Skip to main content
Vraag

Telefoon wissel constant tussen 4G, 4G+ 5G netwerk

• April 11, 2025
  • 1 reactie
  • 109 keer bekeken

Goedemiddag,

Sinds enige tijd zijn we klant bij KPN. Ik maak gebruik van een Samsung Fold 5 die netjes op de laatst beschikbare androidversie draait. (Android 14 One UI 6.1.1. van maart 2025)

Ik gebruik dezelfde telefoon die ik ook al bij mijn vorige provider gebruikte (Vodafone) maar sinds de overstap is mijn internet zeer onstabiel. Ik zie ook dat mijn telefoon vrijwel continue aan het wisselen is tussen 4G, 4G+ en 5G. Hierdoor is mijn verbinding onstabiel en bij tijd ook extreem traag of gewoon even compleet weg.

Ik woon in Nieuwegein en werk in Houten en ervaar deze problemen enkel met mijn toestel. Mijn vrouw heeft een Samsung S25 zonder deze problemen. Ik doe geregeld Speedtests met verschillende resultaten varieerend van helemaal geen verbinding, 113 Mbps down 41.1 Mbps up tot aan 692 Mbps down en 99.4 Mbps up. Via mijn Wifi haal ik op de begane grond geregeld tegen onze maximale snelheid van 1 Gbps (900 Mpbs down en 735 Mbps up als record op mijn telefoon) de WiFi is sowieso prima en bijzonder stabiel, over ons bedrade netwerk heb ik ook geen klachten over.

Voor mijn mobiele netwerk heb ik dus wel de nodige klachten en vooral het vrijwel constante gewissel tussen 4G, 4G+ en 5G doet mij vermoeden dat er een probleem is met de simkaart (?) met mijn telefoon lijkt mij erg sterk aangezien ik hiervoor jarenlang bij Vodafone zat, deze problemen nooit thuis ervaarde en ook bij hen geregeld Speedtest’ uitvoerde.

De KPN “helper” heb ik al geprobeert maar die komt uiteraard niet verder dan “zet je toestel uit en aan, controleer je instellingen, update je software” zo ver was ik helaas al.

Ik ben erg benieuwd of er meer mensen zijn met deze ervaring rondom Nieuwegein en/of Utrecht. Zou het aanvragen van een nieuwe simkaart nog een idee kunnen zijn wellicht?

Groet, Bart

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1 reactie

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@bveng . Welkom bij de KPN Community.

Merkwaardig dat je verbinding zo instabiel is.  Of het te maken heeft met dat telkens wisselen van band betwijfel ik maar ik sluit niks uit.  

Of het iets met je simkaart te maken heeft kun je heel eenvoudig controleren door de SIM even tijdelijk in een ander toestel te proberen. Heb je dat al gedaan?