Skip to main content

Goeiedag,

 

Sind een paar dagen heb ik last van uitvallend mobiel dataverkeer. De 5g of 4g valt wel en valt terug op minimaal E(dge) dataverwerking. Dit laatste kan je beter zien als geen dataverkeer want alle apps zien het als offline. Internet doet het iig niet meer en ook de telefonie gaat er slecht op. Als ik mijn telefoon kort op vliegtuigstand zet, komt daarna de 5g of 4g weer terug. Maar dit is tijdelijk. Hierdoor moet ik regelmatig switchen tussen vliegtuigstand wat niet echt handig is. Mijn vrouw, ook KPN abbo, heeft precies het zelfde probleem.

De site van KPN waar je kan checken of er een storing is geeft aan (met een bericht van 20/06/2024) dat er problemen zijn en dat jullie er mee bezig zijn.

Mijn vraag is of mijn probleem ook het probleem is waar jullie aan werken en, zo ja, hoe lang dit nog gaat duren. Als dit een ander probleem is hoor ik graag hoe mijn probleem opgelost gaat worden.

 

Alvast dank en groet,

Sven

Hoi @SvenBBB 

Welkom op het forum van KPN.

Uit je bericht is niet duidelijk of je nu wel of geen iPhone hebt van Apple.
Heb je een iPhone, dan zijn daar inderdaad problemen mee.

Er zijn momenteel problemen tussen het mobiele netwerk van KPN, en de Apple iPhones uit voornamelijk de series 11, 12 en SE.
Hierdoor valt met regelmaat het 4G en/of 5G netwerk weg, waardoor je naar het oude 2G netwerk gaat, waarop je vrijwel niets kunt (behalve bellen en sms’en).

De technische dienst van KPN is (in samenwerking met Apple) inmiddels druk bezig met een passende oplossing voor dit vervelend probleem.

Vanuit KPN wordt geactiveerd om sowieso te bellen met de telefonische klantenservice via het gratis telefoonnummer 0800-0402, zodat er ook van jouw probleem een ticket aangemaakt kan worden voor de technische dienst.

Via de volgende topic lees je meer over deze storing, plus de updates vanuit de moderatoren:

Problemen met de iPhone

 

Mocht je een ander merk toestel hebben, laat het dan even weten.


Het betreft idd een iPhone 12 (zowel die van mij als van mijn vrouw). Is er zicht op wanneer dit probleem opgelost gaat zijn?

 

Dank voor het snelle antwoord en groet,

 

Sven


Hoi @SvenBBB 

Nee, helaas is het momenteel nog in onderzoek bij de technische dienst/Apple, dus is het helaas onbekend wanneer het probleem is verholpen.

Maar via de topic waarvan ik je een link in mijn vorige reactie heb geschreven, zal er vanzelf een melding van een KPN moderator komen als de oplossing bekend is.


Hi @SvenBBB, goed dat het aankaart als je verbinding sinds kort niet lekker werkt.

Als je problemen ervaart met je bereik, gesprekken of mobiele data, kan je als eerst het volgende proberen:

  • zet het toestel uit en weer aan
  • probeer om de simkaart in een ander toestel te plaatsen. Werkt het dan wel?
  • zet de netwerkinstellingen opnieuw in, via: 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'

Als dit niet helpt, neem dan contact op met onze telefonische klantenservice (0800 - 0402, gratis).

Hier kan je een melding aan laten maken voor onze technische dienst. Als je belt om een melding aan te laten maken, geef dan zo veel mogelijk informatie over wat je ervaart, hoe lang al, waar precies en wat je wel en niet al geprobeerd hebt. Het onderzoek loopt bij onze technische dienst, op deze manier weten zij dat het ook bij jou speelt en wordt je op de hoogte gehouden van de voortgang.


Maar het klopt dus dat al de klanten die dit probleem hebben feitelijk voor niks betalen?!? Het is compleet k*t dit, je kunt letterlijk niks buitenshuis. 
vreemd trouwens dat kpn het laat lijken alsof het aan de telefoon zou kunnen liggen….

ik wil graag kunnen overstappen naar een netwerk dat wel werkt, maar kpn houdt mij aan het contract


Hoi @markwes 

Dit staat er in de Algemene Voorwaarden van KPN, omtrent het tussentijds opzeggen van je mobiele abonnement bij KPN.

Het betreft Artikel 13.2:

13.2 Tussentijds opzeggen

De overeenkomst kan alleen tussentijds worden opgezegd:

  • Als we iets aan de overeenkomst of aan de tarieven

    veranderen en u daardoor de overeenkomst kunt

    opzeggen. Meer daarover leest u hieronder

  • Als we onze verplichtingen niet nakomen en de niet-

    nakoming zo ernstig is dat het terecht is dat u opzegt

  • Als u een openbare elektronische communicatiedienst,

    zoals internet of (mobiele) telefonie, afneemt en de daadwerkelijke kwaliteit van de diensten voortdurend afwijkt van wat met u is afgesproken

  • Als u verhuist naar een plaats waar we de dienst of een vergelijkbare dienst niet kunnen leveren

  • Bij overlijden

Punt 3 binnen 13.2 zou een optie kunnen zijn, omdat de daadwerkelijke kwaliteit van de diensten afwijkt gedurende inmiddels enkele weken.
Daarnaast moet KPN wel in de gelegenheid worden gesteld, om de storing zo goed mogelijk voor de klanten op te lossen, binnen een redelijk termijn.


Net weer gebeld met de klantenservice aangezien ik niks heb gehoord van ze.

Klanten moeten het contract uitzitten, want een “redelijke” termijn om het op te lossen vinden ze 3 maanden!!!

Ik zit dus nu gevangen met mijn nummer bij kpn, tot dat het of opgelost is, of nog minstens 2 maanden zonder internet buitenshuis.

Als iemand een suggestie heeft om met nummerbehoud naar een andere provider te komen dan hoor ik het graag.

 


Hoi @markwes 

Wat is een redelijke termijn?
Bij deze storing is elke dag extra al teveel, en dat begrijp ik absoluut als mede klant.
Of KPN inderdaad 3 maanden hanteert als redelijk termijn om een storing te verhelpen, zou een moderator eventueel kunnen bevestigen.

Maar je zit in elk geval niet “gevangen” bij KPN, en je kunt dus in principe altijd overstappen naar een andere mobiele provider, en daarbij nummerbehoud aanvragen.
Alleen moet je er wel rekening mee houden, dat KPN een afkoopsom in rekening kan brengen over de resterende periode dat je contract nog zou lopen.
Vaak is dat 50% van het totale afkoopsom, dat je nog zou moeten betalen tot aan het einde van je lopende contract bij KPN.

Dit is voor nu de enige optie om met nummerbehoud over te stappen naar een andere mobiele provider, mocht je dat echt willen.


Ik heb nog 11 maanden contract dus dan zou ik 11x de halve maandsom moeten betalen om mijn nummer te behouden😂

Maar wat moet ik nou doen?


@markwes Als je dat nog niet gedaan hebt, bellen met onze klantenservice en een melding laten aanmaken. Het onderzoek is gaande. Zo weet onze technische dienst dat 't ook bij jou speelt en hoor je het zo gauw er nieuws is.


Vandaag langsgegaan bij Apple en bij KPN. Nieuwe sim zodat ik desnoods van scratch kan herinstalleren en nu maar afwachten of dit helpt. Had het probleem al enkele weken maar had nog niet op dit forum gekeken. Apple 12.


@Alexandra van KPN 

ja al 4 keer en dus al dik meer dan een uur in de wacht of aan het bellen. 
maar is dit nou het officiële antwoord vanuit kpn? Er zitten veel klanten, die zonder dat ze er iets aan kunnen doen, zonder werkbaar internet op hun telefoon. Iedereen betaalt er wel netjes voor elke maand. Enige oplossing lijkt een andere telefoon kopen of naar een een andere provider (waar kpn niet aan mee wilt werken). Met andere woorden je zit gevangen of je moet flinke kosten maken🎉


@Alexandra van KPN 

oprechte vraag die ik inmiddels aan elke service medewerker stel. Ik bedoel hem niet technisch, want niets lijkt te werken. Maar ik zit zonder internet op mijn telefoon, mag niet een ander abonnement afsluiten, uitzicht op een oplossing is er niet:

wat moet ik nou doen?


Ik snap dat je meer duidelijkheid wilt, maar op dit moment is er niet meer duidelijkheid dan dit. 

Ik kan je alleen aanraden om mijn eerder genoemde tips de proberen en een melding bij onze technische dienst aan te laten maken, als je dat nog niet gedaan hebt. Het onderzoek is om de oorzaak te vinden, dat loopt, en die is nog niet bekend. Andere informatie is er op dit moment nog niet. Ik kan dat op dit moment alleen herhalen.

Hoe vervelend het ook is, het is echt een kwestie van afwachten.


@Alexandra van KPN 

maar kpn zou wel kunnen zeggen: wij leveren niet de dienst waar je voor betaald. Je bent vrij om naar een andere provider te gaan. 
of een tegemoetkoming voor een ander toestel oid.

 

ik ga in ieder geval met het hele gezin naar Vodafone zodra dat kan, hoe snel het ook wordt opgelost, na dit gedoe wil ik niks meer met kpn te maken hebben


Knap waardeloos dit. Mijn iphone 12 functioneert niet lekker, en 2 iphone 11 toestellen van de kinderen ook niet. De vraag is natuurlijk wel of deze fout bij KPN ligt of bij Apple. Hoe dan ook hoop ik wel dat het snel opgelost wordt!


@Alexandra van KPN

maar kpn zou wel kunnen zeggen: wij leveren niet de dienst waar je voor betaald. Je bent vrij om naar een andere provider te gaan. 
of een tegemoetkoming voor een ander toestel oid.

 

ik ga in ieder geval met het hele gezin naar Vodafone zodra dat kan, hoe snel het ook wordt opgelost, na dit gedoe wil ik niks meer met kpn te maken hebben

En dan heb ik het niet over het technische gedoe, dat kan gebeuren. Maar hoe KPN ermee omgaat is belachelijk. Ik hoop dat meer mensen dit lezen die problemen ondervinden en ook naar een andere provider gaan. Alleen dan gaat KPN meewerken aan een oplossing voor al die klanten…


Ik stuur dit trouwens buitenshuis via het netwerk van Vodafone. Ik heb een noodgedwongen een abonnement genomen en dmv esim gebruik ik hem nu voor data. Bellen via eigen nummer nog steeds via kpn, maar dus alleen data via Vodafone. Verre van ideaal en ook niet goedkoop maar wel een noodzakelijke oplossing voor dit probleem☺️


is er al een update mbt deze issues? ook ik heb er last van met iphone 12 pro max icm kpn normale sim en unlimited. maar ik heb mijn iphone, sinds ik bekend was dat dit issue speelt op 4g-only ingesteld, en dat zorgt er iig voor dat ik niet meer terugval op edge. vandaag voor het eerst in 2 weken 5G weer ingeschakeld hopende op dat ik straks high speed 5G op 3,5GHz kan testen wanneer KPN het vandaag stapsgewijs activeert op al haar masten aldus tweakers https://tweakers.net/nieuws/224170/odido-activeert-3-komma-5ghz-5g-frequentie-kpn-verwacht-dit-later-op-woensdag-te-doen.html


Reageer