Skip to main content
Hoe zit het als je in 2014 een contract hebt afgesloten met een ‘gratis’ toestel wat dus eigenlijk helemaal niet gratis was? Krijg ik daar nu de kosten van terug? Of moet ik mij aansluiten bij bijvoorbeeld consumentenclaim?
zie https://forum.kpn.com/mobiele-abonnementen-15/misleiding-gratis-telefoon-bij-abonnement-450955

Gebruik het formulier (link in het antwoord)
Voor een abonnement uit 2015 kreeg ik bijna 2 jaar terug het antwoord dat er niet eens loskoppeling mogelijk was. Ik hoop dat dit nu wel mogelijk is.

Maar vul het in nee heb je, ja kun je krijgen.
Hier wordt alleen gesproken over rente?
Klopt. De aankoopprijs dien je wel degelijk te betalen (is inmiddels afgelost natuurlijk). Maar er had geen rente mogen worden berekend en dat is wel het geval. Die kan vergoed worden. Hopelijk heb je dat contract nog. (?)
Dat is helder. Maar waarom wordt er dan bij bijvoorbeeld consumentenclaim beweerd dat deze contracten onjuist zijn opgesteld (wat overigens wel klopt) en deze dus nietig verklaard dienen te worden? Waardoor je dus de volledige toestel kosten vergoed dient te krijgen, op de eventuele restwaarde van het toestel na dan.
KPN heeft nooit abonnementen "met gratis toestel" verkocht (durf ik wel te beweren). Maar wel inclusief toestel. KPN geeft toe dat er niet vermeld is/was dat er rente werd berekend en die kan dus nu vergoed worden.



Laten we verder even (af)wachten tot hier een KPN moderator op reageert.
Hi Daan, welkom hier. Peter legt dit redelijk goed uit. Bij ons gaat het hier inderdaad om de rente. Hier heb ik zelf geen inzage is, maar gelukkig hebben we wel een afdeling die dit wel goed kan beoordelen. Vul hiervoor dit formulier zo volledig mogelijk in. Je klantnummer is hetzelfde als je huidige klantnummer, en ook je mobiele nummer is nog steeds hetzelfde zie ik. Die afdeling zal dit beoordelen en jou op de hoogte houden. 🙂
De rente en de abonnementen inclusief toestel zijn 2 aparte zaken.

Bij dit toestel had na 2 jaar enkel nog sprake mogen zijn van de sim only kosten.

Het eigenlijke antwoord kan ik niet meer vinden(geen toegang) wel een topic met soortgelijke vraag

Dus ik benieuwd wat het antwoord wordt. De onmogelijkheid om door te gaan met sim only was mede reden dat abonnement te stoppen.
De rente en de abonnementen inclusief toestel zijn 2 aparte zaken.

Bij dit toestel had na 2 jaar enkel nog sprake mogen zijn van de sim only kosten.

Het eigenlijke antwoord kan ik niet meer vinden(geen toegang) wel een topic met soortgelijke vraagDus ik benieuwd wat het antwoord wordt. De onmogelijkheid om door te gaan met sim only was mede reden dat abonnement te stoppen.




Dat zijn inderdaad 2 verschillende zaken, de kosten voor toestel na afloop contract is hier niet van toepassing. Dat is alleen zo als je daarna niet verlengt en de kosten doorlopen of zijn gelopen, hier niet het geval.
duidelijk verhaal. Maar nu heb ik nog geen antwoord op de vraag hoe het zit dat je via bijvoorbeeld consumenten claim of mobiclaim je totale toestelkosten terug kan vorderen? Dit voor abonnementen tussen februari 2014 en juni 2016.
Het betreft bij KPN alleen de rente, Daan111. Dat staat hier duidelijk in de eerste alinea:

https://www.consumentenclaim.nl/claims/telefoonabonnement/woekerrente-kpn/woekerrente-kpn



Verder is het bericht een beetje hysterisch: KPN rekent op de lening geen rente (meer).



Verder kun je het teveel betaalde na de looptijd van je abonnement, als je daarna niet verlengd hebt, ook terugkrijgen. Bij oude abonementen kan na de looptijd het toesteldeel nml niet verwijderd.



De rente en toestelkosten na looptijd zijn wel twee verschillende zaken.

En hoe zit het dan met PTT abonnementen? Ik heb toestel gekregen van PTT bij abonnement. Abonnement was incl PTT pocketline newton