Skip to main content
Vraag

TomTom Traffic werkt niet op mijn TomTom GO Camper Tour via KPN hotspot

• July 13, 2026
  • 1 reactie
  • 28 keer bekeken

Ik ervaar een probleem met mijn nieuwe TomTom GO Camper Tour in combinatie met een mobiele hotspot van KPN.

De TomTom beschikt over een actief TomTom Traffic-abonnement, Flitserupdates en Premium Services. Het toestel is volledig bijgewerkt naar de laatste softwareversie en ik ben correct ingelogd op mijn TomTom-account.

Wanneer ik de TomTom verbind met de hotspot van mijn iPhone met KPN-abonnement, maakt de TomTom zonder problemen verbinding. Het toestel ontvangt een IP-adres, heeft internettoegang en kan online functies gebruiken. Zo kan ik bijvoorbeeld via de TomTom een wachtwoord-reset aanvragen en ontvang ik direct een e-mail van TomTom. De hotspotverbinding blijft ook actief en wordt zowel op de iPhone als op de TomTom als verbonden weergegeven.

Toch verdwijnt na korte tijd de TomTom Traffic-verbinding. Op het scherm verschijnt dan een verkeersicoon met twee auto's en een kruisje. Hierdoor is Live Traffic niet meer beschikbaar.

Om de oorzaak te achterhalen heb ik meerdere testen uitgevoerd:

Via mijn thuis-wifi werkt TomTom Traffic probleemloos.

Mijn vrouw heeft eveneens een KPN-aansluiting en via haar hotspot treedt exact hetzelfde probleem op.

Ik heb gecontroleerd dat de TomTom daadwerkelijk internet heeft via de hotspot. Dat blijkt onder andere doordat online functies en accountfunctionaliteiten op de TomTom gewoon werken.

Vervolgens heb ik de TomTom verbonden met de hotspot van een collega met een andere mobiele provider dan KPN. De TomTom maakte direct verbinding, begon meteen gegevens te downloaden en het verkeersicoon met het kruisje verdween direct. TomTom Traffic werkte op dat moment zoals verwacht.

Op basis van deze testen lijkt het probleem niet veroorzaakt te worden door de TomTom zelf, het Traffic-abonnement, de softwareversie, het TomTom-account of de hotspotinstellingen. Alle testen wijzen erop dat het probleem specifiek optreedt bij het gebruik van TomTom Traffic via een mobiele hotspot op het KPN-netwerk.

Ik wil daarom graag weten of dit een bekend probleem is en of er binnen het KPN-netwerk, bijvoorbeeld met betrekking tot hotspotverkeer, IPv6, routering, NAT-instellingen of andere netwerkconfiguraties, iets bekend is dat de communicatie met TomTom Traffic kan beïnvloeden.

Alvast bedankt voor uw hulp en onderzoek.

Met vriendelijke groet,

1 reactie

• Wijsgeer
  • July 13, 2026

​@Ronnie Haverkamp,
Er zijn meer van dit soort meldingen van KPN icm een IPhone. Je zou kunnen proberen om de APN bij mobiele verbindingen van internet naar internet4 te wijzigen.

Zie bijvoorbeeld:

Â