

Ik maak momenteel gebruik van mobiel internet via de standaard APN “internet.kpn.nl”. Voor een zakelijke toepassing wil ik graag verbinding maken met een externe server op het domein bedrijfsnaam.eu via poort 3274. Hiervoor lijkt een specifieke APN-instelling nodig die inkomende verbindingen toestaat of een vast IP-adres biedt. 

Bij mijn vorige provider Odido werkte deze verbinding probleemloos, vermoedelijk dankzij een ander APN-profiel of netwerkconfiguratie die inkomende verbindingen mogelijk maakt.

Mijn vraag is:  Is er bij KPN een alternatieve APN beschikbaar (zoals vpn.kpn.nl of een ander profiel) die dergelijke toegang mogelijk maakt voor mobiele dataverbindingen?

Het gaat om een stabiele en veilige VPN-verbinding vanuit een mobiele router voor bedrijfsmatige doeleinden. Suggesties voor instellingen of informatie over zakelijke opties zijn van harte welkom.

Alvast dank voor jullie hulp!

6 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 14, 2025

Beste ​@Ralphoost KPN levert en ondersteunt geen VPN bij consumenten.

Waarschijnlijk ben je een zakelijke klant en kun je via 0800 0403 de zakelijke helpdesk hiervoor benaderen.

Gebruik je in je mobiele router wel een datasim met een 097-nummer?

Een 06-nummer mag je namelijk niet in een mobiele router gebruiken en kan KPN blokkeren.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 14, 2025

Het gaat om een hotspot via mijn mobiele telefoon. Tegenwoordig wordt een VPN-verbinding ook door consumenten steeds vaker gebruikt, dus ik verwacht dat dit geen uitzonderlijke situatie is. Aangezien ik regelmatig op locatie werk, is het voor mij essentieel om op afstand toegang te hebben tot mijn bedrijfssysteem. Helaas lukt dit momenteel niet vanwege beperkte netwerktoegang.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 14, 2025

Beste ​@Ralphoost een mobiele router is iets anders dan je mobiel als hotspot gebruiken, als ik dat wist was mijn reactie anders geweest.

Misschien even bij de ICT-afdeling van je werk navragen welk VPN-protocol gebruikt moet worden en daar een geschikte VPN-leveranvcier bij zoeken.

Succes.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 14, 2025

Sorry voor de onduidelijkheid in mijn eerdere bericht.

Zijn er bij KPN nog andere APN-opties beschikbaar, zoals "advancedinternet", waar ik in andere community-onderwerpen over heb gelezen? Helaas ken ik de precieze instellingen hiervoor niet, waar kan ik deze instellingen vinden?

ICT verwijst me door naar een bedrijfstoestel, maar ik ben niet zo fan om met twee toestelen op zak te moeten lopen. Dus dat wil ik in eerste instantie voorkomen.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • July 14, 2025

@Ralphoost 

Ik ken apn "internet.kpn.nl" en "vpn.kpn.nl" niet? Waar heb je deze gevonden of heb je dit zelf bedacht? De standaard apn voor consumenten is apn internet.

Hou er rekening mee dat kpn met apn internet ipv6 adressen gebruikt. Ondersteund jouw vpn ook ipv6?

APN internet zit achter een NAT,  NAT64 en firewall, dit betekent dat inkomend verkeer gestart van een server naar een client (mobiel) niet zal werken. Alleen verkeer gestart van client naar server zal werken.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 14, 2025

Beste ​@Ralphoost dit vond ik o.a. via Google:

Provider : KPN
APN adres : portalmmm.nl of fastinternet
Gebruikersnaam : niet nodig
Wachtwoord : niet nodig

of

APN: fastinternet - internet - advancedinternet
Gebruikersnaam: (leeg)