Skip to main content
Vraag

TomTom Traffic verbinding met iPhone hotspot valt weg

• March 11, 2025
  • 28 reacties
  • 654 keer bekeken

Mijn TomTom maakt thuis prima verbinding inclusief Traffic.
Maar onderweg via de HotSpot van mijn iPhone valt na enkele momenten de Traffic weg.

Heb alles al geprobeerd, resetten, hard resetten van TomTom, instellingen in iPhone aangepast naar portalmmm.nl en advanced!,

Bij TomTom servicedeskmedewerker hebben ze ook geen oplossing voor dit drama.

Wie weet het wel……????????

28 reacties

• March 11, 2025

Hallo ​@Pim Navigator 

Een oplossing die ik wel eens gezien heb is in de instellingen van de TomTom Wifi uit te zetten en verbinding via USB en Bluetooth aan, daarna via Bluetooth verbinden met je iPhone.

Hopelijk kan dat ook op jouw TT en werkt het op die manier wel.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 11, 2025

Hoi GeSp,

op mijn TomTom Expert kan ik de WiFi niet uitschakelen,

het vreemde is dat het op een andere telefoon ( Odido ) wel gewoon functioneert,

dus ik vermoed dat het echt bij KPN ligt. Ik blijf zoeken.

Gr Pim

• March 11, 2025

Hoi Pim,

Jammer dat dat niet kan, wat ik nog gevonden heb is dat bij de een dit werkt, lijken mij gewoon de standaard instellingen:

en bij iemand anders werkte dit, dus alleen de Persoonlijk hotspot veranderen:

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 12, 2025

Zojuist de helpdesk van KPN aan de lijn gehad, het schijnt dus een bekend probleem te zijn, het komt erop neer dat als je een iPhone 15pro Max hebt of nieuwer je geen verbinding kunt maken met je TomTom Proffesional via HotSpot. Dit heeft te maken met IPv4 en IPv5. Toch jammer dat dit niet opgelost kan worden. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Pim Navigator. Erg lastig dat je niet onderweg gebruik kan maken van je TomTom via je hotspot. 

Je hebt al van alles geprobeerd geef je aan, zelfs andere APN's. Als je een vrij nieuw abonnement hebt, dan kun je helaas niet gebruik maken van andere APN's dan ‘internet’. En dat is nou net een IPv6 only APN. Als je TomTom alleen om kan gaan met IPv4 dan vormt dat het probleem. Het heeft niet zozeer te maken met welk toestel je gebruikt. 

In dit topic, waar gebruikers in zitten die tegen hetzelfde euvel aan lopen, wordt het advies gegeven om een ticket aan te maken bij onze Technische Dienst. Dan kunnen zij het verder onderzoeken en mogelijk in de toekomst met een oplossing komen. Als laatste bericht lees ik ook dat een gebruiker een oplossing heeft gevonden door middel van een VPN aan te zetten op zijn toestel. Misschien is dat ook een oplossing voor jou? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 13, 2025

Hallo Arjan,

…dank voor je heldere uitleg, eindelijk een antwoord waar ik verder mee kan en ga!

ik ga een ticket aanmaken bij KPN. Als er ontwikkelingen zijn, meldt ik ze hier!

Nogmaals dank, wordt vervolgd!!!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Graag gedaan en laat maar weten wat er uit gekomen is :-)

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 17, 2025

Het is uiterst goed opgepakt door KPN, nu is mijn abonnement van iPv6 naar iPv4 aangepast, ben er blij mee, nu werkt mijn TomTom Professional optimaal! KPN en alle communitairs dank voor jullie support! Klasse

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Dat is goed om te lezen ​@Pim Navigator en dank je voor het delen van de uitkomst! 

• Topper
  • June 10, 2025

Hoi Arjan, ik heb hetzelfde probleem als bovenstaand. Verbinding met TomTom valt weg in de auto. Heb iPhone 13. Thuis via wifi werkt het uitstekend. Las dat het mogelijk te maken met IPv6  en IPv 4 verbinding. Kun je me helpen. Via service van TomTom wordt doorverwezen provider en of telefoontoestel . Tom

Ik heb een tijdje geleden contact gehad met de klantenservice en een verzoek ingediend, maar ook nog niets gehoord. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

De IPv4/IPv6 problemen met de internet APN zou volgens mijn informatie inmiddels opgelost moeten zijn. Zouden jullie eens de netwerkinstellingen kunnen vernieuwen op jullie iPhone en controleren of het dan wel lukt? 

Mobiele netwerkinstellingen herstellen:

1. Ga naar de Instellingen-app op je iPhone of iPad.
  2. Ga naar Mobiel netwerk.
  3. Onder ‘Mobiele abonnementen’ tik je op de mobiele verbinding die niet goed werkt.
  4. Tik op Mobieledatanetwerk.
  5. Blader omlaag en tik op Stel opnieuw in.

Hetzelfde probleem bestaat nog steeds. Tomtom krijgt geen verbinding. De overstap naar KPN is tot nu toe ontzettend moeizaam. Eerst weken in de weer geweest vwb nummerbehoud en nu dit gezeik met de navigatie die onbruikbaar is geworden. Inmiddels ook al geruime tijd geleden een ticket laten aanmaken, tot op heden ook nog niets gehoord. 

• Topper
  • June 13, 2025

Helaas ook ik meerdere heren geprobeerd vlogs instructie van Arjan. Maar het werkt nog steeds niet. Kan de oorzaak mogelijk ook zitten in de VPN VERBINDING? 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Dan moet jouw issue toch wat dieper onderzocht worden ​@Flyingdutchman30. Ik lees in je eigen topic dat je wel een SMS hebt ontvangen dat er geen storing is gevonden, dus ik ben bang dat de ticket toen ook gesloten is. Ik raad je dan aan om toch weer contact te zoeken met onze helpdesk om een nieuwe ticket aan te laten maken. Dat is namelijk de enige weg hoe jouw probleem bij de Technische Dienst neergelegd kan worden. Zij kunnen eventueel een aanpassing doen aan jouw mobiele verbinding om het weer werkend te krijgen. Hiervoor kan je het beste een belafspraak maken. We bellen jou dan op een moment dat het jou uitkomt.

Voor jou geldt eigenlijk hetzelfde ​@antonio44. We hoorden eerder wel dat een VPN verbinding opzetten juist het probleem wegnam, maar ik ben wel benieuwd wat er nu gebeurd als je juist de VPN uitzet. 

@Arjan van KPN  als het goed is ligt er nog een ticket. Ik heb op 28-05 telefonisch contact gehad en toen is er een verzoek ingediend als het goed is. Kan jij dit toevallig terug zien? Ik heb tot op heden nog niets gehoord. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Ik kan even voor je kijken of er een ticket loopt, dat is geen probleem. Zou je eens je profiel kunnen invullen met je achternaam, postcode en huisnummer en laatste 3 cijfers van je IBAN-nummer (onder persoonlijke opmerkingen)? Als er niets loopt, dan dien je wel weer te bellen met onze helpdesk hiervoor.

Gedaan

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Dank je! Ik zie wel dat er contact is geweest op 28 mei en de collega heeft ook een log achtergelaten met de melding dat er een ticket zou zijn aangemaakt. Dit is helaas op één of andere manier niet gelukt, want er loopt nu niets 😐 Sorry dat ik je toch nog een keer moet vragen telefonisch contact met ons op te nemen. 

• Topper
  • June 20, 2025

Hoi Arjan, het uitschakelen van VPN helpt niet! Langzaam vraag ik me af of het überhaupt zin heeft nog langer te blijven betalen voor traffic gegevens? Ik kan er alleen ca een kwartier gebruiken van maken tijdens een Bluetooth verbinding. In de wifi omgeving werkt het prima. Dus het licht duidelijk aan KPN

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Bel dan even met onze helpdesk ​@antonio44. Dan kan er een ticket voor je worden aangemaakt en wordt er een aanpassing gedaan aan de APN onder jouw gegevens. Dan zou je wel een stabiele verbinding moeten kunnen houden. 

Je kunt hiervoor een terugbelafspraak plannen. Dan bellen we je direct of op een moment dat jou uitkomt.

• Topper
  • June 23, 2025

contact gehad met kpn desk, wordt ticket aangemaakt, mogelijk helpt het. Ben erg benieuwd.

Goedemorgen, ik heb dit probleem ook heel lang gehad, de oplossing zit hem in het veranderen van de APN en de HOTSPOT. Deze staan standaard op internet ingesteld en je moet deze BEIDE veranderen naar portalmmm.nl dit doe je door in je iPhone naar instellingen te gaan, dan mobiel netwerk, en dan mobiele data. Je past ze beide aan en je kan dan op terug naar mobiel netwerk drukken. Dus niet op stel opnieuw in!!! Herstart je telefoon en alles zou moeten werken, de live verbinding wil wel eens een keer wegvallen en dat los je dan op door even je hotspot uit te zetten en weer aan. 
Ik hoop dat jullie hier net zo gered mee zijn als dat ik dat was. 

mvg 

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

We raden het gebruik van APN portalmmm.nl af, ​@Flying_Dutch_OG. Deze is verouderd en hiermee kunnen we een optimale mobiele verbinding niet garanderen. Gebruik daarom alleen APN internet.

• Topper
  • July 10, 2025

Hallo Dennis , aangezien ik geen reactie heb ontvangen vanuit de technische dienst bij ik blij met de opmerking van Flying Dutch, deze optie geprobeerd. Vanuit vaste locatie blijft verbinding constant! Graag hoor ik een alternatief vanuit KPN , als er betere oplossing is. APN Internet geeft geen soulaas, meerdere keren geprobeerd.