Skip to main content

28 juli gaat 5G van start bij KPN las ik. Ik wil hier niet aan blootgesteld worden. Kan ik hier door mijn eigen telefoon aan blootgesteld worden of is dit sowieso onmogelijk bij een "oude" telefoon? En waar wordt deze 5G straling uitgezonden? Ook in de stad Doesburg? Of zou dit op enkele plekken zijn, zo ja, welke plekken zijn dit dan?

 

Graag alleen reageren als je het antwoord hebt op de bovengenoemde vragen. Onderwerpen die van het doel afwijken hoeven niet geplaats te worden. 

Correct me if i'm wrong...

Nu worden dezelfde frequenties gebruikt die eerder dicht bij andere bestaande frequentiebanden lagen. Dus misschien wel die van de vroegere analoge televisie. 

Dus wat maakt je bezorgd?


Hallo @Kailey , je gebruikt dan zeker helemaal geen draadloze telefoon of andere draadloze apparatuur?

Voor jouw telefoon betekent dit niks, want je zult eerst een geschikte draadloze telefoon moeten hebben.

 

 


Correct me if i'm wrong...

Nu worden dezelfde frequenties gebruikt die eerder dicht bij andere bestaande frequentiebanden lagen. Dus misschien wel die van de vroegere analoge televisie. 

Dus wat maakt je bezorgd?

Ik heb niets gezegd over bezorgd zijn. Ik wil hier simpelweg niet aan blootgesteld worden. Ik hoef geen 5G, wil geen 5G, vind het onnodig en geef geen toestemming om hier ongevraagd aan blootgesteld te worden. Of er nou wel of geen risico's aan zitten, maakt mij niet uit. Ik wil het gewoon niet. De rest dat ze gebruiken ben ik ook geen fan van, het liefst woon ik ver weg van dit alles, maargoed, dat zou ik over vele jaren pas willen gaan doen, omdat ik eerst andere prioriteiten heb.

Ik zou dus graag willen weten in hoeverre ik al blootgesteld ga worden hieraan als ze van start gaan. Wellicht zal dit nog helemaal niet van toepassing zijn. Dan hoef ik hier (nog) niets mee te doen. Dus puur informatief. 


Hallo @Kailey tegen welke straling dan ook kun je zelf niets doen, die is er gewoon, ook al gebruik je thuis geen enkel draadloos apparaat.

En als je consequent bent gebruik je zelf ook geen enkel draadloos apparaat, zoals een DECT-telefoon, een mobiele telefoon, een afstandsbediening voor de tv, een magnetron, wifi en ga zo maar door, dan ben je pas consequent bezig.

 


Die 5G straling is niet gevaarlijker dan de 4G, 3G en 2G straling waar je eerder al aan blootgesteld bent, ondanks wat sommigen willen doen geloven of geloven.


Via je telefoon zal je geen last hebben tenzij je net een gloednieuwe telefoon met 5G ondersteuning hebt gekocht.

KPN start morgen met 5G in de Randstad en Eindhoven dus niet in Doesburg. Dat zal zeker wel gebeuren in de komende 12 maanden want dan wil men landelijke dekking hebben.

Vodafone is overigens al langer begonnen met 5G via de frequenties die ze al hadden. Wellicht ook in Doesburg, dat is me niet bekend. 

 


Ik heb niets gezegd over bezorgd zijn. Ik wil hier simpelweg niet aan blootgesteld worden. Ik hoef geen 5G, wil geen 5G, vind het onnodig en geef geen toestemming om hier ongevraagd aan blootgesteld te worden. Of er nou wel of geen risico's aan zitten, maakt mij niet uit. Ik wil het gewoon niet. De rest dat ze gebruiken ben ik ook geen fan van, het liefst woon ik ver weg van dit alles, maargoed, dat zou ik over vele jaren pas willen gaan doen, omdat ik eerst andere prioriteiten heb.

Ik zou dus graag willen weten in hoeverre ik al blootgesteld ga worden hieraan als ze van start gaan. Wellicht zal dit nog helemaal niet van toepassing zijn. Dan hoef ik hier (nog) niets mee te doen. Dus puur informatief. 

Binnenkort starten ze met de voorbereidingen voor een enkele reis naar Mars. Wellicht kun je je aanmelden, daar hebben ze momenteel alleen nog maar last van kosmische straling, zoals van de zon b.v. Wat ik bedoel te zeggen is dat jij dat allemaal welt kunt willen, maar dat de praktijk weerbarstiger is: voor het gemak van heel de samenleving zal een individu zo nu en dan (steeds vaker) een stap terug moeten doen. Het is niet anders.


Hoi @Kailey, Bedankt voor je vraag hier op ons Forum :blush:  Zo te lezen heeft de community al met je meegedacht. Je kunt de uitbreiding van ons 5G netwerk in de gaten houden via onze dekkingskaart
Op onze site vind je trouwens informatie over de effecten van 5G op onze gezondheid. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen kijk/visie op dit soort ontwikkelingen, maar ik dacht, wie weet vind je het interessant om te lezen. :blush:
Laat je het weten als we nog iets voor je kunnen betekenen?  


@Kailey,

Ik geef je groot gelijk! Wij hebben niet om 5G gevraagd en willen ook geen 5G. Dit moet definitief uitgeschakeld kunnen  worden, waar dan ook.

Helaas heb ik een smartphone nodig voor mijn werk. Het moet een zo nieuw mogelijke zijn, daarom mijn vraag... Kàn je 5G op je nieuwe telefoon uitschakelen? Op een normale manier?

GRAAG NORMALE ANTWOORDEN EN GEEN PRO-5G TROEP! 


Hoi @Lycomedes ,

Ja, op vrijwel alle 5g-geschikte telefoons zul je het uit kunnen schakelen. Daarmee schakel je echter het 5g signaal in jouw omgeving niet uit, dat wordt nog steeds uitgezonden. Het enige verschil wat je ermee maakt is dat je telefoon het signaal negeert.

 


Hallo @Lycomedes , net zoals je nu ook 4G en 3G op je mobiel uit kunt zetten, heb je die keus straks ook voor 5G bij een geschikt toestel.

Niemand dwingt je om die nieuwere protocollen te gebruiken. 2G/GSM wordt nog tot april 2025 door KPN ondersteunt dus je kunt nog lekker simpele en ouderwetse toestellen gebruiken.

Nà april 2025 ben je wèl gedwongen minimaal 3G te gaan gebruiken als je mobiel wilt blijven bellen.

 

 


@JanD en @Raymondt ,

Hartelijk dank voor de info. Uiteraard begrijp ik, dat je het daadwerkelijke signaal niet kan uitschakelen. Zou wel mooi zijn, maar is niet mogelijk. Wel fijn, dat ik het op de phone kan uitzetten, want ik doe niet mee met de grote groep. 😁

Fijne dag verder en een fijn weekend. 


Het rumoer rond 5G is voor mij totaal onbegrijpelijk en onterecht, het is een frequentie (tot nu toe) die al lang gebruik werd met een andere norm ("taal") er op.

EN :
Alle draadloze telefonie werkt met een zender en ontvanger combinatie, logisch, je moet heen en weer kunnen praten.
MAW, de telefoon aan je oor heeft een zender die moet "terug praten" naar de mast ergens, op enige afstand.
Het signaal van dat ding op die korte afstand is veeeeeele malen sterker dan welk signaal je dan ook in het dagelijkse leven zal tegenkomen, gewoon door de afstand.


Hier een eerder onderwerp over ongeveer zoiets :

https://forum.kpn.com/mobiel-internet-17/zendmast-beek-471005


Nà april 2025 ben je wèl gedwongen minimaal 3G te gaan gebruiken als je mobiel wilt blijven bellen.

@JanD

Dat is onmogelijk. Vodafone en T-mobile hebben 3G al uitgezet. KPN doet dat na volgend jaar.


Beste @Lycomedes en @JuanNegro . Je mag vinden van 5G wat je vindt en het is prima om daar over te discussiëren hier. Dat dient wel met respect voor elkaar te gebeuren. Op de persoon gerichte en niet inhoudelijke berichten passen niet in zo'n discussie en niet op dit Forum. Ik heb dan ook enkele niet ter zake doende berichten verwijderd. 


Helaas heb ik een smartphone nodig voor mijn werk. Het moet een zo nieuw mogelijke zijn, daarom mijn vraag... Kàn je 5G op je nieuwe telefoon uitschakelen? Op een normale manier?

Je kan je smartphone in vliegtuigmodes zetten en dan alleen WiFi weer aanzetten, dan heb je geen 2G/3G/4G/5G, maar je kan dan wel gewoon internetten.

Je kan ook bellen met b.v. je vaste lijn nummer als je je vaste lijn nummer inloggegevens bij KPN laat vrijschakelen en die gegevens invoert. Of een nieuw telefoonummer regelt voor een paar euro per jaar.

Bellen met je mobiele nummer kan in theorie ook (VoWiFi), maar ik weet niet uit mijn hoofd of dat bij KPN wel werkt.

E.v.t. kan je ook WiFi nog uitzetten een micro-USB ethernet adapter kopen, dan heb je je ook internet op je smartphone. En geen last van slechte WiFi.

Maar wat wordt je geacht te doen met die smartphone voor je werk? Bellen? Of alleen videoconferencing o.i.d. ?


Bellen met je mobiele nummer kan in theorie ook (VoWiFi), maar ik weet niet uit mijn hoofd of dat bij KPN wel werkt.

@tmoesel 

https://www.kpn.com/beleef/mobiel/mobiel-bellen-via-wifi-van-kpn.htm


Nà april 2025 ben je wèl gedwongen minimaal 3G te gaan gebruiken als je mobiel wilt blijven bellen.

@JanD

Dat is onmogelijk. Vodafone en T-mobile hebben 3G al uitgezet. KPN doet dat na volgend jaar.

En hoe gaat dat met 2G ?

( Ik heb gepoogd om het op te zoeken maar niet gelukt )

Voor mijn alcatel 1035x , klein maar fijn :-)

Althans, die werkt op 2G ?

Aanvulling :

. . .2G/GSM wordt nog tot april 2025 door KPN ondersteunt dus je kunt nog lekker simpele en ouderwetse toestellen gebruiken.

Dat zie ik nu pas (weer!)

Dan hoop ik dat er tegen die tijd weer handzame kleine toestellen komen voor de dan gangbare norm.

 

 


Nà april 2025 ben je wèl gedwongen minimaal 3G te gaan gebruiken als je mobiel wilt blijven bellen.

@JanD

Dat is onmogelijk. Vodafone en T-mobile hebben 3G al uitgezet. KPN doet dat na volgend jaar.

En hoe gaat dat met 2G ?

( Ik heb gepoogd om het op te zoeken maar niet gelukt )

Voor mijn alcatel 1035x , klein maar fijn :-)

Althans, die werkt op 2G ?

 

2G nà april 2025 einde verhaal vrees ik, ik kan dan ook mijn FYSIC simkaart huistelefoon weggooien, dan is deze pas 5 jaar oud, zonde.:thinking:


Hallo @Lycomedes , net zoals je nu ook 4G en 3G op je mobiel uit kunt zetten, heb je die keus straks ook voor 5G bij een geschikt toestel.

 

Je kan je smartphone in vliegtuigmodes zetten en dan alleen WiFi weer aanzetten, dan heb je geen 2G/3G/4G/5G, maar je kan dan wel gewoon internetten.

 

Bellen met je mobiele nummer kan in theorie ook (VoWiFi), maar ik weet niet uit mijn hoofd of dat bij KPN wel werkt.

E.v.t. kan je ook WiFi nog uitzetten een micro-USB ethernet adapter kopen, dan heb je je ook internet op je smartphone. En geen last van slechte WiFi.

 

Zolang je draadloos communiceert maak je gebruik van zend-ontvangers, wifi is daarop geen uitzondering. Het enige bijzondere bij wifi is dat je (meestal) weinig signaalsterkte nodig hebt omdat het over kleine afstand gaat, 10-tallen meters ipv enige kilometers, dat scheelt aanzienlijk in het zendvermogen van je telefoon/laptop. Zo ook met dect (huistelefoon).

Alle xG protocollen kunnen en worden op allerlei frequenties gebruikt, die frequenties zijn al lang in gebruik, en wifi zit ook in die reeks van frequenties.
De mobiel aan je oor geeft veruit het sterkste radio signaal aan je lichaam.

En zijn door de afschakeling van de analoge TV een paar zeer sterke zenders verdwenen, die hadden echt een enorm vermogen en hebben dat zo'n 40 jaar gedaan.
Dan waren er ook nog de middengolf zenders, daar liepen de techneuten gewoon door heen en moet je opletten dat je niet een rondlopend stuk metaal bij je had wat dat werd dan heet, die mensen hadden daar zelf geen hinder van.

Nu is er bij 5G het plan om daar in de toekomst ook een veel hogere frequentie voor te gaan gebruiken, voor drukke plekken, een vol (!) stadion bv. Die hoge frequentie werkt alleen op heel korte afstand en wordt door elk obstakel tegengehouden.

Of radiostraling gevaarlijk is daar wil ik buiten blijven, maar om 5G een bijzondere plek te geven is een zeer merkwaardige vorm van selectieve verontwaardiging.
Aangejaagd door mensen die graag ophef veroorzaken, uit verveling of zo, voor mij een raadsel, er zijn belangrijkere dingen om je druk over maken nmi.
Maar het sleept wel allerlei mensen mee, zoals we hier zien.
 

. . want ik doe niet mee met de grote groep. 😁

Ik ook niet, dwz ik hou mij ver van (voor zo ver mogelijk) de grote techclubs in den verre en ik heb geen slimme telefoon, nou ja, wel een op ubuntu en ik volg de opensource ontwikkelingen op dit gebied.

En voor thuis heb ik een prima werkende voip verbinding en een simpel mobieltje voor buiten de deur, alles bereikbaar onder een nummer :-)

Daar over gesproken, ik heb een hele simpele oplossing voor vele problemen op dit vlak :
meerdere apparaten bereikbaar onder een nummer, voor buiten de deur een mobiel, voor thuis via internet-voip, op een dect (huistelefoon) oid. En dan ook nog de mogelijkheid om door te verbinden van "vast" naar mobiel evv, en gelijktijdig overgaan (als optie)
Nu is een 06 nummer gebonden aan een apparaat, als daar iets mee is dan kun je daar niets meer mee, een hele vreemde zaak in de wereld van ongekende mogelijkheden.

Nou, een heel verhaal geworden toch weer, ik ben benieuwd naar de opbouwende kritiek.

== verzonden met linux ==

 


@JanD 

Vodafone heeft nog geen einddatum op 2G geplakt.

De einddatum bij KPN kan ook nog doorgeschoven worden.


Bellen met je mobiele nummer kan in theorie ook (VoWiFi), maar ik weet niet uit mijn hoofd of dat bij KPN wel werkt.

@tmoesel

https://www.kpn.com/beleef/mobiel/mobiel-bellen-via-wifi-van-kpn.htm

Er zitten soms haken en ogen aan. Als het mobiele gedeelte totaal afwezig is, is het maar de vraag of het bij KPN werkt, ook als je ‘Voorkeur Wi-Fi’ hebt geselecteerd.

Je kan eens kijken of je met ‘Voorkeur Wi-Fi’ aan en vliegtuigmodus aan maar WiFi weer aan, nog een ‘mobiel’ gesprek kan starten. VoWiFi is een aanvulling op VoLTE, vandaar het vraagteken.


Reageer