Skip to main content
Beantwoord

Telefoonnummers en abonnementen wijzigen

• March 19, 2026
  • 9 reacties
  • 78 keer bekeken

Ik wil een nieuw telefoon abonnement afsluiten. Huidige nummer wil ik op die nieuwe telefoon.

Mijn huidige abonnement en telefoon gaat naar mijn vriendin. Kan mijn vriendin haar nummer behouden en gekoppeld worden aan mijn huidige abonnement? (Ze zit nu niet bij kpn maar heeft aflopend sim only abbo).

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Khendrix. Welkom op de KPN Community! Goed dat je een creatieve oplossing probeert te bedenken voor de situatie waar jij en je vriendin tegenaan lopen. Alleen de constructie die je voorstelt is helaas niet mogelijk. 

Het is namelijk niet mogelijk om een 06-nummer van een lopend KPN abonnement over te zetten op een nieuw KPN-abonnement. Wat wel mogelijk is om vanuit een lopend contract bij een andere provider het nummer over te zetten naar een (nieuw) KPN abonnement. Dan kan het contract door blijven lopen bij de andere provider onder een ander nummer. Maar ik lees dat het contract van je vriendin over een maand afloopt, dus dat zou niet eens nodig zijn. Een mobiel contract wordt trouwens niet stilzwijgend met opnieuw een jaar verlengd. Na de contractsperiode is het gebruikelijk dat het maandelijks opzegbaar is. 

Eigenlijk zou ik hetzelfde als Noordzee aanraden. Je vriendin neemt een nieuw KPN-abonnement met telefoon (en nummerbehoud). Zij geeft de telefoon door aan jou en jij activeert daar je e-sim op. Je verwijdert de e-sim van je oude telefoon daarmee en zij kan haar e-sim activeren of een simkaart erin stoppen. Dan is het opgelost toch of mis ik iets? 

9 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 19, 2026

Hallo ​@Khendrix ,

Wat ingewikkeld. 

Jullie kunnen toch op het moment dat jouw vriendin contractvrij is een nieuw abonnement voor haar afsluiten bij KPN met nummerbehoud.   

En desnoods ruilen jullie dan daarna van simkaartjes. Dan heb je jouw nummer op de nieuwe telefoon en gaat jouw vriendin met haar nummer op jouw oude telefoon verder.   

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 19, 2026

Zo klinkt het simpel maar dat is het niet. Ik heb esim. Zij heeft simkaart bij andere provider en contract loopt af over een maand. Anders zit ze er weer een jaar aan vast.

tegelijkertijd is mijn huidige abonnement nog 8 maanden geldig. De bedoeling is dus dat zij deze krijgt en ik ondertussen al naar een nieuwe ga. Ik kan de nieuwe goed gebruiken ivm ram geheugen die nodig is voor mijn zaak.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • March 22, 2026

Hoi ​@Khendrix. Welkom op de KPN Community! Goed dat je een creatieve oplossing probeert te bedenken voor de situatie waar jij en je vriendin tegenaan lopen. Alleen de constructie die je voorstelt is helaas niet mogelijk. 

Het is namelijk niet mogelijk om een 06-nummer van een lopend KPN abonnement over te zetten op een nieuw KPN-abonnement. Wat wel mogelijk is om vanuit een lopend contract bij een andere provider het nummer over te zetten naar een (nieuw) KPN abonnement. Dan kan het contract door blijven lopen bij de andere provider onder een ander nummer. Maar ik lees dat het contract van je vriendin over een maand afloopt, dus dat zou niet eens nodig zijn. Een mobiel contract wordt trouwens niet stilzwijgend met opnieuw een jaar verlengd. Na de contractsperiode is het gebruikelijk dat het maandelijks opzegbaar is. 

Eigenlijk zou ik hetzelfde als Noordzee aanraden. Je vriendin neemt een nieuw KPN-abonnement met telefoon (en nummerbehoud). Zij geeft de telefoon door aan jou en jij activeert daar je e-sim op. Je verwijdert de e-sim van je oude telefoon daarmee en zij kan haar e-sim activeren of een simkaart erin stoppen. Dan is het opgelost toch of mis ik iets? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 22, 2026

loopt af over een maand. Anders zit ze er weer een jaar aan vast.

Hoezo? Ze wil daar toch niet verlengen? Buiten de afgesproken contract periode loopt haar abonnement door, maar dan opzegbaar met opzegtermijn van 1 maand. 

Ik heb esim.

Die onhandige keuze is jouw keuze. 

Met een simkaart kun je het nummer (inclusief dat abonnement) eenvoudig in een ander toestel stoppen. 

E-sim naar andere telefoon kan ook. Wel bewerkelijker. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 22, 2026

Hi arjen,

hmm maar dan kan ik het nieuwe abonnement met daarop sneller internet dus niet linken aan mijn huidige telefoonnummer en zou dat abonnement naar mijn vriendin gaan. Dat is wat ik wil voorkomen.

het doel is dat ik het nieuwe snellere interner abbo + telefoon pak inc huidige nummer.

mijn vriendin krijgt dan huidige mobiel/abbo die nog loopt tot december. Haar nummer dient daarop te komen.

enja ze had de keus, 1 maand verlengen of een jaar. Anders is haar nummer waarschijnlijk weg over een aantal weken, vandaar de “haast”. Of ze moet dit verkeerd geïnterpreteerd hebben.

Hoe dan ook ben ik wel al toe aan een nieuwe mobiel met meer RAM + sneller internet.

helaas bieden jullie in mijn huidige abbo niet dezelfde internet snelheid upgrade aan als bij een nieuw abonnement.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 22, 2026

enja ze had de keus, 1 maand verlengen of een jaar. Anders is haar nummer waarschijnlijk weg over een aantal weken, vandaar de “haast"

Wettelijk dient een abonnement na de afgelopen afgesproken periode voor onbepaalde tijd door te lopen met een opzegtermijn (ten allen tijde) van 1 maand.

Ik heb abonnementen gehad die 8½ jaar (dus tot nog 7½ jaar na contractperiode van 1 jaar) en 4 jaar (ook contract 1 jaar) hebben gelopen.

De provider van je vriendin dient zich gewoon aan de voorschriften te houden.

Verder: Het nummer van je vriendin kan niet op jouw lopende abonnement geïmporteerd worden. En jouw abonnement loopt nog 8 maanden; dat nummer kan niet naar een nieuw abonnement. Alleen met verlengen, en dat kan nu niet. Dus wat jullie willen kan dubbel niet.

Jouw nummer kan niet naar een nieuw abonnement. Haar nummer kan niet naar jouw huidige abonnement. 

Hoe 'snel’ is je huidige mobiele abonnement. Tenzij je heule greute bestanden “op een telefoontje” wilt downloaden is meer dan 100 Mb/s met een telefoon een beetje onzinnig.

Wil je toch sneller kijk dan even in MijnKPN wat nog kan binnen je huidige propositie.

Je vriendin kan zonder meer met nummerbehoud naar kpn. Bij dat nieuwe abonnement mag je een toestel uitkiezen en dat kun JIJ dan gaan GEBRUIKEN. Maar wel met je huidige abo (propositie) en nummer. Die e-sim moet je dan overzetten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 22, 2026

Volgens arjen kan dat tweede toch wel.

En ja, ik moet zeer grote bestanden downloaden. Ik werk in ecommerce en heb grote video bestanden met regelmaat nodig, daarnaast reis ik vaak en worden er hoge resolutie gopro videos gemaakt etc.

Aangezien ik ook houd van de tech, en altijd graag alles eruit wil halen, wil ik bij de nieuwste iPhone graag het aller snelste internet. Dit komt de efficiëntie ten goede voor mijn bedrijf en persoonlijk.

Tot slot vraag je je misschien af wat een gedoe, ze kan toch zelf een abonnement afsluiten, maar aangezien we bezig zijn met een huis is een persoonlijke lening in de vorm van een abonnement nadelig. Haar telefoon is 6 jaar oud, traag etc.

Wellicht heb je zo meer persoonlijke context, ook al doet dat er niet toe en zoek ik gewoon naar de opties.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 22, 2026

Volgens arjen kan dat tweede toch wel.

Lees dan nog maar eens goed. Dat staat er absoluut niet.

Dat noem ik wens-lezen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 22, 2026

Ik ga waarschijnlijk gewoon voor t gemakkelijkste en dat is een nieuwe afsluiten voor haar en ik zelf zit deze nog uit tot december en verleng dan met nieuw toestel en sneller internet :)

bedankt allen in elk geval voor mijn gecompliceerde ideeën te betwijfelen. Soms moet een mens niet zo moeilijk doen.