Skip to main content
Antwoord

Voicemail app stopt per 1 januari 2026

• November 5, 2025
  • 17 reacties
  • 372 keer bekeken

RonaldM01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Ik gebruik de app niet vaak, ongeveer 1x per maand dat ik een voicemail uitluister maar wel altijd via de Voicemail app. Jammergenoeg zie ik vandaag dat KPN de app gaat uitfaseren, echt heel jammer. 

Wordt de app echt zo weinig gebruikt? Het lijkt een basic app die beheerstechnisch weinig onderhoud vraagt. 

Beste antwoord door Jasper van KPN

Hoi ​@RonaldM01, de VoiceMail app voor Android stopt inderdaad per 1 januari 2026. Dit geldt alleen voor Android, iOS heeft Visual VoiceMail ingebouwd in hun eigen Telefoon app. Daar verandert niets aan.
Zoals Michel al vermoedde is dat omdat de app heel weinig wordt gebruikt. 

De app is het enige wat verandert, de voicemail zelf blijft bestaan, je welkomstboodschap en alle ingesproken voicemailberichten blijven bewaard. Alleen de app valt per 1 januari 2026 weg.

Let op:
Als je tot die tijd voicemailberichten wilt opslaan kan dat nog: 

• Open het bericht
  • Tik op de drie stippen en kies ‘deel
  • Zo sla je het bericht op in bijvoorbeeld Google Drive, Dropbox of OneDrive

Vanaf 1 januari 2026 kan je je voicemail afluisteren en beheren via ‘1233’, of vanuit het buitenland via '+31 6 12001233’.

Meer info over het instellen en beluisteren van je voicemail kan je op onze site lezen: Voicemail instellen en beluisteren.

17 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@RonaldM01 

De kans is redelijk aanwezig dat KPN de voicemail app uit de markt haalt, omdat er te weinig KPN abonnees zijn die daar nog gebruik van maken.
Voicemail wordt sowieso al een stuk minder gebruikt, dan bijvoorbeeld 15 jaar geleden.

Daarnaast scheelt het ook weer bij het onderhoud van de app, of deze nu veel of weinig onderhoud vergt.

Visual Voicemail voor de iPhone blijft wel gewoon bestaan, dat is in feite hetzelfde als de voicemail app van KPN, maar dan al ingebouwd op de iPhone.
Hier is Apple verantwoordelijk voor het goed en accuraat functioneren van deze functie, waardoor KPN daar verder geen kosten aan heeft.

Dus vindt je het een handige functie, dan zou je kunnen overwegen om voor een iPhone te kiezen.
Al begrijp ik het ook heel goed, dat je liever voor een Android smartphone wilt blijven gaan.
De keuze is aan jouw!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 5, 2025

Er is nu ook voicemail in e-mail. Maar 1233 is toch wel het makkelijkst vind ik. 

Overigens gebruik ik al zeker 13 jaar geen voicemail / beantwoorder meer. Noch op mobiel, noch op vast. 

Met nummerweergave laat een beller z'n stempel toch wel achter. Verder zijn er sms (die de beller even kan sturen als ie écht wat kwijt wil). En verder Whatsapp text en Whatsapp voice-message.

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 6, 2025

Hoi ​@RonaldM01, de VoiceMail app voor Android stopt inderdaad per 1 januari 2026. Dit geldt alleen voor Android, iOS heeft Visual VoiceMail ingebouwd in hun eigen Telefoon app. Daar verandert niets aan.
Zoals Michel al vermoedde is dat omdat de app heel weinig wordt gebruikt. 

De app is het enige wat verandert, de voicemail zelf blijft bestaan, je welkomstboodschap en alle ingesproken voicemailberichten blijven bewaard. Alleen de app valt per 1 januari 2026 weg.

Let op:
Als je tot die tijd voicemailberichten wilt opslaan kan dat nog: 

• Open het bericht
  • Tik op de drie stippen en kies ‘deel
  • Zo sla je het bericht op in bijvoorbeeld Google Drive, Dropbox of OneDrive

Vanaf 1 januari 2026 kan je je voicemail afluisteren en beheren via ‘1233’, of vanuit het buitenland via '+31 6 12001233’.

Meer info over het instellen en beluisteren van je voicemail kan je op onze site lezen: Voicemail instellen en beluisteren.

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • November 7, 2025

Zouden jullie dit alsjeblieft willen heroverwegen. Ik ben heel teleurgesteld. Voor ouderen, zoals mijn moeder, lijkt me dit een heel wenselijke functie. Ik ben haar juist aan het overzetten naar kpn omdat ze die voicemail menus niet meer snapt. Het is fijn als ze toch nog makkelijk contact kan hebben met leeftijdgenoten.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 7, 2025

Dit geldt alleen voor Android, iOS heeft Visual VoiceMail ingebouwd in hun eigen Telefoon app.

Ook Android heeft Visual VoiceMail ingebouwd in eigen Telefoon app

https://source.android.com/docs/core/permissions/voicemail

Maar zonder provider ondersteuning werkt het niet. Tot nu toe alleen met US-providers.

Jasper van KPN
Moderator

Ik ga er niet vanuit dat het voor Android teruggedraaid wordt ​@michielwitt. Ik kan me voorstellen dat het voor mensen fijn kan zijn, maar via die app kan dat dan niet meer.

Als ze een iPhone heeft kan het dus nog wel, daar veranderd zoals gezegd niets.

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • November 7, 2025

Beste Jasper. Dank voor je reactie. Je kan het je wellicht voorstellen dat voor mensen boven de 75 overstappen naar de iPhone het er niet duidelijker op maakt. Kpn zou zich kunnen onderscheiden door juist te zorgen dat die grote groep van oudere mensen een veel makkelijkere ervaring heeft dan standaard. Niet alleen met voicemail. Ze raken helemaal de weg kwijt met de oneindigheid aan mogelijkheden. Lijkt me ook een commercieel aantrekkelijke groep.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • November 9, 2025

Heel jammer dat visual voicemail voor Android verdwijnt :( ​@Jasper van KPN is het inderdaad niet, net als bij iphones waar het is ingebouwd, mogelijk dit te activeren voor Android telefoons waar het dus ook is ingebouwd?

Ik snap het verschil niet...

Groet

Jasper van KPN
Moderator

Ik heb het doorgegeven ​@michielwitt, maar ik ben bang dat het die fase al voorbij is.

[...] mogelijk dit te activeren voor Android telefoons waar het dus ook is ingebouwd?[...]

Dat durf ik niet te zeggen, daar is niets over bekend op dit punt. Misschien dat het in de toekomst komt, ik heb dat ook doorgegeven zodat ze dat mogelijk kunnen bekijken.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 10, 2025

Er is voor Android (recentere OS-sen) ook een VVM app.

Is dat ondersteund vanuit KPN?

Zoals deze: https://www.reddit.com/r/Visible/comments/13f2k4n/visual_voicemail_on_android/ 

(zelf gebruik ik voicemal overigens al 13 jaar niet meer. Meer tijd om op te nemen. En terugbellen naar contacten a.d.h.v. de nummerweergave. Zie ik gewoon wie me heeft gebeld. Willen ze iets doorgeven dan is er sms, e-mail, Whatsapp text, Whatsapp voice message, ….)

Jasper van KPN
Moderator

Dat weet ik niet, het enige wat bekend is is dat de app van ons daarvoor stopt. Of er andere alternatieven mogelijk worden zal de toekomst uitwijzen.

• Helper
  • November 27, 2025

Ook ik vind het bijzonder jammer. Ik heb de app op mijn telefoon en gebruik hem voor alle voicemail.
Ik heb geen behoefte aan spraakberichten via social Media.

Zeer teleurstellend. En overstappen naar iphone is een dure grap. En als je naar een iphone overstapt ga je qua specs erop achteruit t.o.v. in prijs gelijke android telefoons.

Ik vind iedereen naar Social Media pushen absoluut géén maatschappelijk verantwoord ondernemen en dit soort dingen doet het imago van KPN geen goed.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 27, 2025

Hoi ​@tuckson . KPN is zo'n beetje de laatste provider die met de visual voicemail app voor Android stopt. Odido deed dat al eerder. Ook Vodafone biedt het niet. Daar zal dus een goede reden voor zijn.

Een app onderhouden (het is niet alleen dat dingetje op je telefoon, maar een heel systeem erachter) die weinig wordt gebruikt is natuurlijk niet interessant.

Misschien is dit bruikbaar?

https://www.smartphone.nl/tips/visual-voicemail-android-iphone/ 

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@tuckson, wat bedoel je met de push naar social media? Dat komt hier een beetje uit de lucht vallen en dat is niet genoemd in het topic. Wij doen geen push naar social media voor voiceberichten.

De voicemail blijft gewoon bestaan, zoals je kunt lezen in het gemarkeerde antwoord. Alleen de app waarmee je ze in kon zien vervalt.

• Helper
  • December 1, 2025

Hoi ​@tuckson, wat bedoel je met de push naar social media? Dat komt hier een beetje uit de lucht vallen en dat is niet genoemd in het topic. Wij doen geen push naar social media voor voiceberichten.

De voicemail blijft gewoon bestaan, zoals je kunt lezen in het gemarkeerde antwoord. Alleen de app waarmee je ze in kon zien vervalt.

Geen technische push, dat bedoel ik niet. Wat ik bedoel is dat mensen verteld wordt dat ze whatsapp (zeer slecht idee) kunnen gebruiken en zo (los van 1233 bellen). Ik heb geen whatsapp en KPN zou het gebruikv an whatsapp door mensen moeten ontmoedigen als het dan écht goede sier wil maken met ‘kpn veilig’ of zo.

Ik vond de app een enorme verbetering van het geklooi met audio menu’s via een telefoonverbinding. Je had namelijk een mooi overzicht en je kon voice messages makkelijk exporteren, ook die ene van je oma van 80 die nog steeds met een vaste telefoon belt en geen idee heeft van social media of wat dan ook. Stel je hebt meerdere berichten, maar je wilt in ieder geval die ene horen waarop je zat te wachten. Via 1233 moet je de hele lijst langs tot je de juiste hebt. In de app zie je gewoon van wie ze afkomstig zijn.  Ook was het enorm makkelijk om selectief een set te verwijderen zonder bericht voor bericht langs te gaan en tijdens of na luisteren de verwijderoptie te gebruiken.

Genoeg redenen dus om de app te gebruiken en nu dus weer terug bij af.

Hoi ​@tuckson . KPN is zo'n beetje de laatste provider die met de visual voicemail app voor Android stopt. Odido deed dat al eerder. Ook Vodafone biedt het niet. Daar zal dus een goede reden voor zijn.

Een app onderhouden (het is niet alleen dat dingetje op je telefoon, maar een heel systeem erachter) die weinig wordt gebruikt is natuurlijk niet interessant.

Misschien is dit bruikbaar?

https://www.smartphone.nl/tips/visual-voicemail-android-iphone/ 

Helaas, Maar genoemde app is niet beschikbaar in onze regio.

Jasper van KPN
Moderator

Geen technische push, dat bedoel ik niet. Wat ik bedoel is dat mensen verteld wordt dat ze whatsapp (zeer slecht idee) kunnen gebruiken en zo (los van 1233 bellen). Ik heb geen whatsapp en KPN zou het gebruikv an whatsapp door mensen moeten ontmoedigen als het dan écht goede sier wil maken met ‘kpn veilig’ of zo.

Peter is, net als jou, een klant van ons. Hij deelt een suggestie hoe je voice berichten kunt delen op een andere manier. Suggesties zijn prima, net zoals jou suggestie om het juist niet te doen via die weg. Iedereen kan en mag zelf een keuze maken hoe ze voice berichten willen delen, daar hebben wij geen invloed op of voorkeur in.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 4, 2025

Ik vind de Voicemail app ideaal en baal er van dat ie stopt. Dan maar geen voicemail meer.