Skip to main content

Hoi iedereen.

 

Voor de vakantie viel mij op dat de upload op 5G beduidend lager geworden was. Maar omdat dit fenomeen mijn opviel vlak nadat mijn toestel (S20+ 5G) een firmware update had gekregen, wilde ik eerst wachten op de volgende update om een evt firmware bug uit te sluiten.

De laatste update is afgelopen week uitgerold maar gaf helaas geen verbetering. 

 

Voorheen was de upload altijd ronde 100mb. De laatste maand komt deze niet hoger dan 40mb, en dan enkel onder ideale omstandigheden, dus als ik vol bereik heb. Want bij 2 of drie streepjes valt er niet veel meer te versturen helaas.

 

Deze resultaten zijn ongeacht mijn locatie. Dus zowel in Amsterdam, Amersfoort, Utrecht en Rotterdam geeft het zelfde resultaat. 

 

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Of is er wellicht iets aangepast op het netwerk van KPN?

 

 

Heb je ook al hinder ondervonden doordat die upload snelheid lager is?

Zo ja, waarmee dan?


Zeker!

 

Met het versturen van bestanden viel dit mij uiteraard op. Anders had ik er nooit bij stil gestaan. Ik geloof dat dit met het versturen van een video die ik net had gemaakt van een inbraak en de daders en op verzoek van de politie naar de politie wilde sturen maar dat niet lukte, ik op onderzoek ging naar de oorzaak. Maar even een databaseje van een paar honderd mb is ook niet meer te doen hoor.

In mijn beleving is er bij wat minder bereik (1 tot 3 streepjes) de upload al heel snel nog maar een paar mb, en helaas op een paar werkplekken slechts rond de 1 of 2mb max. Eigenlijk gedrag wat ik van 4G gewend was. Dat was voorheen met 5G echt een heel stuk beter. Vandaar mijn vraag of het aan mijn toestel of het netwerk ligt.

Als je een bestand van een paarhonde mb moet versturen wordt het weer een Appie Heijn, Jumbo of McDonald's opzoeken ;)

Zo zie je maar hoe snel een verbetering went en je als nieuwe norm omarmt. Het is allemaal nog vrij nieuwe techniek. Een collega met een nog nieuwer model Samsung heeft nog veel meer problemen met 5G dan ik. Hoewel probleem, het is voor mij nu een stapje terug naar waar ik al jaren lang aan gewend was. En ik heb alvast gezien wat er mogelijk is en dat komt vast wel weer terug.

Neemt niet weg dat ik erg geïnteresseerd bent naar de oorzaak :)

 


Met het versturen van bestanden viel dit mij uiteraard op. Anders had ik er nooit bij stil gestaan. Ik geloof dat dit met het versturen van een video die ik net had gemaakt van een inbraak en de daders en op verzoek van de politie naar de politie wilde sturen maar dat niet lukte, ik op onderzoek ging naar de oorzaak. Maar even een databaseje van een paar honderd mb is ook niet meer te doen hoor.

Ik kan me niet voorstellen dat het versturen van een video niet lukt vanwege jouw uploadsnelheid, daar moet haast wel een andere oorzaak voor geweest zijn.

Hoe was het dan in de tijd dat er nog geen 5G was?

Zelf heb ik geen 5G, ook met 4G is de snelheid meer dan voldoende op mijn OnePlus 5T.

 


Hierboven zie je het videotje dat ik probeerde te versturen. De snelheid was toen 2 a 3mb in de upload. Dat zal wel een timeout zijn geweest of idd een ander probleem. Geen idee. Zoals je zal begrijpen speelde er op dat moment wat anders zaken met politie honden, helicopter en spanningen.

Echter, na dit incident liep niks meer soepel. En dan haal je de speedtest er bij. En nu is het structureel en denk dat mijn vraag hierdoor terecht is.

En om antwoord op je vraag te geven, dat had ik eigenlijk al omschreven. Naar een Appie, Jumbo of Mc. Ook niks mis mee, totdat ze bij de supermarkten stopte met de gratis koffie ivm Corona :/

Goed om te horen dat jij tevreden bent en een goede gebruikers ervaring hebt. Dat heb ik dus eigenlijk ook. En ik zou het jammer vinden als.je mijn vraag als een klacht zou zien. Dat is het zeer zeker niet. 


In de zoektocht naar een antwoord ben ik zelf al weer wat verder gekomen. Waaronder de screenshot van @wjb heeft geholpen. Dank daar voor.

 

Ik ben helaas niet de enigste die dit ervaart momenteel. En mensen met een ander toestel/merk ervaren de lagere upload weer niet. Dus het ligt vrijwel zeker aan het toestel, en specifieker aan de firmware die Samsung heeft gepusht.

Dus mochten andere mensen naar Informatie zoeken, het betreft een Samsung Galaxy S20+ 5G

Ik zal eens kijken of ik de titel van deze post kan aanpassen door het toestel toe te voegen. nedit] dat lukt dus niet[/edit]

 

Hier een screenshot van de software versies

 


@wjb en de rest 

De oorzaak dat de upload snelheid is gehalveerd zit in het feit dat KPN tijdelijk Band 28 of 700Mhz heeft/had uitgeschakeld voor 5G communicatie.

5G communicatie vind momenteel over andere frequenties plaats. Hier ondervind je verder geen hinder van, in tegendeel zelfs :relaxed:

De reden hiervoor zouden "packet of signaling storms" zijn op deze nieuwe 5G frequentie. Die zorgen er onder meer voor dat communicatie onderbroken kan worden. Wat vooral merkbaar is bij het versturen van grote bestanden.

 


@wjb en de rest 

De oorzaak dat de upload snelheid is gehalveerd zit in het feit dat KPN tijdelijk Band 28 of 700Mhz heeft/had uitgeschakeld voor 5G communicatie.

5G communicatie vind momenteel over andere frequenties plaats. Hier ondervind je verder geen hinder van, in tegendeel zelfs :relaxed:

De reden hiervoor zouden "packet of signaling storms" zijn op deze nieuwe 5G frequentie. Die zorgen er onder meer voor dat communicatie onderbroken kan worden. Wat vooral merkbaar is bij het versturen van grote bestanden.

 

Deze reactie is onwaar. KPN doet geen 5G over andere frequenties.
Uitzondering zou kunnen zijn B1 - 2100 MHz, DSS, 4G en 5G gedeelt op dezelfde frequentie.
https://antennekaart.nl/kaart/5g?lat=52.24546054&lng=4.89440918&zoom=9&providers=kpn&carrier-combinations=346 echter wordt dit bijna nergens gebruikt.
Andere frequenties worden niet gebruikt voor 5G.

De standaard is: B3 1800 MHz met 20 MHz bandbreedte + N28 (band 28) 700 MHz met 10 MHz bandbreedte, zou ongeveer 100-110 Mbit/s upload snelheid moeten kunnen doen met optimale ontvangt en een niet te drukke mast.

5Guru


@wjb en de rest 

De oorzaak dat de upload snelheid is gehalveerd zit in het feit dat KPN tijdelijk Band 28 of 700Mhz heeft/had uitgeschakeld voor 5G communicatie.

5G communicatie vind momenteel over andere frequenties plaats. Hier ondervind je verder geen hinder van, in tegendeel zelfs :relaxed:

De reden hiervoor zouden "packet of signaling storms" zijn op deze nieuwe 5G frequentie. Die zorgen er onder meer voor dat communicatie onderbroken kan worden. Wat vooral merkbaar is bij het versturen van grote bestanden.

 

Deze reactie is onwaar. KPN doet geen 5G over andere frequenties.
Uitzondering zou kunnen zijn B1 - 2100 MHz, DSS, 4G en 5G gedeelt op dezelfde frequentie.
https://antennekaart.nl/kaart/5g?lat=52.24546054&lng=4.89440918&zoom=9&providers=kpn&carrier-combinations=346 echter wordt dit bijna nergens gebruikt.
Andere frequenties worden niet gebruikt voor 5G.

De standaard is: B3 1800 MHz met 20 MHz bandbreedte + N28 (band 28) 700 MHz met 10 MHz bandbreedte, zou ongeveer 100-110 Mbit/s upload snelheid moeten kunnen doen met optimale ontvangt en een niet te drukke mast.

5Guru

Jou bewerimg is ook onwaar :)

Mensen met een S20 5G kunnen geen gebruik meer maken van N28 of NR B28 door een verandering in de combo's.

En dat treft mij dus, want ik heb een S20+ 5.

 

Momenteel zie ik idd veel B3 20Mhz met 32, 1 en 7. Maar zelfs met een band select blijft N28 ontoegankelijk op dit toestel.

Ik ben blij met de draai naar B3 trouwens, dat was een maand lang B1 en, well, dat was niet altijd even optimaal ;)

Maar buiten al dat technische geklets ons is het voornaamste dat mijn upload nu echt stabiel is na de laatste wijziging. En om heel eerlijk te zijn is dat voor mij momenteel te allerbelangrijkste. Liever dat het twee minuten langer duurt dan vijf keer proberen als je begrijpt wat ik bedoel