Skip to main content
Vraag

Vandaag is de zendmast geupgrade en is mijn mobiele snelheid aanzienlijk verhoogd. Ik ben blij

• October 3, 2025
  • 6 reacties
  • 82 keer bekeken

Ge achtte Heer/Mvr,

Onderwerp: k.p.n 5G geüpgraded van 200 mbps naar max 600 mbps in Grave op postcode 5361TS

Mijn complimenten k.p.n mobile, de gehele week, na het smsje van k.p.n mobile te hebben ontvangen, is per heden mijn mobile snelheid in eens fors verhoogd, het was eerst 200 naar 350 mbps en is nu max 600 mbps op mijn postcode 5361TS in Grave.

een aanzienlijke verbetering van het %g mobile netwerksnelheid.

Heb de monteurs in de mast zien werken, bij het langsrijden bij de masten in Grave en vanaf vandaag is het 5G mobile netwerk sterk verbeterd.

Dank u wel k.p.n mobile.

Groetjes,

Genet 

Tesfu

6 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 3, 2025

Leuk zo'n positief bericht!

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 6, 2025

Goedemiddag ​@Genet en bedankt voor jouw (positieve) bericht :)

Heel erg fijn om te lezen dat de zendmast is ge-upgrade en helemaal top dat je dit hier ook nog even hebt gedeeld, super! Behoorlijke snelheden die je nu haalt dus ik zou zeggen geniet er vooral van!

• Auteur
  • Topper
  • October 26, 2025

Een goede morgen Jan van K.P.N,

Ik krijg net bericht, dat er schijnbaar bijna iedere maand aan de mobile 5G netwerken worden gewerkt, om deze te optimaliseren, klopt dit en is dit normaal ?.

bericht:

Beste klant, tussen 27 oktober 2025 en 31 oktober 2025 werken we aan de mobile netwerken in postcode gebied 5361TS hierdoor heb je waarschijnlijk last van vertraagde mobile internet.

Op 29 september tot 4 okt het zelfde verhaal, is het de bedoeling, dat iedere maand aan het mobile netwerk gewerkt word om de snelheid te kunnen waarborgsom wat moet ik mij erbij voorstellen.

Eenmaal goed ingesteld, zou dit toch goed moeten zijn, of vergis ik mij ?

Waarom iedere maand aan de 5G masten werken, als het eenmaal goed staat, mijn 5G is aanzienlijk verbeterd, ik klaag niet.

Waarom dan frequent of bijna iedere maand upgrade of bijwerken van de %g masten of antennes.

In afwachting van uw reactie,

Groetjes,

G.O Tesfu

• Auteur
  • Topper
  • October 26, 2025
Dat KPN 5G upgradet, is niet iets wat "elke maand" gebeurt.Continue upgrades om de netwerkcapaciteit, snelheid en stabiliteit te verbeteren en nieuwe technologieën toe te passen. 5G-technologie moet ervoor zorgen dat meer gebruikers tegelijkertijd toegang hebben tot hoogwaardige gegevens, dat digitalisering van bedrijven wordt ondersteund en dat vertragingen in de gegevensoverdracht en -ontvangst tot een minimum worden beperkt . 

Belangrijkste redenen om te upgraden naar 5G-netwerken:
  • Hogere snelheid en capaciteit: 
    5G biedt aanzienlijk hogere snelheden dan 4G. Continue upgrades zijn nodig om het toenemende dataverkeer als gevolg van het groeiende aantal gebruikers te kunnen verwerken. 

• Verbeterde netwerkprestaties: 
    5G kan meer data verwerken en zorgt voor stabiele verbindingen, zelfs op drukke plekken (stadions, concertzalen, treinstations, etc.). 

• Nieuwe technologieën toepassen: 
    De introductie van nieuwe 5G-technologieën, zoals beamforming en MU-MIMO, kan de prestaties van bestaande netwerken verbeteren. Er worden periodiek upgrades uitgevoerd om deze technologieën te integreren. 

• Nieuw frequentiegebruik: 
    5G maakt gebruik van hogere frequentiebanden. Vooral na het veiligstellen van hogere frequentiebanden voor 5G in 2022, zijn er actieve upgrades gaande om de 5G-diensten uit te breiden. 

Misvattingen over upgradecycli:
  • Het is niet waar dat 5G-netwerken "elke maand" worden geüpgraded. Maar net als 4G zijn 5G-netwerken een technologie die voortdurend wordt geüpgraded en gebruikers ervaren voortdurend prestatieverbeteringen. 

Samenvatting: De upgrades van het 5G-netwerk van KPN zijn continu bezig met het verhogen van de snelheid en capaciteit, het introduceren van nieuwe technologieën en het verbeteren van de gebruikerservaring. Dit is geen specifieke "maandelijkse" upgrade, maar een doorlopend proces dat evolueert naarmate de technologie vordert.
Om 5G beter te benutten, moeten gebruikers:
  • U moet een moderne smartphone of een 5G-compatibel apparaat gebruiken.
  • U moet een tariefplan gebruiken dat 5G-service omvat, geleverd door uw telecommunicatieprovider.

• October 26, 2025

Wat schiet je hier effectief mee op? Wat kan je meer met 600 mbit op je mobieltje dan met 200 mbit? Gaat stukjes tekst kopieren van ChatGTP dan sneller ofzo?

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 29, 2025

Hoi ​@Genet , een hele begrijpelijke vraag die je stelt! Het klopt dat er met regelmaat werkzaamheden plaatsvinden aan het mobiele netwerk, ook wanneer alles goed lijkt te werken. Het aantal gebruikers neemt voortdurend toe, net als het dataverkeer en daarom wordt het netwerk regelmatig aangepast om er voor te zorgen dat er voldoende capaciteit is. Soms worden er ook onderdelen vervangen of wordt er apparatuur getest om storingen in de toekomst te voorkomen. In ieder geval niets om je zorgen over te maken!