Skip to main content

Ik heb een vraag over de buitenlandbundels buiten Europa. Ik ben 2 weken geleden naar Turkije geweest, toen ik op het vliegveld aankwam was mijn buitenland bundel van € 60 nagenoeg gelijk op. Ik kreeg een sms dat ik door ja naar 1300 te sms’en word de buitenbundel verlengd. Binnen 3 minuten had ik 48 MB verbruikt en was ik blijkbaar door de bundel heen, hiervoor word € 121 gerekend, € 121 voor 48MB. Met een buitenlandbundel van 10GB voor Turkije betaal je € 25.  We hebben 4 mobiele abonnementen bij KPN, op een van de andere abonnementen waren we ook nog eens €61 kwijt voor een paar MB, dus in 3 minuten € 182. Dit voelt echt als misleiding en is totaal niet in verhouding. Kun je me uitleggen waar het kostenverschil in zit.?

 

Hoi @TjarkovanWijk 

Welkom op het forum van KPN.

De buiten de bundel tarieven in landen buiten de EU zijn hoog, zie tariefoverzicht:

Ik ben in Turkije
Je bent in de Turkije en belt of sms't naar iemand in Nederland of land in de tariefregio 'Voordeelland buiten de EU'.

  • Bellen: € 1,00 / min
  • Gebeld worden: € 0,50 / min
  • Sms versturen: € 0,30 / sms
  • Sms ontvangen: gratis
  • Internet: € 2,50 / MB (kosten zonder databundel)

Deze buiten de bundel tarieven gelden voor meer landen buiten de EU, en dat heeft alles te maken met onderlinge afspraken tussen de mobiele providers, aangezien mobiele providers buiten de EU geld willen ontvangen voor gebruik van hun mobiele netwerk.
Deze buiten de bundel tarieven waren pakweg 15 jaar gelden vele malen hoger, en zijn de afgelopen 15 jaar behoorlijk omlaag gegaan.

Door een buitenland databundel af te nemen, krijg je vanuit KPN een vorm van korting, waardoor je dus goedkoper uit bent als je data wilt gebruiken in een land buiten de EU.
Hiermee wilt KPN hun klanten tegemoet komen, om de kosten buiten de EU laag te houden.

Voor Turkije zijn dat:

Data only bundel
 

10 GB voor 24,99, sms TURKIJE 10 AAN naar 1266.

20 GB voor 34,99, sms TURKIJE 20 AAN naar 1266.
 

  • De bundels zijn 31 dagen geldig
  • Je kunt de bundels stapelen
  • De bundels kunnen alleen gebruikt worden voor data
  • Je krijgt bericht als je 50%, 75% en 100% van je bundel hebt gebruikt
  • Je kunt geen data delen

 

Dus door één van bovenstaande databundels af te nemen, ben je qua dataverbruik in Turkije goedkoper uit, omdat het een databundel is die KPN zelf aanbiedt aan haar klanten.
De buiten de bundel tarieven, zijn dus internationale afspraken met de mobiele providers onderling, en zijn dus omgerekend een stuk duurder.

Waardoor je snel aan de grens bent van 60,50 euro voor ongeveer 26 MB.


@TjarkovanWijk , Stuur een sms met de tekst bescherming aan naar 1266 voordat je vertrekt of beter nu al. Hierdoor worden jouw roamingkosten voortaan op 0 gehouden buiten de EU en evt. veerboten die van satellieten gebruik maken. Je hebt dan dus ook geen internet.  Daarna kun je je bundels aan zetten als je in Turkije aankomt.


Hoi @Edu2020 

Goede aanvullende tip van je!!
Daar zou de TS zeker wat mee kunnen in het vervolg.

Al ging zijn vraag over het kostenverschil tussen de tarieven buiten de bundel, en de buitenland data bundels van KPN.


Reageer