Skip to main content

Deze maand heb ik een extreem hoog dataverbruik terwijl mijn gebruik niet echt anders is.

Ik hoor dat desgevraagd ook van twee andere KPN-gebruikers, specifiek voor deze maand.

Iemand een idee hoe dat kan?

 

Hallo @App 22 , in je toestel kun je precies zien welke apps het meeste verbruikt hebben.

 


Ja, wat daarin m.n. opvalt is Spotify opeens 40% meer (lijkt me raar opeens, maar zou nog kunnen).

Wat ik verder vreemd vind is  dat Verwijderde app's ook (veel) data kost?

En ook opvallend dat twee mensen die ik het willekeurig heb gevraagd, ook juist deze maand veel meer data hebben verbruikt… 


@App 22 welkom op ons KPN forum! Ik kan me voorstellen dat je het vreemd vind als ineens meerdere mensen veel meer data hebben verbruikt. Je had al aangegeven dat het voornamelijk Spotify is die veel data vraagt. Spotify heeft in oktober een update voor zijn iOS-app uitgebracht. Het kan gebeuren dat de app hierdoor meer data vraagt. Als je Spotify premium hebt kan je offline gaan luisteren! 

Zo sla je afspeellijsten en albums van Spotify offline op:

  1. Zorg dat je met een Wi-Fi-netwerk verbonden bent.
  2. Blader naar de afspeellijst of het album om offline te luisteren. 
  3. Tik op de schakelaar achter Downloaden. Je kunt ook op de drie puntjes rechtsboven tikken en de optie Downloaden selecteren.
  4. Na een paar seconden zullen alle nummers gedownload zijn en kun je offline luisteren.
  5. Deze nummers nemen natuurlijk wel opslagruimte in beslag, dus als je ze op een later moment weer wilt verwijderen tik je opnieuw op de drie puntjes en vervolgens Download verwijderen.

Wil je de nummers die je offline hebt bewaard op een later moment beluisteren, dan werkt dat als volgt:

  1. Open de Spotify-app en blader naar Bibliotheek > Downloads.
  2. Je ziet alle albums en afspeellijsten die offline beschikbaar zijn overzichtelijk bij elkaar

Hetzelfde is bij mij gebeurd. In 1 dag 9GB kwijt met de AD App. 


@foresight Dat lijkt ook op een update. Helaas hebben wij niet de mogelijkheid om in te zien waaraan het internet is verbruikt. Alleen wanneer. Misschien dat je wat met deze informatie kan! 

 

Het blijkt dat veel klanten geen idee hebben hoeveel kB’s, MB’s of GB’s ze precies verbruiken tijdens het internetten.
Ik zet daarom de meest gebruikte diensten met daarbij het gemiddelde verbruik voor je op een rijtje:

  • E-mail zonder afbeeldingen of bestanden openen: 0.01MB
  • Internetpagina openen: van 0.2MB tot 0.6MB
  • WhatsApp-bericht met tekst ontvangen of versturen: 0.001MB
  • WhatsApp-bericht met afbeelding ontvangen of versturen: 0.1MB
  • WhatsApp bellen: 1MB voor elke 4 minuten bellen
  • Facebook checken: 1MB tot 3MB
  • Foto uploaden op Facebook: 1MB tot 5MB per foto
  • Instagram verbruik per keer: 3,6MB
  • Snapchat image: 0.03 tot 0.05MB
  • Snapchat 10 sec video: 0.4 MB
  • Youtube filmpje normale kwaliteit (480p): 200MB tot 400MB per uur
  • Youtube filmpje HD-kwaliteit (1080p): 1200MB tot 1400MB per uur
  • Spotify muziek streamen: 100MB tot 150MB per uur
  • Netflix streamen in HD-kwaliteit (1080p): 2000MB per uur


Let op: bovenstaande informatie geeft een realistisch beeld van het dataverbruik, maar blijft een schatting.

Nog een handige tip

Misschien een voor de hand liggende tip, maar zorg dat je altijd je wifi of vaste internetverbinding gebruikt wanneer je thuis of bij je vrienden thuis bent. Wanneer je dit doet, maak je al meteen mooie stappen richting het besparen van je MB's.


En televisie kijken via de iTV app van KPN 650MB tot 2000MB per uur.

 


Reageer