Skip to main content

Ik snap iets niet kennelijk is mijn zakelijke 06 nummer ooit verkocht door de kamer van koop handel. Dus colportage en energy bedrijven bellen te kust en te keur. Maar de laatste tijd, wordt ik door nummers gebeld uit de regio arnhem, die laat ik dan maar bellen, maar als ik het nummer zelf wil kiezen krijg ik bericht dat het nummer niet in gebruik is. Hoe werkt dit dan voor die bedrijven? En hoe kan men het nummer gebruiken en daarna gelijk weer afsluiten?

Mogelijk is dat spoofing. Daarbij hoeft het nummer niet eens in gebruik te zijn.


Sinds kort moeten providers in België de gespoofte nummer blokkeren. Wanneer gaat NL overheid het nadoen?

https://www.bipt.be/consumenten/publicatie/een-nieuwe-stap-in-het-aanpakken-van-telefoonfraude


Hopelijk gaat dat in Nederland niet gauw gebeuren. Ik ben 2 x gespoofd. Wat een gedoe als je nummer dan buiten je schuld wordt geblokkeerd. 


@PeterG Niet jouw nr wordt geblokkeerd maar de verkeer van nep-nr. De provider kunnen zien dat de nummer niet kloppen maar ze doen niet.

Op de voordracht van de Minister van Telecommunicatie,

Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1. De operatoren die directe inkomende internationale telefoongesprekken ontvangen via hun internationale netwerkinterfaces nemen maatregelen om:
1° alle oproepen te blokkeren die niet voldoen aan ITU-T-aanbeveling E.157;
2° alle oproepen te blokkeren met een Belgisch geografisch en niet-geografisch E.164-telefoonnummer als identificatie van de oproepende partij;
3° nadat geverifieerd is dat de oproeper niet in het buitenland aan het roamen is met een Belgische mobiele E.164-telefoonnummer alle oproepen te blokkeren of, de identificatie van de oproepende partij te onderdrukken enkel als aangetoond kan worden dat een dergelijke verificatie technisch onhaalbaar is;
4° alle oproepen te blokkeren met korte telefoonnummers als identificatie van de oproepende partij.


Hoi @TDN 

Geef de link door aan de ACM, zodat men daar er wat mee kunnen doen.
De ACM heeft tenslotte korte lijnen met Den Haag, zodat men het bij de desbetreffende ministerie kunnen neerleggen.

Via de volgende pagina van ACM, kun je dit als consument doorgeven: ACM - Consuwijzer

Ik ben net zoals mede forumlid @PeterG een voorstander, om het voorbeeld van België ook in Nederland door te voeren.


dat zou dus betekenen dat mensen die via voipbuster en zuster bedrijven bellen niet meer met hun telefoon nummer kunnen bellen ? 


Hoi @Muppet 001, welkom op onze community! Ik zie dat er al een mooie discussie is ontstaan. Spoofing blijft altijd een beetje een lastige en helaas is er weinig aan te doen.

We hebben hier ook een handig artikel over!
 


Hoi @Muppet 001, welkom op onze community! Ik zie dat er al een mooie discussie is ontstaan. Spoofing blijft altijd een beetje een lastige en helaas is er weinig aan te doen.

We hebben hier ook een handig artikel over!
 

 

Hoi @Thomas van KPN 

Volledig met de reactie eens.
Zolang er niets gedaan wordt vanuit de ACM en Den Haag, is er inderdaad weinig aan te doen.

Maar toch niet helemaal!!
Nederland zou het goede voorbeeld van België naadloos kunnen overnemen, maar dan met de ACM wel in actie gaan komen, en dit bespreken met het ministerie die hier de verantwoordelijkheid over heeft.


Hallo @Muppet 001 ,

Ben je de overlast zat? 
 

Bel dan met 0800-0402 en vraag om een nieuw nummer. Dat nummer wordt dan nog tijdens het gesprek aan jou toegekend. 
 

Een alternatief is om al die nummers te blokkeren in jouw telefoon.


Ja mooi maar al mijn vaste klanten hebben mijn nummer, dus ander nummer gaat niet. iig bedankt allemaal voor de vele antwoorden, ik ben weer wat wijzer geworden.


OK @Muppet 001 ,

Dan maar zoveel mogelijk nummers (die overlast geven) blokkeren in jouw telefoon.


Reageer