Skip to main content

Video kan duur worden op Samos, Griekenland. Op een Iphone worden foto's en video's automatisch naar de cloud gestuurd, ook via 4G. Samos ligt vlakbij Turkije en af en toe maakt je telefoon contact met turkije. Dan kan een video van een minuut je zomaar 1000 euro kosten, want je telefoon maakt af en toe automatisch contact met Turkije en dat is buiten de EU. Elke megabyte moet je dan betalen, het buitenbundel tarief is 2.50 euro per Megabyte!

Oplossing. Op en Iphone de cloud backup uitzetten, niet naar Samos gaan of geen video maken.

Of handmatig voor het netwerk op Samos kiezen.


Je hebt gelijk maar je moet dus wel zelf instellingen veranderen, niet iedereen kan dat, zal best af en toe fout gaan. 

Als je vlakbij Turkije bent krijg je wel een melding van KPN, waarom er niet even bij gezet dat je beter je icloud sync uit kunt zetten. Nog beter dat KPN dat voor je doet als je dat wilt. 

Als voorbeeld hier een log van kort geleden. Om 12:10 maakt  met telefoon internet verbinding via Turkije. 15 minutenlater wordt er 377 mb naar iCloud gestuurd (automatisch), gelukkig via Griekse internet en dus binnen bundel. Had ook 942 euro (377 x 2,50) kunnen kosten.  
 

 

 


Ik heb het al zo vaak geroepen hier op het forum, het wordt echt hoog tijd dat roaming binnen de EU niet meer aan gezet hoeft te worden maar alleen nog om data buiten de EU te kunnen gebruiken.

Hierdoor zouden deze onverwachte kosten vermeden kunnen worden maar dan is er wel een partij nodig die zich hier eens hart voor gaat maken.


Ja, in feite mooie eenvoudige oplossing. Maar als je naar een ander EU land gaat moet roaming toch aanstaan lijkt mij zoals het nu is, KPN heeft in het buitenland weinig antennes vrees ik.

 


Maar als je naar een ander EU land gaat moet roaming toch aanstaan lijkt mij zoals het nu is, KPN heeft in het buitenland weinig antennes vrees ik.

Sinds "roam like home" is dat functioneel/financieel natuurlijk niet echt meer nodig. En technisch moeten die providers gewoon eens de koppen bij elkaar steken en dit regelen.