Skip to main content

Vandaag wordt en simkaart aan de deur gebracht. Ik ben al jaren KPN klant maar nog niet mobiel , waarom moet ik dan alles voorleggen aan de bezorger zoals rijbewijs ID bank kaart  0,01 cent pinnen Terwijl ik al 22 jaar kpn klant ben en er maandelijks van mijn rekening wordt afgeschreven 

Omdat ze zeker willen zijn dat u ook degene bent die deze simkaart heeft besteld.


@Triumphs 

Maar volgens mag de bezorger geen foto of kopie maken van je ID en mag ie jouw ID alleen zien om je identiteit te verifiëren.

Ik moest laatst op het postkantoor een pakketje ophalen en de juffrouw greep al bijna naar mijn ID om die te “scannen". Op mijn vraag wat er dan eigenlijk gescand werd kon ze geen antwoord geven. Ik heb toen gezegd dat ik nooit zomaar ID's afgeef ivm identiteitsfraude. Uiteindelijk is handmatig het nummer van mijn ID genoteerd. Dat was blijkbaar ook goed.


Dit stond in de email die ik kreeg voor het te bezorgen simkaart, Hij is inmiddels bezorgt.

==

De koerier gaat als volgt te werk:

  • Houd uw originele en geldige rijbewijs en uw bankpas met IBAN-nummer NL*************60 bij de hand
  • De koerier controleert uw gegevens en vraagt u om € 0,01 te pinnen ter verificatie van uw IBAN-nummer
  • Als alle gegevens kloppen en de pinbetaling is gedaan, ondertekent u het contract met een handtekening op de tablet van de koerier
  • De koerier maakt een digitale kopie van uw identiteitsbewijs en bankpas. Bij het identiteitsbewijs worden uw BSN-nummer en pasfoto afgeschermd. Het scannen van uw gegevens gebeurt via een beveiligde scanmethode die goedgekeurd is door de wet bescherming persoonsgegevens, zodat de gegevens veilig naar KPN worden verzonden. Uw gegevens zijn niet zichtbaar voor derden en worden niet verstrekt aan andere partijen
  • Nadat uw bestelling is bezorgd, ontvangt u per e-mail het contract

@Triumphs

Maar volgens mag de bezorger geen foto of kopie maken van je ID en mag ie jouw ID alleen zien om je identiteit te verifiëren.

Ik moest laatst op het postkantoor een pakketje ophalen en de juffrouw greep al bijna naar mijn ID om die te “scannen". Op mijn vraag wat er dan eigenlijk gescand werd kon ze geen antwoord geven. Ik heb toen gezegd dat ik nooit zomaar ID's afgeef ivm identiteitsfraude. Uiteindelijk is handmatig het nummer van mijn ID genoteerd. Dat was blijkbaar ook goed.

Ik weet het niet heel erg precies, maar volgens mij draait het maar om 1 ding: je bsn nummer. Dat moet geheim blijven, die mogen ze niet kopiëren. En volgens mij staat die aan de achterkant. Als ze de voorkant kopiëren, dan is er denk ik nog niet zoveel aan de hand. Maar nogmaals: ik weet het niet zeker.


@Triumphs

Maar volgens mag de bezorger geen foto of kopie maken van je ID en mag ie jouw ID alleen zien om je identiteit te verifiëren.

Ik moest laatst op het postkantoor een pakketje ophalen en de juffrouw greep al bijna naar mijn ID om die te “scannen". Op mijn vraag wat er dan eigenlijk gescand werd kon ze geen antwoord geven. Ik heb toen gezegd dat ik nooit zomaar ID's afgeef ivm identiteitsfraude. Uiteindelijk is handmatig het nummer van mijn ID genoteerd. Dat was blijkbaar ook goed.

Ik weet het niet heel erg precies, maar volgens mij draait het maar om 1 ding: je bsn nummer. Dat moet geheim blijven, die mogen ze niet kopiëren. En volgens mij staat die aan de achterkant. Als ze de voorkant kopiëren, dan is er denk ik nog niet zoveel aan de hand. Maar nogmaals: ik weet het niet zeker.

Maar niet alleen een bsn-nummer wordt misbruikt bij identiteitsfraude. Ook foto, initialen en bankrekeningnummer zijn privacygevoelig. En als ik het laatste bericht van @Triumphs zo lees krijgt de koerier dus om en nabij alles in handen wat ik noem.

Heeft een koerier een eed afgelegd?….

Ik heb het in een andere post ook al genoemd: om mijn abo bij KPN te wijzigen, hoef ik alleen maar te bellen en mijn naam, initialen, geboortedatum en bankrekeningnummer te noemen. Servicegericht maar o zo privacy-gevoelig.

 


Tja, als je dat niet wilt, dan moet je langs een KPN winkel. Dan kun je daar alles regelen, en heb je geen koerier die al je gegevens in handen heeft. In plaats daarvan wel een winkelmedewerker die dan alles van je weet.


Hoi @Triumphs, welkom op ons Forum. 

Bij een mobiele bestelling vraagt de koerier inderdaad om al deze gegevens. Om een hele simpele reden om fraude te voorkomen. 

Ondanks dat je al 22 jaar klant bent ben je dat nog niet voor mobiel. Nu dus wel. Veel plezier er van. Mocht je nog weer vragen krijgen, dan horen wij dat graag. 


Hoi@Triumphs, welkom op ons Forum. 

Bij een mobiele bestelling vraagt de koerier inderdaad om al deze gegevens. Om een hele simpele reden om fraude te voorkomen. 

Ondanks dat je al 22 jaar klant bent ben je dat nog niet voor mobiel. Nu dus wel. Veel plezier er van. Mocht je nog weer vragen krijgen, dan horen wij dat graag. 

Nou ja dat weet je niet waarschijnlijk eerder dan jij, van mijn laatste werkgever hadden we eerst Kermit in 1992 en daarna mobile telefonie nog met een antenne erop. Dus daar genoeg ervaring mee. 
Ik ben overgestapt van een andere provider naar KPN omdat ik ook internet heb van KPN en daardoor korting op het abo.

 


Die keuze kan ik heel goed begrijpen. Het levert een leuk voordeel op. 

Ik begreep ook wel dat je al ervaring had met mobiel gebruik, alleen nog niet bij ons, maar nu dus wel. :)

Wanneer je nog weer vragen over iets krijgt, laat het dan vooral weten.