Skip to main content

Als ik Secure VPN in Norton inschakel zakt de de internetsnelheid via 4G naar download 6.0 en upload 0.5. Schakel ik VPN uit dan is de download 39.1 en upload 5.5. Trouwens dat is ook lager geworden sinds ik 4G gebruik. In het begin had ik download tussen 50 en 60 en upload boven de 10.

Wie heeft dezelfde ervaring de laatste tijd?

Hallo @Jan Klappe , VPN staat er om bekend dat het de snelheid aanzienlijk kan vertragen, zeker de gratis versies. Je zou eens een andere lokatie kunnen proberen bij de VPN, een server in Canada is soms sneller dan een server ergens in NL.

De snelheid van 4G kan variëren door de afstand tot de mast en de drukte via die mast op dat moment.

 


Ik ben niet technisch onderlegd. Maar ik schakel VPN in binnen Norton, een betaald abonnement.

 


Als je via WiFi verbind, heb je dan een hogere snelheid via VPN?


Sorry, maar ik begrijp niet wat je bedoelt.


Hallo @Jan Klappe , de schermafdruk is van een PC, heb je daar Norton ook op draaien?

Ik zie 1 licentie van 1 gebruikt terwijl je klaagt over snelheidsverlies op 4G, maar een PC loopt in de regel niet via 4G, wel een tablet en/of mobiel, maar daar heb je weer geen licentie voor.

Graag wat meer duidelijkheid.

Als je kiest voor een andere server, je hebt nu gekozen voor NL, scheelt dat ook of maakt dat niet uit?

 


... maar een PC loopt in de regel niet via 4G

En deze pc is ook nog eens bekabeld aangesloten. Deze pc maakt helemaal geen gebruik van 4G, maar gewoon van een vaste bekabelde internet aansluiting.


Sorry, maar ik begrijp niet wat je bedoelt.

Hallo @Jan Klappe , @Nick83 bedoelt als je wifi gebruikt i.p.v. 4G heb je dan wel een hogere snelheid?


... maar een PC loopt in de regel niet via 4G

En deze pc is ook nog eens bekabeld aangesloten. Deze pc maakt helemaal geen gebruik van 4G, maar gewoon van een vaste bekabelde internet aansluiting.

Hallo @Nick83 Niet zo bijdehand doen jij, dat zag ik nu ook via de screendump.:sunglasses:


... sinds ik 4G gebruik.

Wat bedoelt u hiermee? Heeft u misschien een 4G router? Of sneller internet buitengebied? 


Ik heb sneller internet buitengebied.


Hallo @Jan Klappe , heb je al een andere VPN-server geprobeerd  en toen verschil gemerkt in positieve of negatieve zin?

CC: @Nick83 


Ik heb sneller internet buitengebied.

Die VPN gaat alleen over het DSLtelefoonlijn gedeelte van je hybride DSL+4G. 4G wordt niet bijgebruikt, kan je ook goed uit de getallen uit je eerste bericht afleiden. Dit is een bekend fenomeen.

Een andersoortige VPN techniek kan het probleem omzeilen. OpenVPN-TCP of een SSL-VPN. Die laatste is misschien in Norton in te stellen.

Maar vraag je ook af waarom je een VPN gebruikt. Misschien kun je dat laten weten?


Ik had hier hetzelfde probleem. Gevonden dat het scheelt waar je VPN de verbinding naar toe leidt. Bij mij was het VS. Dit heb ik handmatig gewijzigd naar NL. Nu is de snelheid zoals gewenst volgens mijn abonement bij KPN. Ook met Norton VPN.


Als je VPN app (en server waar je mee verbindt) het WireGuard protocol ondersteunt dan gebruik die, want OpenVPN kan je verbinding aanzienlijk vertragen.

Leesvoer: https://restoreprivacy.com/vpn/wireguard-vs-openvpn/