Skip to main content
Antwoord

Traag mobiel internet waar ik woon

• September 14, 2025
  • 22 reacties
  • 151 keer bekeken

Ik heb jaren mobiele internet van Kpn unlimited met 400 mb/s. Sinds twee weken heb ik zeer trage internet en af en toe krijg ik een melding dat ik off line ben. Ik hen mijn tested uit en aan tgezet , installingen veranderd enz. Niks hielp. Maar ik merkte dat bij mijn werk heb ik snelheid van 380 mb/s en thuis had ik maar 4 tot 10. Ik heb vervolgens mijn atonement verhoogd tot 1000 mb/s unlimited +. Niks was veranderd. Alleen bij mijn werk kreeg ik snelheid van 850 mb/s. Maar thuis nog steeds 4 to 10 en af  toe viel het helemaal weg. Kpn gebeld en wat ik hoorde van de medewerkers van Kpn was echt teleurstellend. De ene zegt ja maar 1000 mb is de max. Snelheid en de andere zegt het light aan de locatie. De andere medewerker zei dat een mast is weggehaald in jouw omgeving omdat de beheerde niet meer het contract van Kpn verlengde. Maar ik betaal voor 1000 mb/s en ik krijg maximal 15.  Dit is echt heel slecht. Zo ga je niet met trouwe klanten om. 

Ik wilde een klacht indienen, maar er is geen klachten email or adress. Je wordt verwezen weer naar Kpn medewerkers die allemaal een smoes verzinnen. Ik wil een klacht indienen en wil mijn atonement opzeggen zonder kosten en geld terug. Kpn heeft mij beloofd 1000 mb/s en ik krijg max 15!!

Beste antwoord door Denise van KPN

Balen dat de mobiele verbinding op jouw adres verre van optimaal is, ​@Majnon. En dat terwijl het op jouw werk wel goed werkt. Ik kan me voorstellen dat dit frustrerend is.

Ik begrijp dat je jouw snelheid hebt verhoogd naar 1 Gbit/s in de hoop dat het beter zou worden. Helaas heeft dit niet het effect gehad dat je wilde. Ik snap de gedachte, maar als de omstandigheden op jouw locatie niet ideaal zijn, dan gaat het verhogen van een abonnement ook niet helpen. ​@Michel.uit.Arnhem geeft een aantal redenen waarom de snelheid op jouw locatie minder ideaal kunnen zijn:

• Het type mobiele apparaat dat je gebruikt.
  • De drukte op het internet of de internetpagina.
  • Het aantal gebruikers dat tegelijk gebruik maakt van het mobiele netwerk.
  • De afstand tussen je mobiele apparaat en de zendmast.
  • Obstakels tussen je mobiele apparaat en de zendmast. Zoals muren en gebouwen.
  • Weersomstandigheden, zoals onweer.

Ik hoor wat je zegt over dat een collega van de klantenservice heeft aangegeven dat er een mast weggehaald zou zijn. Dit durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik geloof je. Maar in ieder geval is duidelijk dat de plaatsing van de masten bij jou voor problemen zorgt. Ik zie dat de tip van ​@JanD om via de Antennekaart te selecteren op KPN er toe heeft geleid dat je erachter bent gekomen dat de mast die jij vanuit huis ziet helemaal niet van KPN is. En dus is waarschijnlijk de afstand vanaf een KPN mast tot aan jouw huis te groot, helemaal met de tussenkomst van andere gebouwen en muren en andere storingsbronnen.

Daarnaast is de snelheid in jouw abonnement een maximale snelheid. Dat houdt in dat als de omstandigheden ideaal zijn, jij een maximale snelheid van 1 Gbit/s kunt halen. Maar als de omstandigheden dus niet ideaal zijn, dan kan de snelheid ook minder zijn. Dit is dan ook geen reden om jouw abonnement kosteloos op te zeggen. Maar ik lees ook dat je een maandelijks opzegbaar abonnement hebt, dus als je toch echt liever wilt opzeggen, dan behoort dit tot de mogelijkheden. Natuurlijk wel met een maand opzegtermijn.

22 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 14, 2025

Beste ​@Majnon heb je de netwerkinstellingen binnen je mobiel al eens een reset gegeven en daarna je toestel herstart?

Heb je de simkaart al eens in een andere toestel geprobeerd en ervaar je dan hetselfde?

KPN kun je bereiken via 0800 0402 (op werkdagen), 24/7 bia Facebook, X en Instagram.

Je kunt ook een terulgberlafspraak maken, zie link:

https://www.kpn.com/service/ugs?icid=contact:cd=community&campaignid=so:c=merk-community

of een klachtenformulier invullen:

https://www.kpn.com/algemeen/klacht

Succes

• Auteur
  • Topper
  • September 14, 2025

Beste JanD

Sorry dat ik het zegt. Maar ik word er gek van die storme standard antworden zonder te lezen wat echt het probleem is. Ik zeg dat bij mijn werk ik de snelheid meet van 850 mb/s. Dus het ligt niet aan mijn simkaart of mijn toestel.

Als je het niet weet of niet kan helpen of geen zin heb om het verhaal te lezen en begrijpen, gewoon niet reageren!!!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 14, 2025

Beste ​@Majnon ik hoop dat je wel wat aan het antwoord hebt hoe je KPN kunt bereiken.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 15, 2025

Hoi. Woon je in Nieuw Vennep toevallig?

• Auteur
  • Topper
  • September 15, 2025

Nee, Deh Haag Escamp

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Majnon 

In je woonwijk Escamp in Den Haag staan een 10-tal KPN zendmasten, die de Escamp van een goed tot optimaal signaal voorziet op zowel 4G als 5G.

Waarom jij op je adres z’n laag downloadsnelheid ervaart, kan aan verschillende factoren liggen.
Dat zijn de volgende factoren:

Dat je op je werk wel een optimale snelheid bereikt, zou kunnen liggen aan het feit dat er een KPN zendmast heel dichtbij jouw werklocatie staat, waardoor je smartphone ook gebruik kan maken van het snelle 5G op Band 78 (3500 mHz).

Woon je toevallig in Morgenstond??
Want daar is momenteel (nog) geen 5G dekking, en kun je alleen gebruik maken van het 4G netwerk waarop de snelheid wat lager kan uitvallen.

Voor de rest is er overal in het stuk Den Haag waar je woonachtig bent, een goede 4G en 5G dekking, zowel buiten- als binnenshuis.

Op de Storing en werkzaamheden pagina kun je checken of er toevallig een storing of werkzaamheden zijn.

• Auteur
  • Topper
  • September 15, 2025

Ik weet niet goed waarom ik deze reactie krijg. Het is belachelijk. Eerst plaats er is een mast bij mij in de buurt weggehaald volgens de Kpn medewerker.

Ten tweede als je mijn bercht least,  mijn internet snelheid komt op 4 mb/s!!!!!! Lees het nog een keer 4!!! En ik heb een atonement van 1000 mb/s.

Als u niet weet of niet deskundig ben gewoon niet reageren. Het is hoogst irritant om all die onzin te moeten lezen.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Majnon 

Ik heb wel degelijk je vraag goed gelezen, en daarop mijn reactie aan je gegeven.
Daarnaast heb ik helemaal niets belachelijks geschreven aan jouw, maar stoel ik mij op feiten.
Op de website Antennekaart kun jezelf zien, dat er voldoende zendmasten bij jouw in de buurt staan.

Daarnaast kan er ook nog een storing zijn aan één van de zendmasten of er zijn werkzaamheden aan het mobiele netwerk van KPN.
Vandaar dat ik je heb verwezen naar de Storing en werkzaamheden pagina van KPN, zodat je met jouw postcode en huisnummer dit zelf kunt checken.

Dat je nu een SuperUnlimited Plus abonnement hebt bij KPN, houdt niet automatisch in dat je overal die 1000 Mbps kunt behalen, dit gebeurd in de meest gunstige gevallen.
Maar omdat je nu maar 4 Mbps behaalt, is het goed mogelijk dat er een storing gaande is of dat je te ver weg woont van de dichtstbijzijnde zendmast.

Ik zit inmiddels al meer dan 30 jaar in telekom-land zowel beroepsmatig als in mijn vrije tijd, en heb onder andere gewerkt bij KPN, Vodafone en Ziggo.
Dus ik kan je in alle vertrouwen zeggen, dat ik na 30 jaar aardig deskundig ben en ook weet waar ik het over heb.

Het is alleen wat jij daarmee doet!

• Auteur
  • Topper
  • September 15, 2025

Bedankt voor uw reactie en uw deskundigheid en vooral uw moeite en tijd .

Maar ik moet toch zeggen dat u toch mijn verhaal niet goed hebt gelezen. Er is geen discussing over de maximale snelheid van 1000 die niet gehaald wordt.

Als u mijn verhaal leet dan begrijpt u dat er een zend mast in mijn buurt weggehaald is en daarom ik minder snelheid heb. Het contract van Kpn is niet verlengd en een andere provider gegeven. Dus er is ook geen sprake van storing, geen discussie over maximale snelheid. KPN wil alles op alles te zetten om het probleem aan lokatie , drukte en toestel te geven. Maar ik had jaren een goed internet van Kpn.

• Auteur
  • Topper
  • September 15, 2025

Net gemeten and ik kwam onder 4mb/s terwijl ik een atonement heb van max. 1000 mb! Zelfs dit bercht heeft het moeilijk om verstuurd te worden

3.41

Mbps download

0.37

Mbps upload

Server: Amsterdam

Your Internet connection is slow.

Your Internet connection should be able to handle one device at a time streaming a video. If multiple devices are using this connection at the same time, you may run into some congestion

• Auteur
  • Topper
  • September 15, 2025

Hoi ​@Majnon 

Ik heb wel degelijk je vraag goed gelezen, en daarop mijn reactie aan je gegeven.
Daarnaast heb ik helemaal niets belachelijks geschreven aan jouw, maar stoel ik mij op feiten.
Op de website Antennekaart kun jezelf zien, dat er voldoende zendmasten bij jouw in de buurt staan.

Daarnaast kan er ook nog een storing zijn aan één van de zendmasten of er zijn werkzaamheden aan het mobiele netwerk van KPN.
Vandaar dat ik je heb verwezen naar de Storing en werkzaamheden pagina van KPN, zodat je met jouw postcode en huisnummer dit zelf kunt checken.

Dat je nu een SuperUnlimited Plus abonnement hebt bij KPN, houdt niet automatisch in dat je overal die 1000 Mbps kunt behalen, dit gebeurd in de meest gunstige gevallen.
Maar omdat je nu maar 4 Mbps behaalt, is het goed mogelijk dat er een storing gaande is of dat je te ver weg woont van de dichtstbijzijnde zendmast.

Ik zit inmiddels al meer dan 30 jaar in telekom-land zowel beroepsmatig als in mijn vrije tijd, en heb onder andere gewerkt bij KPN, Vodafone en Ziggo.
Dus ik kan je in alle vertrouwen zeggen, dat ik na 30 jaar aardig deskundig ben en ook weet waar ik het over heb.

Het is alleen wat jij daarmee doet!

Trouwens

Die mmoie website met  antenne kaart die u atuurde zegt mij niks. Omdat het laat niet zien van welke providers die anttenes zijn. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 15, 2025

Die mmoie website met  antenne kaart die u atuurde zegt mij niks. Omdat het laat niet zien van welke providers die anttenes zijn. 

Beste ​@Majnon ik zal wel weer een reactie plaatsen waar je niks mee kunt omdat ik niet goed lees, maar plaats hem toch.

Op https://antennekaart.nl/kaart/5g?providers=kpn

kun je de niet-relevante providers uitschakelen, zodat je alleen KPN-masten ziet.

CC ​@Michel.uit.Arnhem 

• Auteur
  • Topper
  • September 15, 2025

Beste JanD,

Bedankt

Ik zie het nu en ik weet nu what het probleem is. Er is een flat gebouw van 8 verdiepingen aan de overkant van mijn huis. Ik zie de grote antenne vanuit mijn raam. Die is van Oiddo. Dus ik moet mijn atonement van kpn naar Oiddo verhuizen. Gelukkig is mijn atonement mandelijks opzegbaar.

U heeft mij enorm geholpen

Heel erg bedankt en sorry voor wat ik in het begin tegen u zei.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 15, 2025

Beste ​@Majnon excuses niet nodig en ben blij dat we op het forum tot een oplossing hebben kunnen komen.

Laat t.z.t. s.v.p. even weten of de overstap naar Odido inderdaad een verbetering heeft gebracht.

Groeten

JanD

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 17, 2025

Balen dat de mobiele verbinding op jouw adres verre van optimaal is, ​@Majnon. En dat terwijl het op jouw werk wel goed werkt. Ik kan me voorstellen dat dit frustrerend is.

Ik begrijp dat je jouw snelheid hebt verhoogd naar 1 Gbit/s in de hoop dat het beter zou worden. Helaas heeft dit niet het effect gehad dat je wilde. Ik snap de gedachte, maar als de omstandigheden op jouw locatie niet ideaal zijn, dan gaat het verhogen van een abonnement ook niet helpen. ​@Michel.uit.Arnhem geeft een aantal redenen waarom de snelheid op jouw locatie minder ideaal kunnen zijn:

Ik hoor wat je zegt over dat een collega van de klantenservice heeft aangegeven dat er een mast weggehaald zou zijn. Dit durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik geloof je. Maar in ieder geval is duidelijk dat de plaatsing van de masten bij jou voor problemen zorgt. Ik zie dat de tip van ​@JanD om via de Antennekaart te selecteren op KPN er toe heeft geleid dat je erachter bent gekomen dat de mast die jij vanuit huis ziet helemaal niet van KPN is. En dus is waarschijnlijk de afstand vanaf een KPN mast tot aan jouw huis te groot, helemaal met de tussenkomst van andere gebouwen en muren en andere storingsbronnen.

Daarnaast is de snelheid in jouw abonnement een maximale snelheid. Dat houdt in dat als de omstandigheden ideaal zijn, jij een maximale snelheid van 1 Gbit/s kunt halen. Maar als de omstandigheden dus niet ideaal zijn, dan kan de snelheid ook minder zijn. Dit is dan ook geen reden om jouw abonnement kosteloos op te zeggen. Maar ik lees ook dat je een maandelijks opzegbaar abonnement hebt, dus als je toch echt liever wilt opzeggen, dan behoort dit tot de mogelijkheden. Natuurlijk wel met een maand opzegtermijn.

• Auteur
  • Topper
  • September 17, 2025

Beste Denise van KPN,

Ik vind het echt teleurstellend. Helaas geven de Kpn medewerkers standaard antwoorden die zij steedss herhalen. Ik zeg dat ik snelheid heb gemeten van 4 mbls en u heeft over maximale snelheid van 1000 mb/s die niet gehaald wordt!!! ronduit belachelijk. Ik ben tevereden met snelheid van 50mb/s. Als u een snelheid van 50mb/s in mijn buurt niet eens kan halen, waarom belooft u maximale snelheid van 1000 mb/s?? 20 keer meer dan u niet eens kan halen. Dat is bdriegen. Snelheid van 1000mb/s kan KPN nergens in Den Haag halen. Maar goed. Ik heb al jaren abonement van max. 400 mb/s en in al die jaren heb ik niet eens gekeken naar mijn internet snelheid. Want ik had geen probleem. Maar afgelopen twee weken val ik steeds weg. KPN zou mij binnen 5 dagen bellen en heeft dat niet gedaan.

Maar het probleem ligt aan de antenne mast die aan Oddio is toegewezen. Ik had verwacht dat KPN eerlijk over was en dat tegen mij zou zeggen in plaats van steeds te hebben over instellingen van mijn toestel of locatie, maximale snelheid, sim kaart, mijn gebruiksgedrag…. Erg irritant om dat steeds te horen. Als je ver weg niet in de maximale snelheid van 1000 mb/s  kan leveren en toch belooft, is dat oplichterij.

Trowens ik heb mijn abonement al opgezegd. Ik ben blij dat ik een maandabonement had.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik begrijp dat jij thuis op dit moment maximaal 4 Mbps haalt, ​@Majnon. Het feit blijft alleen wel dat jij een abonnement hebt waarbij je maximaal 1000 Mbps kunt halen. Dat betekent alleen niet dat je die snelheid altijd zult halen. Het betekent alleen dat als de omstandigheden ideaal zijn, jij een maximale snelheid van 1000 Mbps kunt halen. Op jouw adres kun je dit misschien niet halen, maar op een andere locatie misschien wel, als de omstandigheden ideaal zijn.

Bovendien is een Mobiel abonnement niet hetzelfde als een Thuis abonnement. Er wordt bij het afsluiten van een Mobiel abonnement niet gekeken naar wat jij thuis op jouw adres kunt halen bij het aanbieden van de verschillende abonnementen. Want nogmaals: de snelheid dat je met een mobiel abonnement kunt halen, is afhankelijk van onder andere deze factoren:

• Het soort abonnement dat jij hebt en de maximale snelheid die hier bij hoort.

Maar het probleem ligt aan de antenne mast die aan Oddio is toegewezen.

Ik ben blij om te horen dat jij erachter bent gekomen waarom de snelheid ineens is gedaald. Dit klinkt inderdaad als een hele logische verklaring. Ik snap ook dat je het vervelend vind dat je dit niet meteen te horen hebt gekregen. Waarschijnlijk wisten mijn collega's dit niet en konden ze je dit ook niet vertellen. En heel eerlijk vind ik dat ook niet heel gek. We kunnen van de klantenservice niet verwachten dat zij precies weten welke masten van KPN zijn of wanneer een mast ineens van eigenaar wisselt. Waarschijnlijk had een collega van de technische dienst je dit wel kunnen vertellen. Maar ik begrijp dat deze jou niet hebben gebeld, terwijl je dit wel had verwacht. Het kan zijn dat ze een langere wachttijd hebben, waardoor het langer duurt dan 5 dagen. Dit durf ik je zo niet met zekerheid te zeggen, dus wie weet bellen ze nog.

• Auteur
  • Topper
  • September 18, 2025

Beste Denise van KPN,

Reclameren wat je nooit kan waarmaken is oplichten van klanten. De consumenten bond en reclaime code commissie moet hiet iets tegen doen. U kunt ook 2000 mb/s beloven en zeggen dat het aan locatie ligt. U levert niet eens 50 mb/s terwijl 1000 wordt aangeboden. Ik zal zeker een klacht indienen bij de Stichting reclame code. Die kunnen  een test doen. Ik weet zeker dat in de meeste plaatsen niet eens 200 mb/s kan gehaald worden.

• Auteur
  • Topper
  • September 18, 2025

Beste Denise van KPN,

Die 4 mb/s die ik meet staat absoluut niet in verhouding met 1000 mb/s  van KPN. Ook al is dat de maximale snelheid die gehaald kan worden. Het verschil is te groot. Het is alsof je een electrish auto koopt met maximaal 400 km actiradius en je kan maar 20 km rijden met volle batterij.  En als iemand klacht zeg je 400 km was de maximaal. Dat zou je ook zeggen dat 20 km staat niet in verhouding met 400 km. Ook al is dat maximale afstand die je kan riiden met die auto met volle batterij

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik kan mezelf wel blijven herhalen, geloof ik. Maar dat ga ik niet doen. Ik heb je een uitleg gegeven over hoe jouw mobiele abonnement werkt. De vergelijking met de elektrische auto past hier totaal niet.

Het enige wat ik je nogmaals kan aanraden, is om een ticket aan te laten maken via de telefonische klantenservice. Het ticket komt dan uit bij de technische dienst en deze kunnen voor jou uitzoeken waarom de snelheid op jouw adres zo laag is. Maak gemakkelijk online een belafspraak. Een van mijn collega's belt je dan op een moment dat het jou uitkomt.

• Auteur
  • Topper
  • October 21, 2025

Ik zou een update geven

Ik heb vandaag mijn nieuwe abonoment van Oddido getest. Wat een verschil. Ik meet 670 mb. Het gaat razend. Met KPN was it 16 en heel vaak 4!!!  Veel geklaagd , er zouden mensen van technishe afdeling met mij contact opnemen. Helemaal niks. Echt blij en wel erg teleurgesteld op KPN 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Jammer dat je er bij ons toch niet uitgekomen bent, ​@Majnon. Maar fijn om te horen dat je tevreden bent met jouw nieuwe abonnement. Hopelijk mogen we je in de toekomst weer verwelkomen.