Skip to main content

Beste KPN,

 

Sinds een paar maanden heb ik de iPhone SE (2020). Deze heb ik aangeschaft met de 5G-abonnement. 
Er werd mij geadviseerd deze telefoon te kiezen, omdat deze zou werken met 5G, alleen was 5G nog niet beschikbaar in Nederland.

Nu is 5G in Nederland en blijkt de SE niet op 5G te werken, maar hier betaal ik wel voor.

Is er een optie om de telefoon te ruilen voor een telefoon dat wel werkt met 5G? Aangezien ik er voor betaal en dit mij is geadviseerd destijds?

 

Ik hoor graag van u.

 

Met vriendelijke groeten,

Dannydk

Hallo @Dannydk ,

Jammer dat je verkeerd bent voorgelicht. Aan de andere kant staat nergens op internet dat de iPhone SE 2020 geschikt is voor 5G. De iPhone 12 is het eerste toestel van Apple wat wel 5G-ready is. Je betaalt nu niet extra voor 5G. 

KPN doet overigens niet aan inruil van een gebruikt toestel. 

Maar als ik jou was, zou ik het voorlopig zo laten, want pas in de loop van 2022 gaat het echte 5G uitgerold worden in Nederland. Tegen die tijd zou je alsnog een iPhone 12 kunnen kopen. Dat toestel is overigens wel aanmerkelijk duurder dan de iPhone SE 2020. 

 

https://www.kpn.com/beleef/mobiel/5g-vs-4g.htm

Op termijn hogere snelheden

5G is met een maximale snelheid van 500 Mbit/s nu nog even snel als 4G. Sites laden daarmee supersnel op je telefoon. Ook verstuur en ontvang je via WhatsApp snel foto’s en video’s. In 2022 komt de 5G-frequentie beschikbaar die hogere snelheden mogelijk maakt. 5G wordt dan nóg sneller dan 4G. 


Snelheid van 5G en 4G

5G en 4G verschillen qua snelheid nu nog nauwelijks van elkaar. In 2022, zodra de 3,5GHz-frequentie beschikbaar komt, wordt 5G sneller dan 4G. Daar profiteer jij nu al van. Want met de aanleg van ons 5G-netwerk verbeteren we ook de kwaliteit van ons huidige 4G-netwerk. Eén van de grootste verschillen die je zult merken, is de kortere reactietijd van het netwerk. Zo start het down- of uploaden van data sneller. 


 

 


En het zogenoemde huidige 5G is gratis dus je betaald er extra’s niets voor.

 

 


Informatieve podcast over de zin en vooralsnog onzin van 5G :

https://forum.kpn.com/mobiel-internet-17/we-hebben-5g-bnr-podcast-522147