Skip to main content

Verbetering mobiel netwerk rondom NWZ Alkmaar mogelijk?

• March 12, 2026
  • 6 reacties
  • 50 keer bekeken

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8

Over verbeteren gesproken ​@Shyrin van KPN,  mag dat hier ook aangedragen worden?: Zittend in één van de wachtkamers van het NWZ in Alkmaar, of de directe omgeving, is de ontvangst van het KPN netwerk vaak heel minimaal, soms zelfs nihil. Zodanig slecht zelfs dat soms een parkeeractie rond dit ziekenhuis via de verschillende parkeer-app’s niet te activeren is. Eenmaal binnen kan men gebruikmaken van de vrij toegankelijke WiFi netwerk van het ziekenhuis maar blijven de signaalsterkte indicatoren van je mobiel vaak helemaal grijs. Is dit ook een aandachtspunt? 

6 reacties

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • March 12, 2026

Ha ​@Berrie_Kaas,

Goed dat je dit aangeeft! 😊
Voor dit topic willen we ons echt richten op de winactie, dus dit specifieke punt over het netwerk past hier niet helemaal.

Ik wil hier wel navraag over doen. Je kunt je berichtje kopiëren en plakken in een nieuw topic, of als je wilt kan ik je reactie afsplitsen naar een nieuw topic. Wat heeft je voorkeur?

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 12, 2026

Splits jij maar af ​@Shyrin van KPN  , alvast dank daar voor!

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Berrie_Kaas 

Ik ben er eens voor je ingedoken, hoe het momenteel staat met de huidige KPN zendmasten rondom Ziekenhuis NWZ in Alkmaar.

Op het ziekenhuis zelf staan géén mobiele zendmasten, van alle drie de netwerken niet.
De zendmasten van alle drie de netwerken staan even ver van het ziekenhuis vandaan, dus de kans is  daarom ook zeer groot/aanwezig dat meer mensen problemen hebben met het ontvangst van hun provider in het ziekenhuis van Alkmaar.

Van KPN staat er een zendmast op het dak van de PCC Lyceum aan de Blekerskade.
Van deze KPN zendmast staat één sector (antenne) pal gericht op het ziekenhuis, maar omdat daar tussen nog de woonwijk Emmakwartier ligt komt het signaal niet sterk binnen het ziekenhuis zelf.

Een andere KPN zendmast staat aan de Honthorstlaan (woonwijk Hoef 2), waarvan één sector (antenne) schuin gericht staat richting het ziekenhuis.
Het gaat bij deze zendmast om een “High capacity site”.

Aan de Blekerskade en Honthorstlaan staan ook de zendmasten van Odido en Vodafone, waarmee ik enigszins (met enige terughoudendheid) kan concluderen dat het Ziekenhuis NWZ geen antennes op het dak wilt hebben.

Gezien de huidige stand van zaken, verwacht ik niet direct een verbetering op korte termijn.
Tenzij het ziekenhuis besluit om binnenhuis dekking in het ziekenhuis te gaan aanbieden van KPN, zoals in andere ziekenhuizen ook gebeurd.

Zo heeft het Rijnstate Ziekenhuis hier in Arnhem, zowel binnenhuis dekking van KPN en Odido, waardoor je binnen het ziekenhuis vol bereik hebt op 4G als 5G.

Je zou het kunnen voorstellen als idee aan het ziekenhuis NWZ in Alkmaar, wie weet hebben ze daar wel oor naar.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 13, 2026

​Dank @Michel.uit.Arnhem voor deze uitgebreide analyse en de versterkte informatie. Naast het huidige ziekenhuis is het eerste fase van een nieuw ziekenhuis in aanbouw. Lokale media meld dat de verhuizing van diverse afdelingen naar het nieuwe deel in april as. plaats zal vinden. Je zou mogen verwachten dat een nieuw te bouwen ziekenhuis van een voorziening als ‘binnenhuis dekking’ wordt voorzien, maar dat weet ik natuurlijk niet. Ik kan (en zal) het zeker uitproberen zodra ik mij om welke reden dan ook in het nieuwe gebouw moet melden. 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • March 19, 2026

Wat een uitgebreide en behulpzame reactie van ​@Michel.uit.Arnhem: wow! Dank je wel! 😁

Ben je hier eerst mee geholpen, ​@Berrie_Kaas of kan ik nog wat voor jou betekenen?

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 21, 2026

Wat een uitgebreide en behulpzame reactie van ​@Michel.uit.Arnhem: wow! Dank je wel! 😁

Ben je hier eerst mee geholpen, ​@Berrie_Kaas of kan ik nog wat voor jou betekenen?

Dit zal de ontvangst niet verbeteren ​@Shyrin van KPN maar de reactie van ​@Michel.uit.Arnhem geeft wel de mogelijke oorzaak aan. Overigens lees ik her en der meer klachten betreffende slecht tot matige ontvangst in Alkmaar.