Skip to main content

Ik heb nu al 2x een nieuw abonnement besteld (super unlimited) en die is ook al 2x geannuleerd om geen enkele reden. Ik doe dit niet zelf maar krijg binnen 5 a 10 minuten een automatisch bericht dat de bestelling is geannuleerd??? Maar vervolgens krijg ik ook geen geld teruggestort, ook al is het maar zo weinig.

 

Waarom gebeurt dit???? Ik raak er een beetje geïrriteerd van. Wil gewoon een nieuw abonnement hebben…

Hoi @Daisy-027 

Welkom op het forum van KPN.

De kans is groot dat je bent afgewezen bij KPN, en dat je dus geen mobiel abonnement bij KPN kunt afsluiten.
Tijdens en na de aanvraag wordt er een geautomatiseerde kredietcheck gedaan, met de door jouw opgegeven gegevens, om na te gaan of je wel kredietwaardig bent.

Daarvoor vraagt KPN bij de volgende bedrijven (geautomatiseerd) gegevens van je op:

  • Focum verzamelt informatie uit openbare bronnen, rechtbanken, incassobureaus en deurwaarders. 

  • Experian verzamelt en verwerkt gegevens zoals betalingservaringen, schuldsaneringen en faillissementen. Zo helpen ze hun opdrachtgevers financiële risico's kleiner te maken. 

  • Stichting Preventel houdt bij of personen of bedrijven bij 1 of meer telecomproviders een factuur nog niet betaald hebben. 

Tezamen komt hier een score uit, die bepalend is of je een mobiel abonnement bij KPN kunt krijgen of dat je wordt afgewezen.

Dit doen trouwens de meeste (mobiele) providers, zoals Odido, Ben, Youfone, Vodafone, ect.
Al kan het soms zo zijn, dat je bij een andere provider wel wordt toegelaten, omdat ze wat minder streng zijn bij een sim-only abonnement.

Zo is de kans wat groter dat je bij Simyo wel gewoon een sim-only kunt aanvragen.

Het geld krijg je van KPN binnen 14 dagen teruggestort op je bankrekening, dus daar hoef je geen zorgen om te maken.

 


Hoi @Daisy-027 

Welkom op het forum van KPN.

De kans is groot dat je bent afgewezen bij KPN, en dat je dus geen mobiel abonnement bij KPN kunt afsluiten.
Tijdens en na de aanvraag wordt er een geautomatiseerde kredietcheck gedaan, met de door jouw opgegeven gegevens, om na te gaan of je wel kredietwaardig bent.

Daarvoor vraagt KPN bij de volgende bedrijven (geautomatiseerd) gegevens van je op:

  • Focum verzamelt informatie uit openbare bronnen, rechtbanken, incassobureaus en deurwaarders. 

  • Experian verzamelt en verwerkt gegevens zoals betalingservaringen, schuldsaneringen en faillissementen. Zo helpen ze hun opdrachtgevers financiële risico's kleiner te maken. 

  • Stichting Preventel houdt bij of personen of bedrijven bij 1 of meer telecomproviders een factuur nog niet betaald hebben. 

Tezamen komt hier een score uit, die bepalend is of je een mobiel abonnement bij KPN kunt krijgen of dat je wordt afgewezen.

Dit doen trouwens de meeste (mobiele) providers, zoals Odido, Ben, Youfone, Vodafone, ect.
Al kan het soms zo zijn, dat je bij een andere provider wel wordt toegelaten, omdat ze wat minder streng zijn bij een sim-only abonnement.

Zo is de kans wat groter dat je bij Simyo wel gewoon een sim-only kunt aanvragen.

Het geld krijg je van KPN binnen 14 dagen teruggestort op je bankrekening, dus daar hoef je geen zorgen om te maken.

 

Hai @Michel.uit.Arnhem,

 

Ik heb op dit moment nog een lopend abonnement (al meerdere jaren verlengd) bij KPN (heb ook nooit bij een andere provider gezeten) dus dan zou die kredietcheck niks geks moeten opleveren toch…?


Het kan ook heel goed een foutje in het systeem zijn, dan kun je het beste het abonnement per telefoon of in de winkel afsluiten.


Ik geloof niet ervan wat @Michel.uit.Arnhem zei. Een negatief automatische krediet check moet van een medewerker bevestigt worden en de afwijzing zal pas naar dagen en niet na paar minuten volgen. Dat is ook de reden dat man in het weekend geen goed keuring voor een bestelling kan krijgen.


Ik geloof niet ervan wat @Michel.uit.Arnhem zei. Een negatief automatische krediet check moet van een medewerker bevestigt worden en de afwijzing zal pas naar dagen en niet na paar minuten volgen. Dat is ook de reden dat man in het weekend geen goed keuring voor een bestelling kan krijgen.

Nee dat klopt niet, die check duurt echt een paar seconde over het algemeen en is volledig geautomatiseerd.


Dan hoop ik maar dat KPN het beleid snelst mogelijk wijzigen. We hebben gezien bij overheid (belastingdienst, uvw, duo) wat een blind vertrouwen in algoritmes voor problemen kan zorgen.


Hallo @Daisy-027 ,

Mijn advies: bel zo vanaf 8.00 naar 0800-0402 of loop naar een KPN-winkel voor de verlenging. 
 

De reden voor de afwijzing kan heel verschillend zijn. Van systeemfout, mogelijk zit je nog voor de verlengdatum?, een lopende bestelling, ontbrekende gegevens, etc., etc. Het heeft geen zin om daar verder over na te denken. Jij wilt gewoon graag verlengen, dus dan maar op een andere manier. 


Hallo @Daisy-027 ,

Mijn advies: bel zo vanaf 8.00 naar 0800-0402 of loop naar een KPN-winkel voor de verlenging. 
 

De reden voor de afwijzing kan heel verschillend zijn. Van systeemfout, mogelijk zit je nog voor de verlengdatum?, een lopende bestelling, ontbrekende gegevens, etc., etc. Het heeft geen zin om daar verder over na te denken. Jij wilt gewoon graag verlengen, dus dan maar op een andere manier. 

Hoi @Noordzee,

 

Prima, dan doe ik dat wel gewoon 😊 bedankt!


Dan hoop ik maar dat KPN het beleid snelst mogelijk wijzigen. We hebben gezien bij overheid (belastingdienst, uvw, duo) wat een blind vertrouwen in algoritmes voor problemen kan zorgen.

Nou... als een telefoon bij KPN bestellen niet lukt is dat wat minder erg dan als er bij de overheid wat fout gaat met toeslagen hé? Laten we wel ff reëel zijn.

Bovendien ontkomen we niet aan het gebruik van algoritmes. Die worden ook bij de overheid nog steeds gebruikt en dat zal ook altijd zo blijven. Het probleem is ook niet de algoritmes op zichzelf. Het probleem bij de overheid was of is misschien nog steeds: het niet tijdig herkennen/erkennen van fouten en deze tijdig oplossen. En de schade meteen herstellen. 


Dan hoop ik maar dat KPN het beleid snelst mogelijk wijzigen. We hebben gezien bij overheid (belastingdienst, uvw, duo) wat een blind vertrouwen in algoritmes voor problemen kan zorgen.

Dit zal niet meer gaan gebeuren @TDN !
De gehele check gebeurd in zijn geheel automatisch, en de systemen zijn aan elkaar gekoppeld waardoor je nog tijdens het bestellen weet, of je aanvraag wordt goedgekeurd of afgekeurd.
Zo werkt het inmiddels bij alle providers in Nederland.

Mocht er tijdens de check geen duidelijke score naar voren komen, dan wordt dit automatisch doorgezet naar de afdeling acceptatie, die het dan alsnog handmatig zal gaan controleren.

Maar het zal nooit meer zo gaan worden als vroeger, toen de aanvragen nog per fax naar de afdeling acceptatie gestuurd moest worden, en je soms enkele dagen moest wachten op het resultaat.
Toen ging het nog voor het grootste deel handmatig, maar die tijd ligt al heel ver achter ons.

Op de afdeling acceptatie zitten tegenwoordig nog maar enkele medewerkers, voor de aanvragen die uitvallen door het geautomatiseerde systeem.

 


Reageer