Skip to main content
Beantwoord

Tweedehands een telefoon gekocht maar de IMEI is geblokkeerd

• February 23, 2026
  • 5 reacties
  • 104 keer bekeken

ik heb een 2e hands iphone 15 gekocht. De IMEI bleek op een blacklist te staan, omdat de vorige eigenaar zijn telefoon gestolen had gemeld. Daarna vond hij hem terug, en heeft dit ook bij de politie gerapporeerd.  Nu is de IMEI weer vrijgegeven, maar ik kan nog steeds niet op  het netwerk. Wat kan ik hieraan doen? Ik kan niet bellen, want ik ben niet bereikbaar.

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@Mrgreenery 

Als jouw iPhone 15 (tweedehands) op een blacklist staat met het IMEI nummer, dan is het alleen afmelden bij de politie helaas onvoldoende.
Het IMEI nummer dient namelijk ook gedeblokkeerd te worden bij de provider (netwerkblokkade) alwaar de vorige eigenaar zijn mobiele abonnement bij had lopen, en dat kan een andere provider zijn geweest dan KPN.

Hierdoor kun je nog steeds geen gebruik maken van je (tweedehands) iPhone 15, aangezien de vorige eigenaar het ook moet afmelden bij de provider zelf.
Deze kan dan het IMEI nummer vrijgeven (netwerkblokkade opheffen), duurt wel enkele dagen, waarna je probleemloos gebruik kunt maken van je KPN mobiele abonnement op deze iPhone 15.

Dus neem zo snel mogelijk contact op met de vorige eigenaar, waarvan je deze iPhone 15 hebt gekocht, en zeg tegen de persoon dat hij of zij het ook dient af te melden bij de provider alwaar hij of zij een mobiele abonnement had tijdens de diefstal.

Alleen hij of zij (contractant) kan hiervoor bellen met de provider, aangezien je moet kunnen aantonen (verifiëren) dat het toestel toen zijn of haar toestel was, ten tijde van het aanmelden van deze diefstal.
Hij of zij moet dan een verzoek bij deze provider doen voor deblokkade van de iPhone 15.

Hou er wel rekening mee, dat het wat tijd kost om deze blokkade te verwijderen, omdat ook de internationale blacklist moet worden bijgewerkt.
Je kunt hem momenteel dus met geen enkele provider gebruiken.

Het vervangen van de KPN simkaart, waar mede community lid ​@JanD naar refereert, heeft dus geen enkele zin, zolang deze IMEI blokkade erop blijft zitten.

5 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 23, 2026

Beste ​@Mrgreenery misschien heb je iets aan onderstaande link, of anders even langs een Apple Store gaan of online de Apple helpdesk raadplegen:

https://support.apple.com/nl-nl/118430?iphone-authentication-type=iphone-with-face-id

Succes

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 23, 2026

Hoi ​@JanD 

Dank voor je reactie. Ik heb reeds met Apple contact gehad. Zij geven aan dat het een provider probleem is

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 23, 2026

Hoi ​@JanD 

Dank voor je reactie. Ik heb reeds met Apple contact gehad. Zij geven aan dat het een provider probleem is

Dan kun je misschien het beste even langs een lokale KPN-winkel gaan voor een nieuwe sim ​@Mrgreenery 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Mrgreenery 

Als jouw iPhone 15 (tweedehands) op een blacklist staat met het IMEI nummer, dan is het alleen afmelden bij de politie helaas onvoldoende.
Het IMEI nummer dient namelijk ook gedeblokkeerd te worden bij de provider (netwerkblokkade) alwaar de vorige eigenaar zijn mobiele abonnement bij had lopen, en dat kan een andere provider zijn geweest dan KPN.

Hierdoor kun je nog steeds geen gebruik maken van je (tweedehands) iPhone 15, aangezien de vorige eigenaar het ook moet afmelden bij de provider zelf.
Deze kan dan het IMEI nummer vrijgeven (netwerkblokkade opheffen), duurt wel enkele dagen, waarna je probleemloos gebruik kunt maken van je KPN mobiele abonnement op deze iPhone 15.

Dus neem zo snel mogelijk contact op met de vorige eigenaar, waarvan je deze iPhone 15 hebt gekocht, en zeg tegen de persoon dat hij of zij het ook dient af te melden bij de provider alwaar hij of zij een mobiele abonnement had tijdens de diefstal.

Alleen hij of zij (contractant) kan hiervoor bellen met de provider, aangezien je moet kunnen aantonen (verifiëren) dat het toestel toen zijn of haar toestel was, ten tijde van het aanmelden van deze diefstal.
Hij of zij moet dan een verzoek bij deze provider doen voor deblokkade van de iPhone 15.

Hou er wel rekening mee, dat het wat tijd kost om deze blokkade te verwijderen, omdat ook de internationale blacklist moet worden bijgewerkt.
Je kunt hem momenteel dus met geen enkele provider gebruiken.

Het vervangen van de KPN simkaart, waar mede community lid ​@JanD naar refereert, heeft dus geen enkele zin, zolang deze IMEI blokkade erop blijft zitten.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 25, 2026

Goedemorgen ​@Mrgreenery , welkom hier op de KPN Community en bedankt ook voor jouw bericht :)

Dat is natuurlijk enorm zuur; ook wanneer je een 2e hands toestel aanschaft, verwacht je natuurlijk niet dat de IMEI op de blacklist staat waardoor het toestel eigenlijk niet echt bruikbaar is. Ik heb het bovenstaande bericht van ​@Michel.uit.Arnhem gemarkeerd als 'best answer' omdat ik hier verder eigenlijk ook niks meer aan toe kan voegen. Ik hoop oprecht dat jij met die informatie weet waar je aan toe bent en wat je nu kunt doen. Mocht je toch nog verdere of aanvullende vragen hebben, laat dat dan vooral ook weten!