Skip to main content

Het gesloten topic geeft aan dat je zelf de certificaten kunt downloaden, maar als ik dat doe lost dat op mijn iPhone7 met ios 15.8.3 niets op, de vervelende boodschap blijft voortdurend verschijnen.

Doe ik iets verkeerd, of is dit geen oplossing ?

Overigens ben ik van mening dat KPN erg ver gaat als ik mijn ‘oude’ telefoon moet gaan vervangen door een nieuwe, omdat de KPN blijkbaar niet in staat is / besloten heeft, dat het niet mogelijk is om zoiets elementairs als het gebruik van mijn telefoon als telefoon volledig overeind te houden.

Hoi @JazzMo 

Welkom op de community van KPN.

Als eerste heeft jouw probleem niets te maken met KPN de provider, alwaar je jouw mobiele abonnement hebt lopen, die staat hier namelijk volledig buiten van.

De melding Serveridentiteit niet Gecontroleerd heeft alles te maken SSL-certificaat van je mailserver.

Hieronder een beschrijving van het probleem, en tevens het stappenplan om dit op te lossen:

Krijgt u op iPhone of iPad een 'serveridentiteit niet gecontroleerd'-foutmelding?
Dan wijst dat erop dat u SSL hebt ingesteld bij de eigenschappen van het emailadres in iPhone/iPad zonder gebruik te maken van de secure mailserver van uw hostingpakket.
De ingevulde hostnaam komt dan niet overeen met de hostnaam uit het SSL-certificaat op onze mailserver.
Voorheen kon dit worden omzeild door aan te geven dat u het servercertificaat vertrouwde, maar steeds vaker hebben mailprogramma's deze mogelijkheid niet meer en krijgt u een foutmelding zodra het SSL-certificaat op onze mailserver wordt hernieuwd (iedere 2 jaar en vanaf 2022 jaarlijks).

U dient er dus voor te zorgen dat in iPhone/iPad bij de eigenschappen van zowel de inkomende als de uitgaande mailserver bij 'Hostnaam' de secure mailserver van uw hostingpakket ingevuld staat en niet bijvoorbeeld mail.uwdomeinnaam.nl. 

De correcte secure mailserver van uw hostingpakket kan u terugvinden door in het DirectAdmin-controlpanel van de domeinnaam bij 'Emailbeheer' te kiezen voor 'POP/IMAP email-accounts'.

Om de Hostnaam van uw emailadres aan te passen in iPhone/iPad:

1. Ga naar 'Instellingen'.
2. Kies 'Mail' en vervolgens 'Accounts'.
3. Kies het juiste mailaccount.
4. Kies voor 'Account'.
5. Wijzig bij 'Server inkomende post' de Hostnaam in de secure mailserver van uw hostingpakket.
6. Kies bij 'Server uitgaande post' voor SMTP.
7. Kies bij 'Hoofdserver' de ingevulde server (meestal mail.domeinnaam.nl of smtp.domeinnaam.nl).
8. Wijzig bij 'Server uitgaande post' de Hostnaam in de secure mailserver van uw hostingpakket.
9. Kies voor Gereed.
10. Kies voor '< Account'.
11. Kies voor Gereed.
12. Herstart de iPhone of iPad om de nieuwe instellingen effect te laten hebben.

Laat even weten, of je het hiermee hebt kunnen oplossen.

goedemiddag Michel,

Dank voor je reactie. Alles staat exact zo ingesteld als je beschrijft, toch krijg ik de foutmelding.

En in dit bericht wordt toch wel degelijk gesuggereerd dat het iets met certificaten van KPN te maken heeft:

Hoi @JazzMo 

Heb het graag gedaan uiteraard.

In elk geval goed dat je het hebt gecontroleerd, en nu in elk geval zeker weet dat alles goed staat.
Een tweede issue wat deze melding kan geven, is inderdaad bij Visual Voicemail bij de iPhone waarvan ook een topic is aangemaakt met daarin de updates.

Aangezien je nog een iPhone 7 hebt, de op de markt kwam in september 2016 en dus inmiddels verouderd is in vergelijking met een iPhone 14, 15 en 16 kan dit op den duur tot problemen leiden.
De laatste (beveiliging-) update vanuit Apple is iOS 15.8.3 voor jouw iPhone 7, terwijl we inmiddels al op iOS 18.0.1 zitten.

Je moet dus rekening houden, dat bepaalde Apps of functies op een gegeven moment niet meer goed of helemaal niet meer zullen werken op je iPhone 7.

Vandaar dat er ook een update binnen die topic wordt vermeld, voor verouderde iOS versie van iPhones die geen updates meer krijgen vanuit Apple, zoals jouw iPhone 7.

Update 9 oktober

Naar blijkt wordt het nieuwe certificaat voor Visual Voicemail niet ondersteund door oudere versies van iOS. Je kunt doorklikken op ‘ga verder' en Visual Voicemail blijven gebruiken zonder het nieuwe certificaat. Je kunt echter ook zelf handmatig het nieuwe certificaat te downloaden. Ga hiervoor (met jouw toestel) naar certificaat.kpn.com en download beide certificaten. Zowel de ‘certSIGN ROOT CA G2’ als ook de ‘certSIGN Web CA'. 

Je kunt de nieuwe certificaten wel zelf downloaden op je iPhone 7.

Ik zal zeker niet tegen je gaan zeggen, dat je morgen gelijk naar de winkel moet gaan rennen voor een nieuwe iPhone, want dat bepaal je helemaal zelf en niemand anders.
Maar ik kan het je wel sterk adviseren, omdat de iPhone 7 steeds verder zal gaan achterlopen en problemen zal gaan krijgen met diverse apps en functies.
Je zou dan kunnen kijken voor een iPhone 13 of 14 die inmiddels in prijs zijn gezakt, en beide worden nog gewoon ge-update vanuit Apple (beide draaien ook op de nieuwste versie iOS 18.0.1).

Denk er eens over na!
En maak voor jezelf een goed overwogen keuze.

Ik heb het downloaden van de certificaten opnieuw geprobeerd, deze keer met meer succes. Ik zal toch wel een keer aan een nieuw toestel moeten, maar heb een hekel aan weggooien van zaken die feitelijk nog net zo functioneren als toen ik ze kocht.

Bedankt voor je prettige manier van reageren.

Hoi @JazzMo 

Goed om te horen!
Fijn dat het je gelukt is, om de certificaten te downloaden op je iPhone 7.

En ik begrijp dat je spullen die goed functioneren niet wilt weggooien, maar helaas ligt dat bij een smartphone helaas wat anders, die heeft niet het eeuwige leven.

Ik heb je met veel plezier mogen helpen, en bedankt voor je compliment.

Reageer