Skip to main content

Beste allemaal,

Hopelijk is dit de juiste plek om een vraag over een 4G KPN simkaart in een TP-Link 4G router te stellen.

Ik heb een unlimited data abonnement genomen om onderweg altijd internet te hebben. Daar gebruik ik een 4G router voor omdat er meerdere computers aan moeten hangen.

Nu is het geval dat ik bijvoorbeeld https://www.telecombinatie.nl/ niet kan bereiken, en via mijn (multifiber) thuis netwerk wel. Fwiw bedraad en draadloos maken geen verschil.

Ik werk onder Linux maar zoveel netwerkervaring heb ik (nog) niet om dit beter te analyseren.

Hoe kan ik dit beter analyseren en hoe kan dit probleem opgelost worden?

Hartelijk dank alvast,

Raymond

Gebruik je wel een data simkaart met een 097 nummer @Reedevee ?

Een 06 sim hiervoor gebruiken is niet toegestaan 

En daarom werkt het misschien ook niet 

 


Hoi,

Dank je voor je snelle reactie!

Uhm, nee, die gebruik ik niet… Dat zou een hoop kunnen verklaren, ik trek mijn haren al enige tijd uit mijn hoofd.

Waar kan ik dit soort info vinden? Vorig jaar gebruikte ik van mijn normale 06 de duokaart en dat werkte prima (met beperkingen natuurlijk). Dit is me tijdens het afsluiten vorige week niet verteld.

Dank je


Een verkoper behoort je te vragen waar je een 06 sim voor wilt gebruiken, als je dan aangeeft voor een tablet of mifirouter  of anderszins, behalve bellen, had hij je geen 06sim mogen verkopen, hier wordt op gecontroleerd door de ACM en de providers met de nodige sancties, zoals buitengebruik stellen van de sim.

@Reedevee 

Bij de ACM kun je daar de benodigde info vinden.

 


Ok, dat klinkt serieus. Ik heb dat extra abo bij de KPN, telefonisch, afgesloten. Na uitleg van mijn doel van de extra kaart omdat de duokaart een hoop gedoe geeft.

Daarbij is de data op mijn normale 06 op 0 gezet zodat ik MBs kon delen vanuit mijn nieuwe nummer. Als ik het goed heb gelezen is dat helemaal niet mogelijk/ondersteund door KPN.

Kun je dat laatste ook bevestigen?


Dat kan een moderator namens KPN doen @Reedevee , ik ben een forumlid, net als jij .

Wacht zijn/haar reactie even af.

 

 

 


Ok, top, dank je voor nu


@Reedevee Dat verklaart niet waarom je alleen sommige websites niet kunnen benaderen. Als jouw 06-nummer geblokkeerd zou zijn, heb je helemaal geen internet meer, niet voor bepaalde sites.

Het lijkt erop dat IPv6 niet goed werkt, Wat is jouw score bij https://ipv6-test.com ?

Anders moet je wel andere APN in tp-link router proberen.


Het lijkt erop dat IPv6 niet goed werkt...

Ik heb al zitten kijken, het genoemde domein heeft ook gewoon een IPv4 adres. Dus dat zou het eigenlijk niet moeten wezen. Ligt het niet aan de DNS?

@Reedevee u werkt met Linux schrijft u. Dat is heel fijn. Heeft u dig of drill geïnstalleerd? 

Wat voor antwoord krijgt u?


Ok, top, dank je voor nu

Zie ook onderstaande link voor aanviullende info: @Reedevee 

https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers/nummers-en-codes-voor-telecomaanbieders/06-en-0970-nummers-voor-spraak-en-data


Hoi, ja dat is een goede, ik zou ook zeggen dat alles moet werken of helemaal niet, als het bij KPN ligt.

De score bij ipv6-test.com is 15/20…

Voor de test heb ik hetzelfde gedaan bij mijn multifiber glasverbinding en daar is die 3/20. Gewoon om gevoel te krijgen voor deze test.

Voor dig of drill ga ik even kijken, die heb ik niet meteen in Ubuntu noble hier...

 


apt install dig

Of misschien net-tools ofzo... ff googlen 😉


apt install dig

Of misschien net-tools ofzo... ff googlen 😉

Yep, ldnsutils, ben bezig :-)


Aarggh, installeren van dat package en dependencies helpt mijn hele Ubuntu om zeep… Geen login prompt meer etc. Er werd wel een groot aantal packages geinstalleerd en heb er even niet naar gekeken.

In de tussentijd heb ik een ander modem gepakt (ik dacht hetzelfde type maar kan dat niet controleren omdat no 1 ingebouwd is) en hetzelfde probleem. Toen een ander profile aangemaakt met alleen ipv4:

PDP Type: IPv4

APN Type: Static

APN: internet

Username: <leeg>

Password: <ingevuld door web page)

Authentication Type: CHAP

En nu werkt het wel, en kan ik ook weer bij mijn eigen thuisnetwerk komen (wat ook niet kon).

Op zich kan ik nu verder maar wil - meest uit nieuwsgierigheid - de rest ook wel snappen en oplossen…

Bedankt voor de hints, dit heeft me wel op het pad gezet.


Aarggh, installeren van dat package en dependencies helpt mijn hele Ubuntu om zeep… Geen login prompt meer etc.

Heel bijzonder... 😳


In ieder geval goed om te elzen dat het met een ander profiel nu wel weer werkt @Reedevee. Het zal toch ergens in de instellingen zitten van het APN profiel vermoed ik. 


Reageer