Skip to main content
Hallo



Ik kan nu de 24 mnd voorbij zijn mijn mobiel verlengen en een nieuwe mobiel uitzoeken. Heb geen negatieve bkr toetsing, want dat heb ik opgevraagd. Heb geen achterstallig mobiele rekening. Betaal keurig mijn mnd bedrag. Vink allemaal een beetje raar dat de aanvraag van kpn wordt afgekeurd. Wat valt hieraan te doen.
Ha @lelle1973, welkom op het KPN forum. Leuk dat je de KPN community een vraag stelt. Wat jammer dat je aanvraag is afgekeurd. Ik leg je graag uit wat een toestel op afbetaling inhoudt, en aan welke regels je moet voldoen.



Mobiel toestel en de Wft

De Wet op het financieel toezicht (Wft) geldt voor ook de aanschaf van een mobiele telefoon met een gespreide betaling. De overheid stelt dat als je gespreid wilt betalen, je eigenlijk een vorm van krediet aangaat. Bij een toestelkrediet van € 250,- of meer zijn we verplicht om het op te nemen in het BKR-register. Alle telecomproviders moeten hieraan voldoen.



Tijdens je aanvraagproces wordt BKR-check uitgevoerd. Deze toets bekijkt of je lopende leningen hebt en of er betaalachterstanden zijn. En je moet een Inkomsten en lastentoets (ILT) invullen. Hiermee berekenen we je maximale krediet aan de hand van je gezinssamenstelling, je inkomen en je woonlasten. Met onze online rekenhulp bereken je gemakkelijk je maximaal toegestane krediet. Bij 'bereken nu alvast je maximale krediet'.



Aanvraag afgewezen?

Op basis van jouw gegevens in de ILT-toets en/of de BKR-check kan er een negatieve uitkomst worden geven. Dit betekent dat het niet mogelijk is het toestel en abonnement met het gekozen krediet aan te gaan. Dit kan verschillende oorzaken hebben:


  • De maandelijkse kosten van het abonnement zijn financieel niet verantwoord volgens de inkomens- en lastentoets.
  • Een negatieve BKR-registratie door bijvoorbeeld een betalingsachterstand.

Heb je een negatief advies? Of wil je geen registratie bij het BKR? Dan zijn heb ik hieronder een tip.



Deels je telefoon betalen

Je voorkomt een BKR-registratie of een negatief advies door minder dan 250 euro voor de telefoon te lenen. Is de waarde van je nieuwe toestel 400 euro? Betaal vooraf al voor een deel van het toestel, bijvoorbeeld 160 euro. Het leenbedrag is dan nog maar 240 euro. Hierdoor voorkom je dat er een Inkomsten en lasten toets afgelegd moet worden én dat je een positieve BKR-registratie krijgt. De resterende 240 euro betaal je dan tijdens de abonnementsperiode af.



Ik hoop dat je vragen hiermee zijn beantwoord. Mocht er toch nog extra informatie willen? Geef het hier gerust aan 🙂
Hallo @lelle1973, ik heb je hier niet meer terug gezien. Kan ik nog wat voor je betekenen? Als je vragen hebt, stel ze hier dan gerust 🙂

Reageer