Skip to main content

KPN moet hier echt iets aan doen. Ik heb nu ook geen data op 3G in Londen. Ik heb een IPhone 14. Op een andere netwerk zetten werkt alleen bij de 3 en O2 netwerken. Die 2 hebben ook af en toe helemaal geen bereik. Handmatig kom ik nooit op de andere netwerken, bv Vodafone UK.

Dat is natuurlijk bijzonder vervelend en ik begrijp dat het niet optimaal is dan. Echter is dekking in andere landen niet iets waar ik rechtstreeks invloed op heb en is deze vaak wat minder fijnmazig dan in Nederland. Het handmatig overschakelen naar een ander netwerk, gebruikmaken van Wifi en bellen via Wifi waar mogelijk zijn dan toch de tips die ik je wil meegeven.


@Remco_ uhh, Londen heeft toch zeker wel voldoende antennes voor een optimale dekking?


Kort geleden een week in Londen geweest. Wij zijn verwend in Nederland: overal bereik en 4G. In Londen was het elke dag zoeken naar 4G netwerken. Vaak alleen maar 3G. Lastig als je een app gebruikt voor de Underground en Bussen om je route te plannen.


@Remco_ @Hoopvol @Kachun 

KPN wifi bellen in het buitenland werkt, alleen beschikbaar in Nederland. Wat betreft de dekking in het buitenland daar heeft kpn inderdaad geen invloed op. Ook niet op de capaciteit van het buitenlandse radio netwerk. 


@Neville KPN heeft inderdaad geen invloed over de dekking, maar KPN heeft wel degelijk invloed over met wie zij (welke providers) afspraken maakt in het buitenland zodat er voor KPN klanten een “vervangende” provider is. 


@Remco_ is er een lijst met providers waar uit gekozen kan worden in de UK wanneer je handmatig de provider wil selecteren?


@Hoopvol, @Neville, @Remco_  De volgende lijst kreeg ik: 3, O2, EE, Vodafone, maar alleen connectie met 3 en O2 gehad. Bij de andere kreeg ik geen verbinding. Dit zijn volgens mij ook alle mobiele host providers die UK heeft. Misschien heeft KPN geen goede contracten gesloten, waardoor er maar een beperkte capaciteit is.


Dat is inderdaad de lijst die ik hier ook heb. Ik heb daarnaast ook Telefonica, Hutchison en Wireless Logic op de lijst staan. Wellicht is dat ook nog een optie?   


Ik kan uit ervaring vertellen dat ik internet heb via O2-UK. Ik moet wel zeggen dat je wel 4G of 5G moet hebben. Geen internet op 3G. 


Telefonica is hetzelfde als O2. Hutchison is hetzelfde als 3.

Zelfde ervaring als @Hoopvol. Ik snap niet dat het (dekking/connectiviteit) zo slecht is in Londen, terwijl het bijvoorbeeld in Parijs geen probleem is. Geld moet toch voldoende zijn in één van de grootste financieel centra van de wereld.

Handmatig switchen helpt niet als je alleen tussen O2 en 3 kan switchen en de rest niet, dus je hebt geen zekerheid dat je een verbinding krijgt. Het duurt ook veel te lang dat switchen als je even internet nodig hebt. Ik hebt dit nooit zo slecht gehad en ik geloof ook niet dat de locals dit probleem hebben, want dan heeft de Engelsen echt een heel groot probleem.

Dus KPN, zorg dat jullie dit oplossen, want er gaan best wel wat Nederlanders op vakantie daar. Maak goede afspraken/contracten met de netwerken daar.


@Remco_ kan jij eens navragen waarom ik met 3G geen mobiele data heb op mijn mobiel in Londen. Met 4G en 5G heb ik het wel. Mijn instelling bij APN staat op internet. Ik heb een IPhone en mijn vrouw een Samsung. Beiden hebben precies hetzelfde. 


Ik ben benieuwd of het geen internet hebben wanneer je verbonden bent met het 3G netwerk in Londen te maken heeft met het feit dat KPN in Nederland het 3G netwerk heeft uitgezet (sinds maart 2022). Wellicht dat er ergens in de systemen van KPN iets uitgezet is waardoor wij niet kunnen internetten op onze mobiel. Je krijgt namelijk de melding “geen internetverbinding”.


@Hoopvol

KPN heeft het 3G radio netwerk in Nederland uitgezet. De radio frequenties voor 3G zijn opnieuw ingezet voor 4G in Nederland. Zodat ervoor 4G meer radio capaciteit is. Dit staat los van 3G netwerken in het buitenland of in Londen.

Als je buiten Londen bent zo je dan eens kunnen kijken of internet via 3G wel werkt?


@Neville helaas weer in NL. Alleen in Londen geweest.