Skip to main content
Vraag

Toestelkrediet afbetaald om nieuw toestel te kopen. Lukt nu niet

• May 13, 2026
  • 3 reacties
  • 39 keer bekeken

Een paar dagen geleden mijn toestellening afbetaald, zodat ik mijn contract open kon breken en een nieuw toestel kon nemen. Dit lukt tot zover niet. Ik kan eigenlijk niet bellen, omdat ik op reis ben en een gesprek hier €1,- per minuut kost. Kan iemand mij hier helpen?

3 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Sietse08 

Per mobiel contract kan er maar één toestelkrediet afgesloten worden, dus je huidige contract nu open breken is helaas niet mogelijk, ook niet als je jouw lopende toestelkrediet volledig hebt betaald.
Je kunt dan pas weer een nieuwe smartphone erbij nemen, zodra je jouw huidige contract kunt verlengen bij KPN.

Heb je alleen een sim only abonnement afgesloten bij KPN, dan kun je na de eerste 3 maanden van het contract er een smartphone aan toevoegen, waarna het contract wordt omgezet naar een mobiel abonnement met toestelkrediet.

Het toevoegen van een smartphone bij een lopend abonnement, kan alleen geregeld worden via de telefonische klantenservice van KPN, dus niet via de website van KPN, de community of social media.

Dus je zou toch even de telefoon ter hand moeten nemen.
Vanuit het buitenland zijn dit de telefoonnummers van KPN:

• Vanaf een vaste telefoon of telefooncel : 0031 6 1200 1200
  • Vanaf een mobiele telefoon : +31 6 1200 1200

Hier zijn wel telefoonkosten aan verbonden, als je belt vanuit een land buiten de EU.
Ben je momenteel nog binnen de EU, dan vallen de belminuten als je belt met een Nederlands mobiele telefoonnummer gewoon binnen de bel-bundel of onbeperkt bellen.

Voor nu raad ik je aan, om een goedkoop toestel te kopen in het land waar je nu verblijft, zodat je in elk geval weer bereikbaar bent.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 13, 2026

Je kunt het natuurlijk ook regelen als je weer gewoon in NL bent ​@Sietse08 of heeft het haast?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 13, 2026

Is je telefoon nog binnen de afbetaling termijn van 2 jaar stuk?

Je zult toch je contract van 2 jaar af moeten maken. Alleen een abonnement wat sim only gestart is kan eerder naar abonnement met toestel omgezet worden. 

Buiten Nederland ook bijzonder lastig. Kpn stuurt toestel alleen naar je Nederlandse adres. Bij aflevering ook 1 cent pinnen ter bevestiging dat jij het bent.

Waarom niet gewoon een toestel (in een winkel) kopen en betalen? Dat kan ook. Een lening is niet verplicht. Dat doe je voor een televisietoestel ook niet bijvoorbeeld. 

Simkaartje omgooien, klaar. En geen hoge maandlasten.